تشییع پیکر امام خمینی(ره) و سردار سلیمانی در فهرست پرجمعیت ترین ها

مراسم تشییع پیکر پاک امام خمینی(ره) و سردار شهید قاسم سلیمانی در فهرست بیشترین تعداد شرکت کنندگان تاریخ جهان قرار گرفت.

به گزارش ایمنا درگذشته افراد محبوبی از دنیا رفتند که مرگ آن‌ها باعث شد میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها بیایند. شخصیت‌های سیاسی، ستارگان ورزشی و هنری و دیگر افراد معروفی که به خاطر محبوبیتشان تشییع‌جنازه آن‌ها به یک عزای عمومی در کشور تبدیل می‌شود.

اندوری آنا

اندوری آنا سیاست‌مدار اهل هند و وزیر ارشد ایالت تامیل نادو و ایالت مدرس هندوستان بود. در سال ۱۹۶۹ بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند تا در مراسم تشییع‌جنازه C. N. Anadurai شرکت کنند. این رهبر انقلابی بیشتر به آنا (یعنی برادر بزرگ‌تر در زبان تامیل) معروف است.

امام خمینی (ره)

مراسم تشییع پیکر امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران با حضور بیش از ده میلیون نفر در سال ۱۳۶۸ و مشارکت ۲۰ درصدی کل جمعیت ایران به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین مراسم‌های تشییع‌جنازه دنیا ثبت‌شده است. جمعیت ایران در آن سال حدود ۵۰ میلیون نفر به ثبت رسیده بود.

ابراهام لینکلن

ابراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا است و بدین‌جهت مشهور است که به تاریخ برده‌داری در آمریکا خاتمه داد وی توسط یک بازیگر تئاتر به نام جان ویلکس بوث مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در صبح روز ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ درگذشت. مراسم خاک‌سپاری لینکلن با حضور حدود ۷ میلیون نفر برگزار شد.

سردار سلیمانی

مراسم تشییع شهید سردار قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۸ با حضور بیش از شش میلیون نفر یعنی مشارکت بیش از هفت درصد از جمعیت ۸۳ میلیونی ایران قرار دارد.

پاپ ژان پل دوم

وی در ۱۶ اکتبر ۱۹۷۸ به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد و تا زمان مرگش در ۲ آوریل سال ۲۰۰۵ در این سمت بود. در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۰۵ حدود ۴ میلیون نفر در مراسم تشییع‌جنازه پاپ ژان پل دوم در رم شرکت کردند.

آیرتون سنا

آیرتون سنا از برزیل  قهرمان مسابقات فرمول یک  و قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک است. بسیاری او را بهترین راننده تاریخ فرمول یک می‌دانند او در سال ۱۹۹۴ در یک تصادف سنگین در ایتالیا کشته شد.
مرگ وی برای اهالی برزیل، یک تراژدی ملی بود و سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام شد. در مراسم خاک‌سپاری سنا حدود سه میلیون نفر به خیابان‌های سائو پائولو آمدند.

ویکتور هوگو

ویکتور هوگو به‌عنوان یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی شهرت جهانی دارد.   مرگ وی در سال ۱۸۸۵ باعث سوگ ملی شد و دو تا سه میلیون نفر در مراسم خاک‌سپاری او شرکت کردند.

هوگو چاوز

هوگو رافائل چاوس فریاس شصت و چهارمین رئیس‌جمهور ونزوئلا بود و به دلیل ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۳ در سن ۵۸ سالگی درگذشت و در مراسم خاک‌سپاری وی بیش از ۲ میلیون نفر حضور داشتند.

گاندی

مهاتما گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود و بسیاری از مردم از او به‌عنوان “روح بزرگ” یاد می‌کنند. در ژانویه سال ۱۹۴۸، بیش از ۲ میلیون نفر در مراسم خاک‌سپاری گاندی شرکت کردند.

رئیس جمهور ناصر

جمال عبدالناصر حسین دومین رئیس‌جمهور مصر بود که از ۱۹۵۶ تا هنگام مرگ، چهارده سال قدرت را در دست داشت. او رهبر انقلاب ۱۹۵۲ مصر بود، جمعیتی که در اکتبر ۱۹۷۰ برای مراسم خاک‌سپاری ناصر، رئیس‌جمهور مصر به قاهره آمده بودند، حدود ۲ میلیون نفر بود.

شاهدخت دایانا

دایانا که پس از ازدواج با شاهزاده ولز، ولیعهد ملکه الیزابت لقب شاهدخت را دریافت کرد به‌عنوان شاهزاده مردم معروف بود. و مرگ ناگهانی او  باعث شد از یک شاهزاده خانم، به قهرمان ملی تبدیل شود. مراسم تشییع‌جنازه دایانا در تاریخ ۶ سپتامبر ۱۹۹۷ در لندن برگزار شد و در این مراسم تقریباً یک و نیم میلیون نفر شرکت کردند.

بزرگترین مراسم های تشییع در ایران

پس از مراسم تشییع پیکر امام خمینی(ره) و سردار شهید قاسم سلیمانی، تشییع پیکر آیت‌الله رفسنجانی در سال ۱۳۹۵ با حضور دو و نیم میلیون نفر و مشارکت بیش از سه درصد از ۸۰ میلیون جمعیت ایران از دیگر مراسم‌های خاک‌سپاری بزرگ و شلوغ بوده است.  مراسم تشییع شهید حججی با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ از دیگر مراسم‌های خاک‌سپاری شلوغ در کشور ایران بوده است، مراسم خاک‌سپاری غلامرضا تختی با حضور ۴۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۴۶ و مشارکت نزدیک دو درصد از جمعیت ۲۵ میلیونی آن زمان نیز از مراسم‌های پرجمعیت بوده است.  

مراسم‌های تشییع آیت‌الله بهجت با حضور صدها هزار نفر از دیگر خاک‌سپاری‌های بزرگ ایران بوده است همچنین مراسم تشییع پیکر شهدای هفت‌تیر و شهدای غواص نیز از مراسم‌های قابل‌ذکر و پرجمعیت ایران به‌حساب می‌آید.

ناصر حجازی، خسرو شکیبایی، قیصر امین پور، مرتضی پاشایی، هادی نوروزی و محمدعلی فردین از دیگر افراد معروف ایران هستند که مراسم‌های تشییع نسبتاً شلوغی داشتند.

کد خبر 404734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.