سهم دقیق خودروها و صنعت در آلایندگی هوا مشخص شود

دومین تریبون و نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی معاونت حمل و نقل و ترافیک این بار با حضور دانشجویان، اساتید و مدیران شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به منظور تعامل و پاسخگویی درباره مسائل ترافیکی در زندگی روزمره ذیل رویدادهای قصه آدم و هوا، تریبون تخصصی دانشجویان و دومین نشست علمی با حضور ریاست، اساتید و دانشجویان  دانشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیران ترافیک شهر بعدازظهر دوشنبه _نهم دی ماه_ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

سامانه‌های هوشمند ثبت داده‌های حمل و نقل، عملکرد سیستم حمل و نقل همگانی شهر اصفهان، مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تاثیر آنها بر بخش حمل و نقل، رفتار و فرهنگ ترافیکی رانندگان در اصفهان، ایمنی استفاده کنندگان از شبکه معابر به ویژه عابران پیاده و مدیریت بحران سیستم حمل و نقل در رویدادهای طبیعی و انسان ساخت از جمله مباحث در دستور کار این نشست بود.

سید مهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ابتدای این نشست با بیان اینکه تعامل دو طرفه دانشگاه و شهرداری هم برای شهر و هم برای دانشگاه بسیار سودمند است، گفت: شهرداری اصفهان با تصمیم‌گیری مناسب و اقداماتی که انجام داده در کشور نمونه است البته دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به لحاظ دستاوردهای مکتوب و فناورانه شاخص است.

وی افزود: پژوهشکده‌های درون دانشگاهی در حوزه‌های مختلف از جمله در بخش حمل و نقل در دانشگاه صنعتی ایجاد شده است که می‌تواند دستاوردهای علمی خود را با بیرون دانشگاه به اشتراک بگذارد، ایجاد پژوهشکده‌هایی که نقش بین رشته‌ای دارد نیز حائز اهمیت بوده و قابل مذاکره است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: پژوهشکده حمل و نقل به صورت درون دانشگاهی تعریف شده، اما این امکان وجود دارد که فناوری‌ها و دستاوردهای این پژوهشکده با بیرون از دانشگاه نیز به اشتراک گذاشته شود، به علاوه دانشکده حمل و نقل تعامل خوبی با سایر دانشکده‌ها داشته و پروژه‌های مشترکی در این راستا انجام شده که در کشور مطرح است.

وی افزود: از میان موضوعات شهرداری خروجی‌های بین المللی خوبی بدست آمده و تراز رفع مسئله در این حوزه بالا و کار کارشناسی دقیق است.

ابطحی با بیان اینکه تعدادی از مسئولان کنونی شهر از فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده‌اند و برنامه‌های درسی و پایان ‌نامه‌های این دانشگاه براساس نیازهای شهرداری تدوین شده است، اظهار کرد: در حدود ۸۰ قرارداد از سال ۹۴ تا کنون بین دانشکده‌های حمل و نقل، عمران، صنایع و مکانیک با شهرداری منعقد شده که معمولا نتایج بسیار خوبی داشته است.

وی ادامه داد: شرکت‌های شهرداری نیز تعامل خوبی با دانشگاه داشته‌اند و کیفیت اقدامات انجام شده در اصفهان بالا است، اما یکی از ضعف‌های این شهر خود اتکایی به لحاظ منابع و گفت و گوی زیاد پیرامون اقدامات لازم الاجرا است که موجب شده آغاز کار با تاخیر مواجه شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: باتوجه به ضعف‌هایی نیز که در این راستا وجود دارد بهتر است در این نشست‌ها بر روی رفع آن متمرکز شویم البته جلسات اتاق‌های فکر نیز به شرطی مطلوب است که قابلیت اجرایی داشته باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد:  احداث ۱۵ کارخانه، ۴۵ شرکت و بیشتر از ۳۰ واحد فناور از جمله دستاوردهای فناورانه دانشگاه صنعتی است و در صورتی که حوزه صنعت علاقه مند به همکاری باشد، آماده آغاز فرآیند ایجاد یک فناوری و انتقال آن به صنعت هستیم.

