اولین بارش بزرگ شهابی سال ۲۰۲۰

اولین بارش بزرگ شهابی سال ۲۰۲۰ میلادی، بارش ربعی و یا کوادرانتی است که بهترین زمان برای تماشای شهاب‌های این بارش، سپیده دم شنبه، ١٤دی بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، پیش‌بینی می‌شود بیش از ٥٠ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت در این بارش قابل مشاهده باشد، اما باید از نور و آلودگی  هوای شهرهای بزرگ حتماً دور شوید؛ پس از غروب ماه، شرایط خوبی برای رصد و عکاسی از این بارش فراهم خواهد بود.

نقطه کانون بارش ربعی (Quadrantids) در حال حاضر در نوک شمالی صورت فلکی گاوران (Bootes) و در نزدیکی ملاقه صورت فلکی خرس بزرگ است؛ این نقطه از درخشان‌ترین ستاره صورت گاوران یعنی ژوبین‌دار، (نگهبان شمال یا سِماک رامِح Arcturus) چندان دور نیست.

 از آنجا که نقطه کانون در شمالی‌ترین قسمت گنبد آسمان است، به همین دلیل ناظران نیمکره جنوبی احتمالاً بسیاری از شهاب‌های ربعی را نمی‌بینند و اکثر شهاب‌ها به سادگی نمی‌توانند در بالای افق برای رصدگران نیمکره جنوبی نمایان شوند، اما مشاهده برخی نیز ممکن است.

کانون بارش ربعی در صورت فلکی قرار دارد که اکنون از فهرست صورفلکی آسمان حذف شده و Quadrans Muralis نامیده شده است؛ بارش‌های شهابی به نام صورت فلکی که کانون بارش در آن‌ها قرار دارد، نامگذاری می‌شود.در سال ٢٠٠٣ میلادی، پیتر جنیس کنز، ستاره شناس معروف، عامل این بارش را به صورت اتفاقی شناسایی کرد و این جرم سیارک ۲۰۰۳ EH۱  نام گرفت.

موضوع قابل توجه اینکه اگر یک سیارک منشأ این بارش باشد، پس مانند بارش شهابی دوپیکری، یک جرم سنگی و نه یک دنباله‌دار یخی، عامل این بارش شهابی عجیب خواهد بود.

کد خبر 404120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.