پیکر مطهر سردار دلها به خاک سپرده شد

مراسم تشییع سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش تا ساعاتی دیگر در کرمان آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،شهید سلیمانی سفری طولانی را طی کرده و با پشت سر گذاشتن شهرهای اهواز، مشهد، تهران و قم حالا وارد کرمان شده تا برای همیشه کنار مردم زادگاهش بماند و پناهگاهی باشد برای مردم این دیار که هر گاه دلشان گرفت در کنار آرامگاهش حضور پیدا کرده و با سردار درد و دل کنند.

مردم و به ویژه جوانان از اولین ساعات صبح در میدان آزادی و خیابان شهید بهشتی کرمان و خیابان های منتهی به آن گرد هم آمده اند تا در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی حضور داشته باشند و به تعدادشان هر لحظه افزوده می‌شود. این صدای پاسخگویی به وحدت است.

مردم سراسر شب نیز در سه نقطه شهر بیشترین تجمع را داشتند؛ مقابل خانه سردار سلیمانی (موسوم به بیت الزهرا)، مصلی و اطراف گلزار شهدا که البته از دوشنبه شب به دلیل نیاز به ایجاد برخی زیرساخت‌ها امکان ورود به صحن گلزار شهدا وجود نداشت. برخی هم در قالب دسته‌جات عزاداری در گوشه و کنار شهر به عزاداری مشغول بوده و خواب را بر چشمان خود حرام کرده بودند. جمعیت زیادی از مردم نیز در مصلی بزرگ امام علی (ع) کرمان گرد هم آمده بودند تا آخرین شب را در کنار سردار شهید سلیمانی باشند.

حضور نوجوانان و جوانان و بانوان که پلاکاردهایی با عکس شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در دست دارند در این مراسم پر رنگ  است. جمعیت یکپارچه سیاهپوش شعارهایی سر می دهند: "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل"، "این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده"، "علمدار نیامد"، "ای لشگر صاحب زمان آماده‌ایم آماده ایم"، "نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد"، "لبیک یا حسین"، "لبیک یا خامنه‌ای"، "ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم"، "منتظر حکم جهاد رهبریم"

حضور مردم در بالکن ها وپشت بام های ساختمان های اطراف برای دیدن مراسم تشییع از دیگر حاشیه های این مراسم است.

تعداد قابل توجهی آمبولانس در خیابان های اطراف برای امدادرسانی به مردم در صورت ضرورت مستقر شده اند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسین سیمایی صراف دبیر هیئت دولت و پیروز حناچی شهردار تهران نیز دقایقی پیش وارد کرمان شدند. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، احمد تویسرکانی مشاور رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه، به همراه جمعی از روسای  کل دادگستری‌های استان‌های هم جوار نیز هم اکنون در این مراسم حضور پیدا کردند. 

شاهد جمعیتی بسیار زیاد در خیابان های منتهی به مسیر تشییع پیکر سپهبدحاج قاسم سلیمانی و شهید پورجعفری هستیم. مردم کرمان بار دیگر به خوبی رسم میهمان نوازی را در میزبانی از فرزندشان به جا آوردند.

میدان آزادی، خیابان شریعتی و سایر خیابان‌های منتهی به گلزار شهدای کرمان مملو از جمعیت است و هر لحظه به تعداد آنها اضافه می‌شود. مراسم تشییع و خاکسپاری سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی از ساعت ۸ صبح با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.‌

پیکر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری دقایقی پیش با شعار «حسین آرام جانم، روح و روانم» و «صلی علی محمد یاور رهبر آمد» و در میان غم و اندوه مردم دیار کریمان وارد میدان آزادی کرمان شد.

سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور شرکت در آیین وداع با پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت وارد میدان آزادی کرمان شدند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش در توییتر خود نوشت: "باز سفری به کرمان دارم با داغ و درد برای تشییع پیکر پاک حاج قاسم می روم. با داغ  و دردی سنگین تر از شهادت برادرانم محمد و یعقوب. آخر او برایم هم برادر بود و هم تکیه گاه. از آغاز جنگ تحمیلی تاکنون همواره سنگ صبور بود و گره گشاییش برای همه مثال زدنی."

پیام رهبر معظم انقلاب در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه ایشان بار دیگر قرائت شد. وصیت جدی و قاطع سردار شهید قاسم سلیمانی این بوده است که در گلزار شهدای کرمان دفن شود و امروز طبق وصیت این شهید والامقام و توصیه خانواده گرامی ایشان عمل خواهد شد.‌

شهادت قاسم سلیمانی نقطه آغازی برای پایان ایالات متحده در منطقه است

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در حال سخنرانی است.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی با بیان اینکه از ایالات متحده انتقام خواهیم گرفت، اظهار کرد: امروز سرزمین و دیار کریمان شاهد طلوع خورشید در روی زمین است؛ ما امروز آمده ایم تا در آسمان افتخارات این سرزمین عزیز دو خورشید پر فروغ را که دیگر طلوع نخواهند کرد، بنشانیم.

وی افزود: سلیمانی، فرماندهی شجاع و بی نظیر است که سپاه اسلام و تاریخ بشریت همانند او را کمتر و یا اصلا ندیده است. امروز مراسم وداع با سردار قلب ها و دل ها؛ سردار رشید اسلام و جهان اسلام، ایران و کرمان، حاج قاسم سلیمانی است. فرمانده رشید، رعنا، عاشورایی و ولایی عراقی ابومهدی المهندس و شهید بزرگوار و اسوه حیا و نجابت سرتیپ شهید از این دیار شهید پرور حسین پورجعفری عزیز مان است.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: همه ما امروز می دانیم چه کسی را تا عرش خدا بدرقه می کنیم، او که مالک اشتر است. قاسم سلیمانی به خیمه دشمن از همه نزدیک تر بود و حالا می رود تا عمود خیمه دشمن را برکند. شهید حاج قاسم سلیمانی زهد و تقوی را از ابوذر و وفاداری به ولی امر خود را از ابوالفضل العباس آموخته بود و سرانجام در دیار عباس به شهادت رسید. او میثم بود، عمار بود، یاسر بود.

سلامی تصریح کرد: او هرگز در مقابل دشمن سست نشد و نلرزید و با قلبی آرام و مطمئن فعالیت می کرد. او برای ۴۱ سال لباس جهاد را از تن خود در نیاورد و فعالیت او فراتر از مرزهای جهان اسلام بود و امروز همه جهان بشریت با تحسین و ستایش از او به عنوان اسوه مقاومت و یاور مظلومان و مستضعفان یاد می کنند و چقدر آنهایی که می خواهند با پرتاب سنگ ریزه خورشید را خاموش کنند در اشتباه اند؛ زیرا قاسم سلیمانی خورشید پر فروق جهان اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: قاسم سلیمانی در عین اینکه فرمانده ای با صلابت و متواضع بود، هرگز خود را برتر از هیچ سربازی نمی دید و درجه بر دوش او هرگز تکبر را در او زنده نکرد، زیرا او همه این رذائل را درون خود کشته بود و در عین اینکه بسیار جدی و سخت گیر بود، مهربان و با عطوفت و مظهر مجسم "اشدا علی الکفار و رحما بینهم" بود.

فرمانده کل سپاه گفت: فرمانده رشید ما چه کرده است که دشمن او را این چنین و یارانش را این چنین ناجوانمردانه و ناعادلانه هدف آشکارترین ترور عالم قرار می دهد؟ او فراتر از مرزها، اوج شکست آمریکاست و شهید سلیمانی معمار شکست های چهاردهه ای ایالات متحده از مسلمانان عالم است. او نهضت فلسطین را احیا کرده و رژیم صهیونیستی را در باریکه ای در حصار آتش های قدرتمند فلسطینیان قهرمان قرار داده است و سیاست آمریکا را برای از بین بردن حلقه مرکزی مقاومت با شکست مواجه کرده است.

