مصری‌هاچگونه به استقبال سال جدید می‌روند؟

در کشور مصر حدود ۱۵ درصد از جمعیت مردم از آیین مسیحیت پیروی می‌کنند؛ این گروه از مردم تنها کسانی هستند که در این کشور کریسمس را یک عید مذهبی در نظر می‌گیرند در حالی‌که سایر مردم در این عید به برگزاری مراسمات شادی و سرور، بدون توجه به جنبه مذهبی آن، می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم مصر برخلاف سایر مردم جهان، روز هفتم ژانویه را به عنوان روز کریسمس می‌شناسند و در این روز آیین مذهبی و غیر مذهبی این عید را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند. پیروان دین مسیح ۴۳ روز قبل از سالروز ظهور پیامبر خود (روز کریسمس)، یعنی از بیست و پنجم نوامبر تا ششم ژانویه روزه خاصی می‌گیرند و در این مدت تنها از رژیم گیاهی تغذیه می‌کنند. آن‌ها در دوران روزه‌ از خوردن هر گونه خوراکی که محصول حیوانات باشد( نظیر گوشت، شیر و تخم مرغ)، اجتناب می‌کنند با این حال افرادی که از توانایی جسمی کافی برای ادای این نوع سنت برخوردار نیستند، از به‌جا آوردن این آیین مذهبی مستثنی هستند.

 در شب کریسمس، یعنی ششم ژانویه، مسیحیان مصری در کلیساهای شهر خود جمع می‌شوند تا در آیین عشای ربانی سال نو شرکت کنند. این آیین حدود ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه شب آغاز می‌شود که بسیاری از مردم به همراه خانواده‌ها و دوستان خود از ساعت ۹ شب در این مکان‌های مقدس گرد هم می‌آیند و به ملاقات با یکدیگر قبل از شروع مراسمات می‌پردازند. مراسمات مذهبی کلیسا معمولا کمی بعد از نیمه شب به پایان می‌رسد با این حال، برخی از مردم تا ساعت چهار بامداد به مناجات و راز و نیاز با خدای خود مشغول می‌شوند.

پس از به‌پایان رسیدن مراسم عشای ربانی، مردم به خانه‌های خود می‌روند و والدین وعده غذایی سال نو را در کار اعضا خانواده میل می‌کنند. در این وعده غذایی معمولا مردم غذاهای گوشتی و سایر خوراکی‌هایی را که در ماه روزه از خوردن آن منع شده بودند، تناول می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین این خوراکی‌ها، سوپ بره است که با گوشت بره، نان، برنج و سیر پخته می‌شود.

روز پس از کریسمس، یعنی هفتم ژانویه، مردم در خانه‌های یکدیگر جمع می‌شوند و به جشن و سرور در کنار یکدیگر می‌پردازند. در این روز، همه اعضا خانواده به همراه خود نوعی شیرینی محلی دارند که آن را به عنوان عیدی به اقوام و خویشاوندان خود هدیه می‌کنند.

اگرچه تنها حدود ۱۵ درصد از جمعیت مردم مصر را مسیحیان تشکیل می‌دهد، بااین حال بیش از ۹۰ درصد مردم این کشور کریسمس را در کنار هم جشن می‌گیرند. جنبه اقتصادی کریسمس در مصر روز به روز افزایش می‌یابد و بسیاری از اهل کسبه در محل کار خود به فروش محصولات عید نظیر درخت کریسمس، غذاهای محلی و تزئینات سال نو می‌پردازند. هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز نیز برای جذب گردشگران دیوارهای خود را با چراغ‌های زیبا مزین می‌کنند تا به این ترتیب درآمد حاصل از سال نو را افزایش دهند.

کد خبر 403486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.