پژوهش برای ارزیابی فنی، زیست محیطی و اقتصادی تولید RDF

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه پژوهشی ارزیابی فنی، زیست محیطی و اقتصادی تولید RDF و استفاده از آن به عنوان سوخت کمکی در کوره سیمان، گفت: در این پروژه در مورد انواع پسماندها، روش تولید انواع RDF و بررسی استانداردهای مربوطه مطالعه شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از منابع مهم انرژی در دنیای امروز، سوخت‌های مشتق از پسماند(RDF: Refuse_Derived Fuel) است.  

وی افزود: بکارگیری RDF به عنوان یک منبع سوخت، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی موجود، مزایای بسیار دیگری همچون جلوگیری از آلودگی منابع آب و خاک، کمک به کاهش گرمایش جهانی و کاهش هزینه دفع پسماند را به همراه دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای بکارگیری RDF، استفاده از آن در کوره سیمان است.

 مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: این انتخاب به دو دلیل است، اول اینکه سیمان یکی از پرمصرف‌ترین صنایع از نظر انرژی است و دوم اینکه شرایط دمایی و همچنین زمان ماندن در کوره سیمان شرایط مناسبی را برای به حداقل رساندن مواد سمی تولید شده در حین سوختن RDF فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه آنچه در پروژه پژوهشی ارزیابی فنی، زیست محیطی و اقتصادی تولید RDF  و استفاده از آن به عنوان سوخت کمکی در کوره سیمان بررسی شد، مطالعه در مورد انواع پسماندها، انواع RDF و روش تولید آن و بررسی استانداردهای مربوطه و بطور خاص ضوابط بکارگیری RDF در کوره سیمان است، گفت: سپس سوابق بکارگیری RDF در جهان با نگاه ویژه به صنعت سیمان بیان و نتایج بکارگیری آنها نیز ارائه می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به استفاده از RDF در سیستم پخت سیمان، این سیستم به طور خاص با مورد مطالعاتی بر روی سیمان سپاهان اصفهان، توضیح داده شده و اثرات بکارگیری RDF در کوره سیمان از نقطه نظر تغییر در انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی بطور کامل بیان می‌شود؛ مطالعاتی نیز در مورد روش تزریق سوخت جایگزین، به ویژه RDF در کوره سیمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه آزمون‌های متعددی بر روی هشت نمونه RDF دریافتی از سازمان پسماند اصفهان صورت گرفته است، افزود: این آزمون‌ها شامل تعیین میزان رطوبت و درصد مواد فرار، تعیین درصد خاکستر، آنالیز مواد موجود در خاکستر، تعیین ارزش حرارتی، آنالیز گازهای حاصل از احتراق و تعیین رفتار تجزیه حرارتی نمونه‌ها است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به استانداردهای جهانی ارائه شده مربوط به RDF و در مقایسه با سایر تحقیقات انجام شده، نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که نمونه‌های RDF دریافتی در مجموع شرایط نسبتاً مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه در آزمون اندازه‌گیری میزان رطوبت، درصد رطوبت نمونه ‌های مورد آزمون (در حالتی که از کارفرما تحویل گرفته شد)، بسیار مناسب بود، اما لازم است رطوبت نمونه‌ها در حین فرایند اصلی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، گفت: البته با توجه به هوای خشک اصفهان، بخش عمده رطوبت RDF در حین فرایند تولید کاهش می‌یابد و احتمال دارد با خشک‌کن های متداول (مثل بستر سیالی با هوای گرم) بتوان رطوبت را به آسانی به میزان مطلوب رساند.

ابراهیمی افزود: میزان خاکستر باقیمانده تمام نمونه‌ها به جز دو مورد (نمونه ریجکت فروردین و ریجکت اسفند ۹۵) مناسب و استاندارد است، همچنین میزان فلزات سنگین تمام نمونه‌ها بجز کروم نمونه ریجکت کمپوست ۰۸ و مس نمونه‌های ریجکت فروردین و ریجکت اسفند ۹۵، در محدوده استاندارد قرار دارد، البته نگرانی‌ در مورد عنصر گوگرد وجود ندارد و میزان گوگرد تمام نمونه‌ها کمتر از میزان استاندارد (۴/۰ درصد) است.

وی با بیان اینکه میزان نیتروژن نمونه‌های یک و دو و ریجکت فروردین در محدوده استاندارد قرار دارد، اما در مورد سایر نمونه‌ها چنین نیست. بنابراین راهکارهای مقابله با NOx تولیدشده، در گزارش ارائه شده است، گفت: ارزش حرارتی تمام نمونه‌ها به جز نمونه ریجکت کمپوست ۰۶ کافی است و انتظار را برآورده می‌سازد؛ فلزات سنگین در گاز حاصل از احتراق و همچنین میزان ‌هالوژن‌ها، در محدوده استاندارد است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: نتایج این پژوهش نتایج نشان داد که میزان کلر به عنوان دغدغه اصلی در فرایند تولید RDF، در نمونه‌های مورد آزمایش در حد کمتر از مقدار استاندارد است و مقدار سایر ‌هالوژن‌ها (فلوئور و برم) ناچیز است که بر این اساس، تجهیزات لازم برای تولید RDF علاوه بر تجهیزات موجود در فرایند فعلی، عبارت است از دو عدد خشک‌کن (از نوع بستر سیالی یا بشکه دوار)، خردکن و سرند دوار که جزییات آن در گزارش ذکر شده است؛ همچنین پیشنهادات و نکات قابل توجهی در بخش جمع‌بندی در انتهای گزارش ارائه شده است.

کد خبر 404962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.