اصفهان پایتخت حمل و نقل کشور است

داریوش امانی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در ادامه این برنامه در خصوص قصه آدم و هوا گفت: طرح قصه آدم و هوا که در دومین سال اجرا قرار دارد، از جمله رویدادهای حوزه حمل و نقل و ترافیک است که از تاریخ ۲۶ آذرماه تا ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک، برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: شهردار اصفهان تاکید داشته که رویکرد امسال در حوزه برنامه‌های حمل و نقل نسبت به سال گذشته متفاوت باشد، نشست‌های تخصصی که امسال به رویدادهای حمل و نقل و ترافیک اضافه شده سعی دارد از نظرات و قابلیت‌های علمی دانشگاه و دانشجویان برای ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های حوزه حمل و نقل استفاده کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا از جمله دلایلی است که توجه بیشتر به حوزه حمل و نقل را گوشزد می‌کند و با توجه به اینکه اصفهان پایتخت حمل و نقل کشور است و در شاهراه کلیدی ترانزیت کشور از شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته باید زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل آن فراهم شود.

وی افزود: تعداد ناوگان، سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌ها و شهرک‌های حمل و نقل، همینطور تعداد پایانه‌های مسافربری و مجتمع‌های خدمات رفاهی نشان از آن دارد که باید مباحث به صورت تخصصی‌تر و علمی‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

امانی اظهار امیدواری کرد: این سلسله نشست‌ها در طول سال نیز برگزار شود و بتوانیم از نقطه نظرات اساتید و دانشجویان استفاده کنیم تا اقدامات به صورت علمی‌تر و برای افق‌های بلند ۲۰ تا ۳۰ ساله انجام شود.

سپس دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی به بیان پیشنهادات خود برای رفع معضلات ترافیکی و آلودگی هوای کلانشهر اصفهان پرداختند؛ احمد رضا طالبیان عضو هیئت علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان کاهش مصرف سوخت را راه حل کاهش آلایندگی هوا دانست و گفت: انتخاب راهکارهای کم هزینه با توجه به کمبود بودجه شهرداری ضروری است، یکی از این راهکارها اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش مصرف سوخت و نصب دستگاه‌هایی جهت هشدار به راننده است که البته نیازمند آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سوخت بین هر دو ایستگاه به صورت آنلاین و با توجه به شرایط ترافیکی تعیین می‌شود و نه تنها برای ناوگان حمل و نقل عمومی بلکه برای خودروهای شخصی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: استفاده از این روش در برخی کشورها از جمله اسپانیا، یونان و سوئیس موفقیت آمیز بوده و چهار تا هشت درصد مصرف سوخت را کاهش داده، در برخی از کشورها مثل آمریکا، پرتغال و کانادا نیز مصرف سوخت هشت تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

طالبیان تاکید کرد: هزینه اجرایی این برنامه بسیار کمتر از راهکارهای خرید ناوگان حمل و نقل است.

لزوم فازبندی و زمان بندی صحیح چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌ها

محمد تمنایی از دیگر اعضای هیئت علمی دانشکده حمل و نقل نیز اظهار کرد: گره‌های ترافیکی در تقاطع‌ها، میدان‌ها، سه راه‌ها و چهارراه‌ها از جمله معضلات سیستم حمل و نقل اصفهان است که سامانه‌های هوشمند ترافیکی و برنامه زمان بندی چراغ‌های راهنمایی می‌تواند به رفع این مسئله کمک کند.

