اصفهان قابلیت رسیدن به جایگاه ۷۰۰ سال گذشته خود را دارد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان ۷۰۰ سال گذشته از بزرگان ما به ارث رسیده است، گفت: باید این شهر حداقل تا هفت سال آینده جایگاه خود را پیدا کند، چراکه قابلیت رسیدن به جایگاه قبلی خود را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صادقیان امروز _پنجشنبه ۱۹ دی ماه_ در دومین نشست آینده‌پژوهی با عنوان "داستان‌های باورپذیر از فناوری و آینده شهر" با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار قاسم سلیمانی و حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: کارگروه و کمیته آینده پژوهی از اردیبهشت ماه امسال شروع شد که امیدوار هستیم نتایج و برکات آن برای آینده شهر و کشور مثمرثمر بوده و بتواند اهداف ما را در این مسیر محقق کند.

وی با بیان اینکه در حال تدوین سند جامعی با عنوان سند آینده‌پژوهی شهر اصفهان" با کمک نخبگان و برخی اساتید دانشگاه هستیم که در مراحل ابتدایی قرار دارد، تصریح کرد: تلاش داریم چارچوب مسیری که قرار است در این حوزه طی شود، مشخص و تعریف شده باشد و همه کسانی که قرار است در این راه مسئولیت و نقشی را ایفا کنند، بگنجانیم.

صادقیان افزود: در تهیه سند آینده‌پژوهی شهر اصفهان، نشانه‌های خوبی پیدا شده است که امیدوار هستیم دستاورد خوبی برای مدیریت شهری باشد و به طور جدی از آن استفاده شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: در ۷۰۰ سال گذشته، شهر اصفهان جزو ۱۰ شهر پرجمعیت دنیا قرار داشت؛ قطعا اصفهان در آن زمان قابلیت‌هایی را دارا بوده که جمعیت زیادی در این شهر سکونت داشته‌اند، اما در حال حاضر اصفهان در رتبه‌بندی شهرهای پرجمعیت قرار ندارد و این به معنای پیشرفت شهرهای دنیا است که در این شرایط باید اصفهان از گردونه جانماند.

وی خاطرنشان کرد: شهر اصفهان ۷۰۰ سال گذشته از بزرگان ما به ارث رسیده و باید حداقل تا هفت سال آینده جایگاه خود را پیدا کند چراکه قابلیت رسیدن به جایگاه قبلی خود را دارد.

صادقیان با بیان اینکه در تمام رتبه‌بندی‌ها با شاخص‌های مختلف، می‌توان شهر تهران را جای داد، اما از سایر کلانشهرها و شهرهای ایران در این رتبه‌بندی خبری نیست. شهرهایی که به سرعت در حال پیشرفت و توسعه هستند، نگاه جدی، واقع‌بینانه، روشنی به آینده دارند و برنامه‌ریزی دقیق و صحیحی انجام می‌دهند که می‌توانند جایگاه خود را در دنیا به دست آورند.

نوآوری می‌تواند اصفهان را به شهری هوشمند تبدیل کند

محسن طاهری، عضو هیئت علمی آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای دیدن آینده‌ای خوب، باید تصویر بزرگی از آینده در ذهنمان ایجاد کنیم، اظهار کرد: برای دانستن گذاره‌های کاربردی، باید آینده بزرگ شهر را در همه جهات بررسی کرد همچنین نیاز به نگاه‌های وسیع و بلندمدت است تا بتوان تغییرات را سریع دنبال کرد.

وی با اشاره به تعریف شهر، گفت: شهر، تلاش برای پیشرفت در بستری از چالش‌ها است که نمی‌توان از این چالش‌ها گذشت یا آن‌ها را کنار گذاشت؛ ریشه‌های اصلی چالش‌های آینده شهری، انرژی، غذا و آب است که برای داشتن شهری پایدار، باید این سه مورد تامین شود و نقص در هریک از آن‌ها، موجب ناپایداری در شهر می‌شود؛ شهر ناپایدار هم هوشمند نخواهد بود؛ پایداری و هوشمندی، صفت‌هایی هستند که در ادبیات علمی برای شهرهای آینده در کنار یکدیگر به کار برده می‌شوند.

طاهری تصریح کرد: شهرهایی که بتواند آب، غذا و انرژی خود را تامین کند و با دیگران به اشتراک بگذارد، پایدار خواهد بود؛ شهرهایی هوشمند است که پایدار باشند؛ مسئله اصلی این است که شهر اصفهان باید مثل شهری که ۷۰۰ سال گذشته از اجدادمان به ارث رسید، مستقل و حتی تولیدکننده باشد تا اینکه تنها شهری مصرف کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: نوآوری می‌تواند اصفهان را به شهری هوشمند تبدیل کند چراکه با نوآوری می‌توانیم نصف جهان را به شهری بهتر برای زیستن تبدیل کرد.

کد خبر 405040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.