دستگاه قضا از تخریب زیستگاه لاکپشت پوزه عقابی جلوگیری کرد

ورود دستگاه قضا برای جلوگیری از تخریب زیستگاه لاکپشت پوزه عقابی در بندر مُقام، نام یک فعال محیط زیست در میان جان باختگان پرواز تهران-کیف، دستگیری شکارچیان زنگوله بال و پلمب واحد سنگ آهک صنعتی در مبارکه برخی از مهمترین اخبار زیست محیطی این هفته ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر ساخت و سازهای غیرمجاز در بندرمقام و تهدید زیستگاه گونه حفاظت شده و در حال انقراض لاک پشت پوزه عقابی، پس از احراز وقوع جرم به منظور حفظ این ذخایر ملی و صیانت از محیط زیست، دستور تخریب مستحدثات غیرقانونی صادر شد.

وی تصریح کرد: بلافاصله باحضور دادستان مرکز استان هرمزگان در محل، مشخص شد مجری طرح پرورش لارو میگو در ساحل بندرمقام ساخت و سازهایی را خارج از حریم طرح واگذاری انجام داده است و با بررسی جوانب امر، ارتکاب تخلفاتی چون؛ تجاوز به حریم دریا در دو نقطه و تجاوز به حریم کوه و صخره‌های ساحل مُکسر در یک نقطه محرز شد.

صالحی در ادامه افزود: همچنین با مشاهده آثار زیستگاه و محل تخم گذاری گونه حفاظت شده و در حال انقراض لاک پشت پوزه عقابی در محل و استماع گزارش اداره حفاظت از محیط زیست و بررسی مستندات و مدارک ثبتی، مشخص شد که تعداد قابل توجهی از تأسیسات ساختمانی در اراضی ملی و خارج از حریم طرح واگذاری احداث شده اند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: دستگاه قضایی در جهت حفظ محیط زیست و اراضی ملی به عنوان سرمایه‌های نظام و تحویل آن به نسل‌های آینده خط قرمزی نداشته و با جرایم و تخلفات این حوزه با قاطعیت و بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

جان باختن یک فعال محیط زیست در حادثه سقوط هواپیمای تهران - کیف

غنیمت اژدری، فعال محیط زیست و یکی از چهره های موثر تسهیلگری اجتماعی در حوزه قرق های بومی و منابع طبیعی کشور، صبح دیروزا در سانحه سقوط هواپیمای مسافری اوکراین درگذشت.

او۳۶ساله و متولد شیراز بود که تحصیلاتش را در رشته منابع طبیعی و مرتعداری در دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه تهران گذرانده و اخیرا دانشجوی دکترای محیط زیست دانشگاه Guelph کانادا شده بود.

خانم اژدری نزدیک به یک دهه از عمر خود را در دورافتاده ترین نقاط ایران به تسهیلگری اجتماعی و نقشه کشی مشارکتی با جوامع محلی در زمینه دفاع از قرق های بومی و حفظ مراتع گذرانده بود.

او در چندین پروژه ملی تحقیقاتی مرتبط با مراتع، با دانشگاههای کشور، سازمان جنگلها و مراتع کشور و نیز موسسه سنستا همکاری کرده و چند سالی هم بود که به عضویت کمیته راهبری کنسرسیوم جهانی قرق های بومی با مسولیت ویژه در مرکز و غرب آسیا و حوزه قفقاز در آمده بود.

کشف و ضبط محصولات ساخته شده از پوست حیوانات وحشی در تهران

مسعود زندی معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از کشف و ضبط شال و کلاه تهیه شده از پوست جانوران وحشی در جریان بازرسی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست تهران از یک فروشگاه لباس خبر داد.

وی افزود: در جریان بازرسی نیروهای یگان محیط زیست تهران در پایان هفته گذشته از یک فروشگاه لباس در یکی از پاساژهای منطقه فردوسی،چهار عدد شال و چهارده کلاه تهیه شده از پوست جانوران وحشی کشف و ضبط شد.

وی افزود: کلاه های کشف شده از پوست روباه معمولی، شاه روباه، سمور، خرگوش و یک گونه دیگر از نوعی سگ سانان است؛ این تولیدات عموما در فروشگاههای مختلف به عنوان صنایع دستی به گردشگران و مسافران و مشتریان خاص با قیمتهای گزاف عرضه می شود.

پلمب واحد دانه بندی سنگ آهک صنعتی در مبارکه

با توجه به حاکم شدن سامانه پایدار و تشدید آلودگی هوای منطقه، یک واحد دانه بندی سنگ آهک صنعتی در شهرستان مبارکه که به دلیل نداشتن فیلتراسیون مناسب تجهیزات خردایش و دانه بندی سنگ، سبب آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شده بود،  شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.

پس از پیگیری ها به استناد مواد ۱۱ و ۱۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و مواد سه و ۱۲ قانون هوای پاک و همچنین ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، از ادامه فعالیت توام با آلودگی جلوگیری و این واحد آلاینده پلمب شد.