سلامی افزود: او از جغرافیای یکپارچه جهان اسلام حفاظت کرده و اجازه نداده رویای باطل آمریکایی ها جامه تحقق بپوشد و مانعی برای سیطره ایالات متحده در عراق بوده است. او از شکست یمن در برابر ائتلاف سعودی-صهیونیستی-اروپایی جلوگیری کرده است. شهادت قاسم سلیمانی نقطه آغازی برای پایان ایالات متحده در منطقه است.

وی تصریح کرد: ما می خواهیم آینده جدیدی بسازیم؛ بسیاری از دشمنان سعی کردند ملت ایران را از رهبر عزیر خود جدا کنند و گمان می کردند مردم ایران علیه نظام عمل می کنند. آمریکا امروز باید ببیند مردم برای چه به خیابان ها آمده اند و انقلاب را بار دیگر زنده کردند. امروز بذر کینه از آمریکا در دل ملت های مسلمان و غیرمسلمان کاشته شده و دیگر هیچ نقطه امنی برای آمریکا وجود نخواهد داشت.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: به آمریکایی ها می گوییم همه سرمایه گذاری هایتان را با این ترور ناجوان مردانه به آتش کشیده اید و امروز مردم مسلمان با ایمان و احساس خود می جنگند و قلب هایشان برای همیشه سرشار از نفرت آمریکایی ها خواهد بود. به آمریکایی ها می‌گوییم اگر حرکتی دیگری بکنند آنجا را که دوست دارند به آتش می کشیم.

به گزارش ایمنا، تشییع پیکر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری دقایقی از میدان آزادی شهر کرمان به سمت میدان شهدا با شعار «حاج قاسم ای علمدار، برو خدانگهدار، برو خدانگهدار» و «حسین حسین» و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» آغاز شد.‌

مهدی سلحشور، مداح اهل بیت حاضران در میدان آزادی کرمان را مهمان روضه سیدالشهدا(ع) و مرثیه‌خوانی  کرده است.

بنرهایی با متن "در انتظار انتقام"، "افتخار ایلم، سرباز وطنم، خداحافظ ..."، "پیروزی نزدیک است" و "انتقام سخت" در دست تک تک مردم دیده می‌شود.

طول مسیر حضور مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری سردار قاسم سلیمانی در کرمان، ۱۱ کیلومتر برآورد می‌شود.

برای مردم این پایان کار نیست؛ اکنون شهادت به آرزوی بسیاری از مردم شهر تبدیل شده است. بسیاری از این افراد در کودکی بارها داستان‌های واقعی رشادت‌های حاج قاسم را شنیده‌اند و آرزویشان رسیدن به جایگاه او است.

با درخواست سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تابلوی جدید ایستگاه راه‌آهن کرمان با تغییر نام به «شهید سپهبد قاسم سلیمانی»، بر سر در این ایستگاه نصب شد.

در چهارراه کاظمی کرمان مردم اشک‌بار در انتظار ایستاده‌اند و نظم و همیاری مردم در همه بخش‌های شهر دیده می‌شود. مردم مرتب فریاد می‌زنند قاسم هنوز هم زنده است و فرزندان ما سربازان تو هستند.

ازدحام جمعیت به قدری زیاد است که خودروی حامل پیکرها هم‌اکنون به تقاطع طهماسب آباد رسیده است. مردم پس از دیدن پیکر همگی شعار انتقام سر می‌دهند و می گویند خواستار تداوم راه سردار سلیمانی و عضویت در سپاه قدس هستند.

شیخ نعیم قاسم حضور معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان ازجمله میهمانان حاضر در مراسم تشییع و وداع سپهبد شهید قاسم سلیمانی است. فرماندهان و نیروهای جبهه مقاومت از تیپ فاطمیون، حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی در مراسم تشییع و تدفین سیدالشهدای مقاومت حضور گسترده دارند.

