"بی‌لنگر" تلفیق هنر و ورزش برای سفر مسئولانه

نمایشگاه عکس "بی‌لنگر" با هدف ترویج طبیعت گردی مسئولانه همچنین فرهنگسازی احترام به محیط زیست در بی‌راهه نوردی، درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "دنیای بی‌راهه نوردان، هیجان و مخاطرات طبیعی توام با کسب آرامش خیال در سفر گروهی است. افرادی با خصوصیت اخلاقی نزدیک به هم، خودروهایی شبیه به هم و لذت‌هایی مشابه، با قوانین نانوشته؛ همسفر هستند تا آنچه را شنیده‌اند و یا در عکسی دیده‌اند را به عینه تماشا کنند. با همین هدف از ماسه‌های کویر تا گِل‌های جنگل‌ و سنگ‌های کوهستان گذر می‌کنند و در این راه هرکدام داستان خود را شرح می‌دهند که چگونه از بیراهه‌ها راهی ساختند برای اینکه به طبیعت برسند و این سفری است که پایان ندارد."

شاید بهترین توصیف از نمایشگاه عکس "بی‌ لنگر" همین چند جمله باشد که در ابتدای ورودی گالری نقش بسته است. در این نمایشگاه که مانند آن را کمتر دیدیم، عکس‌هایی از خودروهای جان سختی است که در هیچ کجا گیر نمی‌کنند و از هر بی‌راهه‌ای راهی می‌سازند. در اینجا طبیعت، انسان، اتومبیل سه رکن اصلی آثار هستند، اما حفظ و صیانت از رکن اول همه چیز است.

حامد سیامکی، عکاس آثار نمایشگاه "بی لنگر" در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره چگونگی شکل گیری این ایده گفت: از ابتدا به طبیعت گردی علاقه داشتم و آرام آرام با گروه‌های آفرود (بی راهه نوردی) آشنا شدم و سفر با این گروه‌ها را آغاز کردم. در آغاز اطلاعات کافی درباره طبیعت‌گردی نداشتم و در این چند سالی که با بچه‌های آفرودی سفر رفتیم متوجه یک سری از قضایا شدم.

وی با اشاره به خطرات این شکل از سفر برای انسان و طبیعت، اظهار کرد: این شکل از سفر خطراتی دارد که مسائلی مانند چپ کردن ماشین کوچک‌ترین بخش آن است. با این حال هدف از این نمایشگاه ایجاد فضایی فرهنگی برای مطرح شدن اصولی چون لزوم رعایت مسائل زیست محیطی بود. بارها به چشم دیدم که این مسائل جدی گرفته نمی شود و همین معضل به یکی از دغدغه‌های من تبدیل شده بود.

سیامکی افزود: به عنوان مثال رودخانه‌ای که زیست‌گاه ماهی‌ها است به هیچ عنوان نباید خودرویی از داخل آن عبور کند، زیرا یک قطره روغن یا مواد شیمیایی دیگر در آن آب تمام ماهی‌ها را فراری می‌دهد و رودخانه را نابود می‌کند. متاسفانه بارها پیش آمده که شرکت‌ کنندگان در تورها به این مسائل بی توجه باشند.

وی نیاز طبیعت‌گردانان و شرکت کنندگان در آفرود را آموزش دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون چیزی تحت عنوان آموزش در آفرود ندیدم و حتی بسیاری از آموزش‌ها نادیده گرفته می‌شود. مسائلی چون ناوبری، امداد و نجات و آموزش‌های حفاظت محیط زیست نیاز سفر آفرود است، اما تمام کسانی که سفر آفرودی می‌روند بر اساس تجربه چیزهایی یاد گرفته‌اند.

این عکاس و طبیعت‌گرد درباره مشکلات بی‌راهه نوردان، تاکید کرد: بارها صحبت توسعه صنعت گردشگری شده است، اما با اتفاقات اخیر و گرانی سوخت سفر آفرودی افول کرده و کسی جرأت نمی‌کند تور ببرد. ضمن اینکه در این سفرها اعضای یک گروه وقتی به یک روستا وارد می‌شوند سعی می‌کنند تا خریدهای خود را در آن‌جا انجام دهند و به اقتصاد روستا کمک کنند. با این مسائل و مشکلات بازدهی مالی برای این روستاهای هدف نیز از بین رفته است.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه عکس "بی لنگر" (گزیده‌ای از سفرهای آفرود) تا ۱۱ دی‌ماه در گالری شماره یک کتابخانه مرکزی اصفهان واقع در خیابان باغ‌گلدسته دائر است و علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۹ از این نمایشگاه بازدید کنند.

کد خبر 403419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.