تخفیف ۲۰ درصدی معاینه فنی خودروها به مناسبت هفته هوای پاک در همدان

محسن جعفری نژاد بسطامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: به مناسبت فرارسیدن روز هوای پاک، مراکز معاینه فنی استان  در روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه ۲۰ درصد تخفیف برای خودروهای سنگین و سواری در نظر گرفته اند.

تجهیز پاسگاه محیط بانی سمندری قم به پنل خورشیدی

محمدرضا عابدی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با مشارکت تشکل مردم نهاد «نذر طبیعت» سیستم برق خورشیدی در پاسگاه محیط بانی سمندری در منطقه حفاظت شده پلنگ دره نصب و فعال شده است.

وی با بیان اینکه برخی پاسگاههای محیط بانی به دلیل قرار گرفتن در عمق منطقه، به امکاناتی مثل آب لوله کشی، گاز و برق دسترسی ندارند، خاطرنشان کرد: پاسگاه سمندری در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم با مشارکت تشکل مردم نهاد «نذر طبیعت» به سیستم برق خورشیدی و انرژی پاک مجهز شده است.

 دستگیری شکارچی متخلف همراه با اسلحه جنگی در کرکس

علیرضا غلامی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز با اعلام این خبر گفت: محیط بانان حین گشت و پایش در منطقه حفاظت شده کرکس موفق به شناسایی و دستگیری یک شکارچی متخلف شدند که یک قبضه اسلحه جنگی همراه داشت؛ از  شکارچی یک قبضه جنگی سمینوف، مهمات و ادوات شکار شامل یک دستگاه دوربین دو چشمی، سه عدد چاقو کشف و ضبط شده است.

رکورد تاریخی بالاترین دمای ژانویه در نروژ ثبت شد

با آن که تنها دو روز از ابتدای ماه ژانویه گذشته، رکورد بالاترین دمای هوای ژانویه در کشور سردسیر نروژ ثبت شد.

دمای هوا در روز دوم سال نو در نروژ به حدی بالا بود که ساکنان شهر اوندالسنس یک روز تابستانی را تجریه کردند. در این روز دما در این شهر کوچک در غرب نروژ به ۱۸.۶ درجه رسید.

گرما در شهر دیگر نروژ یعنی سوندالسورا از این هم بالاتر بود و در روز پنج‌شنبه به ۱۹ درجه رسید.

ایون ولد، فرماندار منطقه رائوما در غرب نروژ که روز پنج‌شنبه خود برای آب‌تنی به دریا رفته بود، با یادآوری این که مردم از گرمای هوا در این فصل از سال لذت می‌برند، در عین حال این رویداد طبیعی را نگران‌کننده خواند. به گفته خانم ولد، این اتفاق «به روشنی نشان دهنده مشکل گرمایش زمین» و «بحران اقلیمی» است که جهان با آن روبروست.

مخالفت با ۱۰ درصد استعلام استقرار صنایع در حریم شهرها

حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اصفهان گفت: از پاییز سال گذشته تا امسال و پس از آخرین ضوابط ابلاغ شده، ۵۲ هزار استعلام برای موافقت با استقرار و بهره‌برداری واحدهای صنعتی توسط دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت و با ۴۷ هزار درخواست موافقت و پنج هزار و ۲۰۰ استعلام، مخالفت شد.

وی افزود: بیش از ۶ درصد مخالفت‌ها به‌دلیل ممنوعیت استقرار در حریم و شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، ۵۰ کیلومتری اصفهان و ۲۰ کیلومتری کلانشهرهای دیگر بود.

جلالوندی با بیان اینکه تدوین ضوابط استقرار صنایع کشور و ارزیابی زیست محیطی طرح‌های بزرگ از وظایف دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست است، خاطرنشان کرد: تا جای ممکن تلاش شد تا فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی با رعایت مسائل زیست محیطی، تسهیل شود.

۲۷ هزار متر مربع اراضی زیست محیطی به عرصه بختگان بازگشت

تالاب بختگان در منتهی‌الیه شرق استان فارس از جمله مناطقی است که مورد طمع زمین خواران و متجاوزان به انفال و اراضی قرار دارد ، با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان استهبان ۲۷ هزار متر مربع از عرصه‌های طبیعی این تالاب از دست متصرفان خارج شد و به محدوده تالاب بازگشت.

۶ شکارچی زنگوله‌بال در پارس‌آباد دستگیر شدند

هاشم میرزانژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره هنگام گشت و پایش ۶ شکارچی گونه حمایت شده بین‌المللی زنگوله‌بال را دستگیر کردند.

وی افزود: از این افراد متخلف لاشه هفت  قطعه پرنده از گونه حمایت شده بین‌المللی زنگوله بال و یک قبضه اسلحه غیرمجاز قاچاق و یک قبضه اسلحه شکاری مجاز دولول کشف و ضبط شد.

کد خبر 405087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.