چطور هسته خرمالو بکاریم؟ + آموزش تصویری نحوه کاشتن هسته خرمالو در گلدان و باغچه

کاشت هسته خرمالو در گلدان و باغچه بسیار آسان و لذت بخش است و به راحتی میتوان این میوه خوش‌رنگ و پرخاصیت را در خانه پرورش داد و نگهداری کرد.

به گزارش ایمنا کاشت خرمالو و پرورش و نگهداری این گیاه آسان است. این درخت به هوای معتدل و خنک، نور کافی و آب فراوان نیازمند است.  این گیاه از سن ۱۰ سالگی محصول تجاری تولید کرده ولی از ۴ یا ۵ سالگی شروع به میوه دهی می‌کند و بین ۲۲۵ تا ۵۰ سال هم عمر دارد.  میوه این گیاه خوراکی است و رنگ آن از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت است. آن‌ها دو گونه گس و غیر گس دارند. نام خرمالو ترکیبی است از دو واژه خرما و آلو.

چگونه درخت خرمالو بکاریم؟

پرورش خرمالو را می‌توان به ۲ صورت انجام داد: ۱ - کاشت هسته خرمالو در گلدان و ۲ - کاشت هسته خرمالو در باغچه
انتخاب خرمالو: برای به دست آوردن دانه‌های مرغوب که برای کاشت مناسب باشند باید دقت کنید که میوه خرمالو حسابی رسیده و نرم باشد، همچنین مهم است که میوه موردنظر فاقد فضله پرندگان و لکه و گندیدگی باشد.
آماده‌سازی هسته برای جوانه زدن: میوه خرمالو را خوب بشویید و آن را از وسط نصف کنید و سعی کنید چند هسته درشت و سالم از آن جدا کنید. سپس دانه‌ها را به مدت حداقل ۴۸ ساعت داخل آب قرار دهید تا گوشت داخل میوه از روی آن‌ها پاک شود. هسته خرمالو اگر در محیطی نسبتاً مرطوب و گرم قرار بگیرد معمولاً پس از گذشت ۲ هفته جوانه می زند.

خرمالو


دو روش مناسب برای جوانه‌زنی هسته خرمالو وجود دارد و شما فقط باید محیط آن‌ها را چک کنید تا رطوبت خود را از دست ندهند.
روش اول: هسته خرمالو را لای یک دستمال گذاشته و آن را داخل یک پلاستیک زیپ‌دار قرار داده و مقداری روی آن را آب‌پاشی کنید تا داخل پلاستیک مرطوب شود، سپس درب آن را ببنید و پلاستیک را در یک محیط نسبتاً گرم و پرنور قرار دهید.
روش دوم: یک گلدان پلاستیکی با ارتفاع حداقل ۸ سانتی‌متر را پر از خاک با زهکشی بسیار بالا کرده و هسته خرمالو را درون آن بکارید و به‌اندازه ۱ سانتی‌متر خاک بر روی آن بریزید و گلدان را آبیاری کنید تا خاک آن مرطوب شود، سپس روی گلدان را یک پلاستیک بکشید تا رطوبت خاک گلدان حفظ شود و سپس آن را در محیطی پرنور و گرم در داخل منزل قرار دهید.
همین‌که نور محیط زیاد باشد کافی است و بهتر است محیط کاشت هسته در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته شما مشاهده خواهید کرد که بذرهای کاشته شده جوانه‌زده‌اند، در برخی موارد جوانه‌زنی در کمتر از ۴ روز نیز اتفاق افتاده است.

خرمالو

هنگامی‌که جوانه هسته خرمالو که با روش اول به‌دست‌آمده را مشاهده کردید ۲ روز صبر کنید تاکمی بزرگ‌تر شود و سپس آن را به گلدان منتقل کنید , اگر از روش دوم برای کاشت هسته استفاده کردید، پس از مشاهده جوانه خارج‌شده از خاک گلدان می‌توانید پلاستیک روی آن را بردارید تا مانع رشد جوانه سبز شده نشود.

خرمالو


کاشت هسته خرمالو در گلدان یا باغچه: زمانی که جوانه شما در داخل گلدان رشد کرد و ریشه‌های آن از پایین گلدان اولیه خارج شد، وقت آن است که جوانه را به گلدانی بزرگ‌تر منتقل کنید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد، اگر می‌خواهید خرمالو را در باغچه منزلتان پرورش دهید، بهتر است ابتدا ۲-۳ ماهی صبر کنید تا نهال شما بزرگ‌تر شده و سپس در اوایل فصل بهار آن را به محیط بیرون منتقل کنید.
کاشت مستقیم هسته در خاک: معمولاً اگر بخواهند هسته خرمالو را مستقیماً در محیط بیرون بکارند، این کار را در اواخر پاییز انجام می‌دهند. هسته‌های خرمالو پس از فصل زمستان شروع به جوانه زدن و رشد می‌کنند.

نکاتی راجع به کاشت خرمالو

آبیاری: خرمالو یک گیاه آب‌دوست است و خاک آن بهتر است همیشه مرطوب باشد.
نور : درخت خرمالو را در محیطی قرار دهید که حداقل ۲-۳ ساعت در روز از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند شود.

 

خرمالو


خاک : خاک مورداستفاده شما باید سبک باشد و دارای زهکشی قوی باشد تا گلدان یا محیط رشد خرمالو باتلاقی نشود، یعنی به‌محض اینکه گلدان را آبیاری کردید، آب اضافی از ته گلدان خارج شود.
دما : درست است که خرمالو نور آفتاب را دوست دارد، اما برای میوه دهی حتماً به سرمای زمستان نیز نیاز دارد. بنابراین بهتر آب‌وهوا برای درخت خرمالو معتدل و خنک است. دمای ایده آل برای درخت خرمالو ۲۱ درجه سانتی‌گراد ‌است.
کود دهی : پیشنهاد می‌شود نهال خرمالو را تا یک سال اول کود ندهید، اما از سال‌های بعد می‌توانید با مشورت گلخانه دارها یا کسانی که باغ خرمالو دارند از کودهای پوسیده دامی (برای باغ) و یا کودهای خانگی (برای گلدان) استفاده کنید.
آفات و بیماری‌ها: مگس سفید و تریپس‌ها از مهم‌ترین آفات این درخت هستند که به پوست میوه خرمالو صدمه زده و موجب بدرنگ شدن میوه می‌گردند.

خواص خرمالو چیست؟

خرمالو دارای مقادیر قابل‌توجهی ویتامین‌های B۳ ،B۲، B۱ و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد. خرمالو میوه‌ای با کالری بالا است (۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری فراهم می‌کند) اما در چربی بسیار پایین است.

خرمالو

کد خبر 403333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرپرست خانوار IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    31 1
    من خرمالوخیلی دوستدارم.ودارم خودم خرمالومیکارم.امیدوارم که موفق شوم