۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۷
مهاجران ناکام

گرگان از شهرهای شمالی کشور است که با برخورداری از مواهب طبیعی کم‌نظیر به بهشت‌گونه‌ای برای شهروندان تبدیل شده، اما این بهشت زمینی نیز با بعضی چالش‌های شهری دست به گریبان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر شهر با چالش‌هایی دست به گریبان است که می‌تواند توسعه فرهنگی، عمرانی، بهداشتی و فرایند ارایه خدمات مختلف به شهروندان را با مشکلات اساسی مواجه کند. یکی از مهم‌ترین و مخرب‌ترین آسیب‌های شهری، حاشیه‌نشینی است که در نتیجه افزایش موج مهاجرت از روستاها و ایجاد اختلاف فاحش بین سطح رفاه و درآمد در شهر و روستا ایجاد شده است.

حاشیه‌نشینان در واقع روستانشینان و ساکنان شهرهای کوچک‌تر هستند که در سودای یافتن شرایط زندگی و درآمد بهتر راهی شهرهای بزرگ شده‌اند، اما چون ناتوان از خرید ملک و خانه در محدوده شهر بوده‌اند، به ناچار حاشیه‌نشین شده‌اند.

گرگان از شهرهای شمالی کشور است که باوجود برخورداری از منابع طبیعی با معضل حاشیه‌نشینی و آسیب‌های ناشی از آن دست به گریبان است.

حاشیه‌نشینی در بهشت

موسی‌الرضا صفری، معاون خدمات شهری شهردار گرگان، می‌گوید: یکی از معضلات که همه شهرداری‌ها علی‌الخصوص شهرداری مراکز استان‌ها و کلانشهرها با آن مواجه هستند، حاشیه‌نشینی است. سکنه این شهرها اغلب مهاجرانی هستند که از روستاها مهاجرت می‌کنند؛ این در حالی است که در استان گلستان به دلیل  هم جواری با استان‌های شرقی، روند مهاجرپذیری همواره رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه به علت پایین بودن توان مالی، مهاجران در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند، می‌افزاید: وجود بافت‌های ناپایدار با ساکنانی از فرهنگ‌های متفاوت در حاشیه گرگان موجب بروز و تشدید چالش‌های زیاد اجتماعی، شهرسازی و حتی امنیتی شده است.

معاون خدمات شهری شهردار گرگان ادامه می‌دهد: هفت نقطه حاشیه‌ای در شهر گرگان وجود دارد که ساختمان‌های مسکونی ساخته شده در آن‌ها از پایداری لازم برخوردار نیست و همین مسئله باعث مشکلاتی را برای شهرداری بوجود آورده است.

صفری تصریح می‌کند: رعایت نشدن اصول فنی ساخت و ساز و بی‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌هایی برای عبور و مرور از جمله مشکلات این مناطق است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در این محلات حاشیه‌ای افراد از سطح فرهنگ پایینی برخوردار هستند و  اتباع خارجی ساکن در بعضی از مناطق آن‌ها که اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها و پسماند می‌کنند، سبب افزایش مشکلات شده است.

معاون خدمات شهری شهردار گرگان اظهار می‌کند:  آسفالت معابر و مسیرها، تثبیت و افزایش استحکام و پایداری خانه‌ها، تملک بعضی از خانه‌ها و انتقال افراد به مکان دیگر و توسعه اقدامات فرهنگی در این محلات از کارهایی است که شهرداری در این مناطق انجام می‌دهد.

صفری می‌گوید: شهرداری گرگان اقدام به تاسیس دفتر تسهیل‌گری در کوی اوزینه و انجیراب کرده است که تاثیر زیادی در پیگیری نیازها و درخواست‌های شهروندان ساکن در این مناطق داشته است.

وی یادآور می‌شود: از دیگر اقدامات شهرداری گرگان اجرای طرح‌هایی برای ارتقاء فرهنگ شهروندی در مناطق حاشیه‌ای شهر بوده که در این زمینه "خانه‌های فرهنگ شهروندی" در این محلات تاسیس شده است.

معاون خدمات شهری شهردار گرگان با بیان اینکه بیشتر صنوف آلاینده در حاشیه شهر گرگان ایجاد شده است، تاکید می‌کند: طرح‌های مطالعاتی با هدف ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری و شناخت مشاغل سازگار با بافت مسکونی از طریق کارگزاری ایجاد شده در این مناطق انجام شده است.

صفری می‌گوید: در سالیان گذشته ساماندهی و استقرار مشاغل مزاحم در مجتمع کارگاهی مطابق با طرح تفصیلی شهر گرگان انجام خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: شهرداری گرگان خدمات شهری را در همه محلات شهری به صورت یکسان ارایه می‌دهد و هیچ تفاوتی بین محلات و شهروندان ساکن در آن‌ها قائل نمی‌شویم.