وی ادامه داد: نحوه عملکرد سامانه‌های هوشمند اسکچ که در حال حاضر در عمده‌ترین تقاطع‌ها زمان بندی توسط آنها انجام می‌شود، وجود نداشته است در حالی که مشاهدات حاکی است که این سامانه‌ها به درستی عمل نمی‌کند بنابراین نیاز است تا سخت افزار و نرم افزار مناسبی برای فازبندی و زمان بندی چراغ‌های راهنمایی طراحی شود تا در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

دو راهکار استفاده از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل موتوری

حسین حق شناس دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نیز تاکید کرد: دو راهکار استفاده از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل موتوری می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشد، در این راستا و به منظور ایمنی بیشتر وسیله نسبت به دوچرخه می‌توان از سه چرخه‌ها استفاده کرد.

وی اظهار کرد: این طرح با همکاری دانشکده مکانیک از سال ۹۶، پیگیری شده و در حال حاضر قیمت سه چرخه بدون برق، پنج میلیون تومان و سه چرخه مجهز به موتور برقی ده میلیون تومان است که برای سفرهای درون شهری و با حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه میثم اکبرزاده، عضو هیئت علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان تاکید کرد: تاب آوری شهری از جمله مباحث مورد توجه شهرداری اصفهان است و باید مطالعه‌ای جداگانه به منظور ارزیابی تاب آوری زیرساخت‌های شهری انجام و در اختیار مدیریت شهری قرار داده شود زیرا میزان مقاومت ساختارهای شهر از جمله معابر باید در شرایط خاص و بحرانی مدنظر قرار بگیرد.

جای خالی نظام اشتراک داده‌ها در شهرداری اصفهان

وی با اشاره به اهمیت مدیریت داده‌های شهری، افزود: جای خالی نظام اشتراک داده‌ها در شهرداری اصفهان احساس می‌شود چراکه می‌توان با سرمایه‌گذاری، داده‌ها را جمع آوری و ضبط کرد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در بخش دوم نشست، مدیران شهری با اشاره به جایگاه تعیین کننده دانشگاه در رفع مشکلات ترافیکی شهر و آلودگی هوا، به بیان اهم موضوعات و مسائل در این حوزه پرداختند:

سهم دقیق خودروها و صنعت در آلایندگی هوا مشخص شود

هادی منوچهری، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: سازمان تاکسیرانی سه هزار و۶۰۰ دستگاه خودرو فرسوده دارد و عمر متوسط ناوگان این سازمان هشت سال است، حدود هزار دستگاه تاکسی امسال نهایتا تا پایان اردیبهشت ماه نوسازی می‌شود.

وی با اشاره به ارائه برخی از کالاهای زیست محیطی از سال آینده، ادامه داد: معایه فنی تاکسی‌ها هر شش ماه یکبار انجام  و تاکسی‌های اینترنتی نیز امسال راه‌اندازی می‌شود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه امروز ۷۵۰ هزار سفر با تاکسی انجام می‌شود، تاکید کرد: از این تعداد ۵۰۰ هزار سفر با سرویس مدارس و تاکسی پلاکته و آژانس‌ها و در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار سفر با تاکسی‌های آنلاین انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در شهر اصفهان ۱۱ هزار خودرو اینترنتی، ۹ هزار و ۵۰۰ خودرو تاکسی‌ زرد رنگ، هشت هزار و ۵۰۰ سرویس مدرسه و سه هزار و ۵۰۰ آژانس و تاکسی وجود دارد.

منوچهری پیشنهاد داد: تا دانشگاه صنعتی اصفهان و بخش صنعت و معدن همکاری در خصوص منشا آلاینده‌ها داشته باشند و خروجی خود را در اختیار مدیران شهری قرار دهند تا در زمینه تخصیص بودجه به درستی عمل شود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان عنوان کرد: زمینه همکاری از طرف سازمان تاکسیرانی تا به این لحظه پیمایشی است و طرح پیمایشی این سازمان از ماه گذشته با شرکت‎‌های مختلف اسنپ، تپسی و ماکسیم آغاز شده است همچنین این سازمان در مباحث تحقیقاتی و پژوهشی از همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاه استقبال می‌کند.

