نیم میلیارد جاندار در آتش سوزی های استرالیا کشته شدند

محققان می گویند بر اساس برآوردهای اولیه نزدیک به نیم میلیارد جاندار در آتش سوزی های پنج ماه گذشته استرالیا کشته شده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس برآوردهای اولیه محققان دانشگاه سیدنی استرالیا، آتش سوزی ها از ماه سپتامبر (شهریور) تا کنون به کشته شدن ۴۸۰ میلیون جاندار از جمله هشت هزار کوآلا منجر شده است. این درحالی است که پیش از این آتش سوزی ها نیز جمعیت کوآلا ها از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ حدود ۴۲ درصد کاهش یافته بود. محققان می گویند حدود ۳۰ درصد جمعیت کوآلاها در ( نیو ساوت ولز) یا ولز جنوبی جدید زندگی می کنند.

وضعیت در جزیره کانگورو غمبار است؛ یک سوم این جزیره که زیستگاه بسیاری از گونه های نادر حیات وحش محسوب می شود در پنج ماه گذشته ویران شده است. تعداد زیادی از جانواران و گیاهان در  هشت میلیون هکتار از بیشه زارها و مناطق جنگلی استرالیا نابود شده اند.

به گفته سوزان لی وزیر محیط زیست استرالیا "وقتی که آتش کنترل و مهار شود جزئیات بیشتری درباره این بحران خواهیم دانست."  این در حالی است که به گفته مارک گراهام اکولوژیست و عضو شورای حفاظت از طبیعت " آتش سوزی ها چنان گسترده و سریع بوده است که میزان مرگ و میر جاندارانی که در درختان زندگی می کنند از جمله کوآلاها قابل توجه خواهد بود اما منطقه ویران شده به قدری وسیع است که مطمئنا هرگز بدن این حیوانات پیدا نخواهد شد."

 برآوردهای اولیه نشان می دهد صدها هزار جاندار از جمله احشام در آتش سوزی جنوب استرالیا کشته شده اند؛ برای بررسی این وضعیت ۱۰۰ دامپزشک در روزهای اخیر به مناطق بحرانی اعزام شده اند. همچنین از ماه سپتامبر تاکنون ۲۴ نفر در این آتش سوزی ها جان خود را از دست داده اند و ۱۵۰۰ منطقه مسکونی نابود شده است. دست کم ۲۰۰ خانه و همچنین تاسیسات ورزشی زمستانی در ایالت ویکتوریا از بین رفته است.

دولت فدرال استرالیا اعلام کرده که برای بازسازی خانه ها و تاسیسات بیش از دو میلیارد دلار  (یک میلیارد ۲۰۰ هزار یورو) اعتبار نیاز است و یک سازمان تازه تاسیس این پروژه را در دو سال آینده مدیریت خواهد کرد.

دانشمندان علت این آتش سوزی های گسترده و شدید در استرالیا را تغییرات اقلیمی می دانند هر چند که انگشت اتهام دولت استرالیا را نشانه رفته است که به نداشتن برنامه لازم برای اجرای اقدامات زیست محیطی و سهل انگاری در مدیریت این بحران متهم شده است و همچنان تصاویر تکان دهنده کوآلاهای تشنه ای که از بطری آتش نشانان آب می نوشند و کانگوروهایی که در آتش می سوزند در سراسر جهان دست به دست می شود.

اگر چه بارش ۱۵ میلی متری باران در جنوب شرقی استرالیا شب گذشته پس از ماه ها آتش سوزی فرجه ای اندک به ارمغان آورد اما توده‌های شعله‌ور را کامل خاموش نکرد و با توجه به شرایط نامطلوب هفته های اخیر این بارندگی ها کافی نیست.

کد خبر 404614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.