نیکون (Nikon) نامی آشنا در صنعت عکاسی جهان

نیکون یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ژاپنی و به عنوان دومین تولید کننده بزرگ تجهیزات نوری در جهان شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرکت نیکون نه تنها دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، بلکه طیف وسیعی از محصولات دیگر مانند میکروسکوپ، لنزهای پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی را نیز تولید می‌کند. برند نیکون به دلیل کیفیت ساخت بالا و در نظر گرفتن نیاز مشتریان خود به شهرت رسیده است. در ادامه شما را با تاریخچه تاسیس شرکت نیکون، اولین طراحی لنز عکاسی، محصولات این شرکت و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم:

تاریخچه تاسیس شرکت نیکون

کویوتا ایواساکی در سال ۱۹۱۷ شرکت نیکون را در توکیو تاسیس کرد؛ او می‌دانست که یکی از نیازهای ملی ژاپن تولید تجهیزات نوری است. شرکت نیکون در ابتدا "Nippon Kogaku K.K" نام داشت و اولین محصولی که در سال ۱۹۲۱ تولید کرد، دوربین دوچشمی "MIKRON" بود که در دو نسخه با بزرگ نمایی‌ چهار و ۶ طراحی شده بود. این محصول به دلیل کاربرد زیاد و اندازه کوچکش توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد و در پایان قرن بیستم بار دیگر تولید شد.

اولین طراحی لنز عکاسی

در اوایل قرن بیستم، مهندسان شرکت نیکون با همکاری متخصصان آلمانی‌ موفق شدند اولین لنزهای خود را با نام Anytar تولید و وارد بازار کنند. پس از اینکه مهندسان آلمانی به کشور خود بازگشتند، طراحان ژاپنی پروژه را بهبود بخشیده و طراحی‌ها را تکمیل کردند. نمونه اولیه Anytar F۴.۵ در سال ۱۹۲۹ معرفی شد و در سال ۱۹۳۱ این پروژه به اتمام رسید. لنزهای شرکت نیکون از سال ۱۹۳۲ به بعد با برند "Nikkor" وارد بازار شد. میکروسکوپ Joico نیز محصول دیگر این شرکت بود که در سال ۱۹۲۵ وارد بازار شد و دارای بزرگنمایی ۷۶۵ برابر بود.

محصولات نیکون پس از جنگ جهانی دوم

شرکت نیکون در دهه ۱۹۴۰ به دلیل جنگ جهانی دوم آسیب‌های زیادی را متحمل شد، اما پس از جنگ جهانی دوم این شرکت تلاش کرد تا به قطب فناوری جهان تبدیل شود و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کند. اولین محصول نیکون که پس از جنگ تولید شد و مورد توجه قرار گرفت لنزهای چشم‌پزشکی بود. محصول دیگر این شرکت تجهیزات نقشه‌برداری بود که باز لنزهای اپتیکی بهره می‌برد؛ این محصولات با نام‌های Tilting Level E و Transit G وارد بازار شد.

اولین دوربین نیکون

اولین دوربین نیکون که در سال ۱۹۴۸ با نام "Nikon Model I" معرفی شد، دارای نوآوری‌های گوناگونی بود. به عنوان مثال در این دوربین از بیرینگ‌های محوری (Ball bearing) برای بخش شاتر استفاده شده بود. مهندسان نیکون حین رفع کردن مشکلات این دوربین به دستاوردهای جدیدتری رسیده و موفق شدند در سال‌های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ دو محصول با کیفیت بعدی خود با نام‌های Nikon M و Nikon S را تولید کنند.

دوربین Nikon F

کمپانی نیکون در سال ۱۹۵۹ موفق به تولید دوربینی به نام Nikon F شد که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. نوآوری‌های به کار رفته در این دوربین جعبه آینه و استفاده از پنتاپریسم (منشور پنج وجهی شیشه‌ای) و سیستم مونتاژ لنز Bayonet بود، این نوآوری‌ها دوربین Nikon F را از دیگر محصولات  نیکون مجزا می‌کرد. در سال ۱۹۷۱ نیز مدل دیگری از این دوربین با نام Nikon F۲ تولید شد که وزن کم‌تر و سرعت شاتر بالاتری داشت. Nikon F۳  نیز در سال ۱۹۸۰ نیز وارد بازار شد و برتری‌هایی نسبت به دو مدل قبلی داشت.

همکاری با ناسا

یکی از پروژه‌های مهمی که نیکون در آن همکاری داشت، ایستگاه فضایی بین المللی بود. این شرکت در سال ۲۰۰۹ دوربین‌های دیجیتال D۳S و D۳X را برای ناسا تولید کرد که به تصویربرداری در ایستگاه فضایی بین المللی سازمان ناسا کمک می‌کرد. شرکت نیکون یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰، همکاری مشابهی با یک سازمان فضایی روسی انجام داد که طی آن چند دوربین برند نیکون و لنزهای قابل تعویض به منظور عکس‌برداری فضایی مورد استفاده قرار گرفت.

وضعیت کنونی شرکت نیکون

این شرکت  ژاپنی با شروع قرن ۲۱ و ورود به عصر انقلاب فناوری‌های دیجیتال، انواع محصولات خود در زمینه‌های گوناگون عکاسی، فیلم‌برداری، تجهیزات پزشکی و ابزارهای اندازه‌گیریتغییر داد. مهم‌ترین پیشرفت این شرکت استفاده از لیزر در دستگاه‌های اندازه گیری بود که یکی از نمونه‌های بارز آن تجهیزات نقشه برداری Total Station به شمار می‌رفت. جدیدترین نوآوری‌های شرکت نیکون در زمینه تولید دوربین عکاسی Z۷ بودکه هیچ نوع آینه‌ای نداشت. امروزه برند نیکون در صنعت اپتیک و دوربین‌های تصویربرداری بسیار شناخته شده است و درآمد آن در سال ۲۰۱۸، حدود ۶ میلیارد دلار برآورد شد.

کد خبر 404063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.