رفع مشکلات حوزه حمل و نقل نیازمند برگزاری جلسات تخصصی‎تر

امیر احمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: ارتباط بین دانشگاه و مدیریت شهری ضروری است زیرا امروز بخش حمل و نقل شهری دچار چالش شده است و این دو حوزه باید مشکلات را با کمک یکدیگر رفع کنند.

وی اظهار کرد: در حدود نیمی از بودجه چهار هزار و صد میلیاردی شهرداری اصفهان، یعنی در حدود دو هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل اختصاص داده شده زیرا این بخش دچار مشکلات جدی ناشی از انباشت مشکلات طی یک دهه گذشته است و امروز مدیریت شهری به تنهایی قادر به رفع آنها نیست.

وی افزود: در برخی موارد مشکل تنها کمبود بودجه نیست به طور مثال امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت اسلامی برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شد، اما امکان خرید و نوسازی ناوگان وجود ندارد و این مبلغ صرف بازسازی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از این تعداد اتوبوس قرار داد بازسازی ۱۵۰ دستگاه بسته شده که در حال بازسازی است.

زندآور تاکید کرد: امروز شهر اصفهان در حوزه‌های حمل و نقل، پایانه‌ها، تاکسیرانی و.. دچار مشکل است و مسائلی نظیر آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود دارد بنابراین نیاز است تا جلسات تخصصی‌تر و محفلی‌تر به منظور صحبت درباره معضلات و استفاده از مطالعات دانشگاهی برگزار شود.

وی افزود: آمادگی داریم در تمامی حوزه‌های حمل و نقلی با دانشگاه همکاری داشته باشیم و با توجه به قرارگیری در فصل تعیین بودجه شهرداری لازم است تا ایده‌ها مطرح و بودجه مشخصی برای اجرایی و عملیاتی کردن آنها مد نظر قرار بگیرد.

 بهره برداری از فاز دوم BIS اتوبوسرانی اصفهان

قدرت افتخاری، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: در شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی دچار بحران است و تحریم‌ها مانع از انجام فعالیت‌ها می‌شود، نقش دانشگاه و تحقیقات دانشگاهی پر رنگ‌تر است و دانشگاه صنعتی به عنوان اولین دانشگاهی که مطالعات حمل و نقل را انجام داده است، زیرساخت‌های علمی و انسانی خوبی در این زمینه دارد.

وی افزود: کشور از نظر منابع زیرزمینی غنی است، اما تعداد اتوبوس‌های گازسوز کم است و اتوبوس‌های هیبریدی نیز گران است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: این سازمان  از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس غیر فعال، بیشتر از ۲۰۰ دستگاه را بازسازی و به ناوگان حمل و نقل بازگردانده است.

وی با بیان اینکه در هر حوزه نیازمند زیرساخت‌های مورد نیاز هستیم، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت ۵۲ سال از عمر اتوبوسرانی، سیستم یکپارچه اتوبوسرانی یا BIS به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است، فاز دوم این سیستم نیز ۲۹ دی ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

افتخاری تاکید کرد: عمر متوسط ناوگان اتوبوسرانی نزدیک به پنج سال است در حالی که عمر اتوبوس‌های شهر اصفهان و سایر شهرهای کشور بالغ بر ۲۰ سال است که به لحاظ زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش آلاینده‌ها در دستور کار قرار دارد، افزود: بازسازی اتوبوس‌های یورو دو و یورو سه موجب کاهش مصرف سوخت به ارزش سه میلیارد تومان شده است که توجه به مسائل رفتاری و انجام معاینه فنی اتوبوس‌ها هر شش ماه یکبار، می‌تواند این میزان را باز هم کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه اظهارکرد: در سال ۹۶ و ۹۷، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان خارج شد و اتوبوس جدیدی اضافه نشد در حالی که بهره‌وری ناوگان اتوبوسرانی به ازای هر اتوبوس ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر و برخی مواقع ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر است.

کد خبر 403529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.