جمعیت حاضر در مراسم تشییع سپهبدحاج قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردارپورجعفری با شعارهایی از جمله "الله اکبر"، "علمت بر زمین نمی ماند"، "مرگ بر امریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و ... با آرمان های انقلاب و شهید سلیمانی تجدید بیعت کردند. همچنین در طول مسیر پلاکاردهایی با هشتک «انتقام سخت» در دست تشییع کنندگان به وضوح خود نمایی می کند.

پرچم گنبد حرم حضرت زینب (س) که از سوی آیت الله طباطبایی تولیت مصلای حرم حضرت زینب (س) ارسال شده توسط این هیئت سوری تقدیم خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد شد.

به دلیل ازدحام شدید جمعیت نیروهای انتظامی و بسیج در حال تقسیم‌بندی جمعیت در سه خیابان منتهی به گلزار شهدا هستند تا تشییع کنندگان در آرامش وارد گلزار شهدا شوند.‌

سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که بر اثر ازدحام و تراکم انبوه جمعیت تشییع کننده در کرمان تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی از مصدومان نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند.

محمدرضا قالیباف در توییتی نوشت: "حضرت آقا عبای نماز شب خود را دادند تا حاج قاسم را با آن دفن کنند. آقا با این عبا ۱۴سال نماز شب خوانده‌اند. ‏این دومین عبای نماز شب آقاست که شهیدی با آن دفن می‌شود؛ اولین بار سر شهادت حاج احمد کاظمی بود."

خبرگزاری ایسنا خبر از لغو مراسم خاکسپاری شهید سلیمانی داد و به نقل از مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد: "به دلیل ازدحام جمعیت ماشین حمل پیکر مطهر شهید سلیمانی و همرزمانش متوقف و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت مراسم لغو و به تاریخ دیگری موکول شد. زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود."

سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران نیز در حاشیه مراسم تشییع گفت: "برای این که آبرو و سرافرازی شهیدان دستمایه حوادث رخ داده نشود، برنامه مراسم تشییع در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد."

محمدجواد کولیوند، رئیس اورژانس کشور در مصاحبه با صدا و سیما تعداد جانباختگان را ۳۲ و مصدومان را ۱۹۰ نفر اعلام کرد.

در پی حادثه از دحام در کرمان مسئولان از مردم کرمان و مهمانان خواستند از گلزار شهدا خارج شوند. همچنین از افراد حاضر در ارتفاعات درخواست شده با آرامش کامل دامنه کوه را ترک کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در مصاحبه با شبکه خبر آمار جدید کشته شدگان را ۴۰ کشته و ۲۱۳ زخمی اعلام کرد.

براساس اعلام ستاد برگزاری مراسم، ‌بیش از ۴۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی مراسم تشییع سپهبدسلیمانی در کرمان را پوشش رسانه ای دادند که حدود ۱۰۰ نفر آنها از رسانه‌های بین‌الملی هستند.

پیکر سردار به گلزار شهدا رسید. مراسم خاکسپاری که به دلیل ازدحام جمعیت به تعویق افتاده بود با مساعد شدن شرایط تا لحظاتی دیگر آغاز می‌شود.

تیم تشریفات و برخی از مسئولان در گلزار شهدای کرمان حاضر شدند.

هم اکنون مراسم شام غریبان سردار در حال برگزاری است.

علیرغم انتشار خبر تدفین سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در برخی رسانه ها؛ مسئولا برگزاری مراسم تشییع اعلام کردند که مراسم تدفین امشب برگزار نمی‌شود و به زمان دیگری موکول شده است.

پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و سردار حسین پور جعفری سحرگاه امروز ۱۸ دیماه بعد از حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی با حضور پرشور مردم در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد.

کد خبر 404606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.