کانون آسیب‌های اجتماعی

محمد طاهری، معاون فنی و خدمات شهرسازی شهردار منطقه دو گرگان نیز می‌گوید: شهر گرگان با مساحت بیش از سه هزار و ۷۰۰ هکتار، بیش از ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد، اما یکی از مشکلات این شهر مانند بسیاری از شهرهای بزرگ، بافت حاشیه‌ای آن است.

وی ادامه می‌دهد: گلستان، یک استان مرزی است که مهاجرانی با اقوام و فرهنگ‎های مختلف در آن ساکن هستند که بیشتر این افراد در حاشیه شهرها یعنی همان مناطقی که بیشترین آسیب‎های اجتماعی در آن‌ها وجود دارد، زندگی می‎کنند.

معاون فنی و خدمات شهرسازی شهرداری منطقه دو شهرداری گرگان می‌افزاید: این بافت‌ها از نظر موقعیت اجتماعی، فقدان شبکه‌های اجتماعی و توسعه نیافتن زیرساخت‌های بافت شهری مشکلاتی را ایجاد کرده است.

طاهری تاکید می‌کند: آسیب‌های اجتماعی به معضلی در تمام محلات تبدیل شده که برای رفع آن‌ها همه دستگاه‌های مسئول باید با همه امکانات وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: بهبود خدمات‌ فرهنگی، اجتماعی و ایجاد رونق اقتصادی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های بازآفرینی در محلات حاشیه‌ای است.

معاون فنی و خدمات شهرسازی شهرداری منطقه دو شهرداری گرگان اضافه می‌کند: شهرداری گرگان با ایجاد خانه‌های فرهنگ، تلاش کرده پل ارتباطی بین مردم و دولت را ایجاد کند، در حقیقت ایجاد تشکل‎های مردم‌نهاد از اقدامات مهم برای ساماندهی و امدادرسانی به حاشیه شهرهای استان بوده است.

شهرداری، پیشگام در رفع نابرابری‌ها

حمیدرضا آقاملایی، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق کمتر برخوردار سبب رونق اقتصادی این مناطق می‌شود، می‌کند: خدمات شهرداری‌ها دیگر به حوزه عمرانی محدود نیست و مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی نیز بر عهده این دستگاه اجرایی گذاشته شده است.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری گرگان با توجه به این رسالت قانونی تلاش کرده در اجرای پروژه‌های عمرانی، گردشگری، رفاهی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، توجه ویژه‌ای به شهروندان مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای داشته باشد.

سعید رحیمی، عضو شورای اسلامی شهر گرگان تصریح می‌کند: این شهر به دلیل جغرافیا و آب و هوای خاص و برخورداری از طبیعت زیبا و بافت تاریخی منحصربه فرد، ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد و باید از این قابلیت‌ها برای توسعه مناطق حاشه‌ای استفاده شود.

وی می‌گوید: شهرداری و شورای شهر عزم جدی برای توسعه شهر دارند و یکی از برنامه‌های اولویت‌دار احیای ظرفیت‌های گردشگری است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان خاطرنشان می‌کند: شهر گرگان ظرفیت‌های خوبی برای توسعه دارد که گردشگری یکی از مزیت‌های کم‌نظیر آن است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان تاکید می‌کند: در این دوره یکی از سیاست‌های مدیریت شهری گرگان توجه به مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین شهری بوده است، برای همین تلاش کردیم توزیع منابع در همه نقاط به صورت عادلانه انجام شود.

رحیمی با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی در این شهر عنوان می‌کند: افتتاح پروژه افسران سبب رونق اقتصادی مناطق شمال شهر گرگان خواهد شد و از منافع آن سایر شهروندان نیز برخوردار می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در گرگان احداث مرکز تفریحی، گردشگری و تجاری در مکان قدیم چهارشنبه بازار گرگان موسوم به بازار موزه است که امیدواریم تا یکی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان اضافه می‌کند: اجرای این پروژه وضعیت اقتصادی مردمی که در حاشیه شهر گرگان سکونت دارند را بهبود می‌بخشد.

رحیمی یادآور می‌شود: باوجود کاستی‌هایی که همواره در توزیع منابع بودجه‌ای و اجرای پروژه‌های عمرانی و رفاهی در شهرها دیده می‌شود، به نظر می‌رسد در این دوره از مدیریت شهری گرگان بیشتر به مناطق حاشیه‌ای شهر توجه شود.

کد خبر 405132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.