بیش از یک میلیارد حیوان در آتش سوزی های استرالیا مُردند

برآورد مطالعه مشترک صندوق جهانی طبیعت و یک پژوهشگر دانشگاه سیدنی حاکی است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون جاندار از گونه های مختلف حیات وحش در آتش سوزی های گسترده استرالیا کشته شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته آماری مبنی بر مرگ نیم میلیارد حیوان در آتش سوزی های  پنج ماه گذشته در منطقه ولز جنوبی استرالیا منتشر شد اما مطالعه آماری جدید دانشگاه سیدنی نشان می دهد از ماه سپتامبر (مهرماه) تاکنون یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون حیوان از گونه های مختلف حیات وحش در سراسر استرالیا در آتش سوزی ها تلف شدند. این آمار شامل حیوانات خانگی از جمله احشام، گربه، سگ نیز می شود.

 نخستین مطالعه آماری کریس دیکمن محقق و استاد دانشگاه سیدنی استرالیا در  محدوده ولز جنوبی انجام شده بود که براساس آن اعلام شد نیم میلیارد حیوان از پرندگان، خزندگان و پستانداران از جمله هشت هزار کوآلا در آتش سوزی های پنج ماهه از بین رفته اند.ا

اماکریس دیکمن با کمک صندوق جهانی طبیعت محدوه مطالعه آماری خود را در سراسر استرالیا گسترش داد و وضعیت انواع دیگری از گونه های حیات وحش از جمله قورباغه ها، خفاشها و بی مهرگان را نیز مورد مطالعه قرار داد.

نتیجه مطالعات سرسام آور بود؛ براساس مطالعات جدید این پژوهشگر بسیاری از حیوانات به طور مستقیم در شعله های آتش مُرده بودند یا بر اثر کمبود مواد غذایی، نبود پناهگاه و شکار دیگر گونه های وحشی تسلیم مرگ شدند.

درمو اوگرمن مدیر صندوق جهانی طبیعت می گوید: "این فاجعه دلخراش هزاران کوآلا در شمال نیو ساوت ولز ( ولز جنوبی) و دیگر گونه های شاخص از جمله کانگوروها، صاریغ ها و طوطی ها را نیز شامل می شود. احیای عرصه های جنگلی ده ها سال طول خواهد کشید و این درحالی است که هم اکنون برخی گونه های گیاهی در آستانه انقراض هستند.

" به گفته وی " تا پیش از کنترل و اطفا آتش سوزی های گسترده در استرالیا نمی توان میزان واقعی خسارتها را برآورد کرد." در همین حال کریس دیکمن معتقد است: "آمار تلفات حیات وحش و نابودی تنوع زیستی استرالیا بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون  باشد که پس از کنترل آتش سوزی ها برآورد دقیق تری به دست خواهد آمد."

همچنین براساس مطالعات جدید در پی آتش سوزی های گسترده پنج ماه گذشته تاکنون  بیش از ۱۰ میلیون هکتار از بیشه زارها و عرصه های جنگلی طی نابود شده و هم اکنون دود تا شعاع ۱۱ کیلومتری مناطق را فراگرفته است. بیش از ۲ هزار خانه به خاکستر تبدیل شده و دستکم ۲۶ نفر در این آتش سوزی ها جان خود را از دست داده اند.

محققان تغییرات اقلیمی را عامل آتش سوزی ها در استرالیا می دانند با وجود این در روزهای اخیر شماری از افراد به اتهام دست داشتن در وقوع این آتش سوزی ها دستگیر شده اند، در همین حال بسیاری از مردم استرالیا برای نجات حیوانات گرفتار در آتش اقدام کرده اند اما هنوز مشخص نیست برنامه دولت فدرال استرالیا برای جلوگیری از فجایای زیست محیطی ناشی از آتش سوزی های گسترده در این کشور چیست.

کد خبر 405154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.