مهمترین فن‌آوری‌ های پزشکی سال ۲۰۱۹ چیست؟

در دنیای پیشرفته امروزی به دلیل گستردگی بیماری‌ها، بیش از هر زمان دیگر نیاز به فن‌آوری‌ها و روش‌های جدید برای بهبود و درمان بیماران احساس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۶۰ درصد از ساکنان دنیای مدرن ترجیح می‌دهند به کمک فناوری‌های دیجیتال، بیماری خود را کنترل کنند؛ خدمات پزشکی از راه دور، افراد را از مراجعه حضوری به پزشک بی‌نیاز کرده و بیماران را قادر می‌سازد با استفاده از برنامه‌های کاربردی تلفن هوشمند برای تشخیص بیماری و دریافت خدمات مشاوره‌ پزشکی اقدام کنند. این شیوه برای بیمارانی با بیماری‌های مزمن، بسیار آسان و مقرون‌به‌صرفه است. همچنین در دنیای امرزو باتوجه به گوناگونی بیماری‌ها، دیگر فن‌آوری‌های قدیمی پاسخ‌گوی نیازهای درمانی افراد نیست و پیشرفت در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور رفع این نیاز، هر سال تلاش‌های بسیاری از سوی محققان کشورهای مختلف صورت می‌گیرد. در ادامه به معرفی چند مورد از تأثیرگذارترین فن‌آوری‌های پزشکی سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم:

اسپری‌های استنشاقی هوشمند

اصلی‌ترین گزینه درمانی برای مبتلایان به آسم، اسپری‌های استنشاقی است که در صورت استفاده صحیح در ۹۰ درصد موارد مؤثر واقع می‌شود. با این حال تعداد زیادی از بیماران نحوه صحیح استفاده از این اسپری‌ها را نمی‌دانند که این امر منجر به پایین آمدن کارآیی آن‌ها می‌شود. به منظور بهبود این شرایط، دستگاه‌های استنشاقی کوچک و هوشمندی ابداع شده که دارای قابلیت بلوتوث است. این دستگاه به اسپری متصل می‌شود و تاریخ و زمان هر دوز مصرف و حتی نحوه صحیح و یا غلط استفاده از آن را نشان می‌دهد. به منظور کنترل بهتر شرایط بیمار و کمک به روند درمان بیماران، داده‌های ثبتی به تلفن همراه آن‌ها انتقال می‌یابد. تحقیقات  جدیدحاکی از آن است که کاربران این شیوه درمانی به داروهای مسکن‌ و آرام‌بخش‌ها نیاز کمتری پیدا می‌کنند.

سنسورهای بی‌سیم مغزی

 پزشکان به تازگی توانسته‌اند با استفاده از پلاستیک، استنت‌های الکترونیکی قابل کنترل و قابل جذبی برای اندازه‌گیری فشار و دمای درون مغز ایجاد کنند. این استنت‌ها که درون مغز قرار می‌گیرد، پس از رفع نیاز خود به خود حل می‌شود؛ این خاصیت حل‌شوندگی، نیاز به جراحی مجدد برای خروج آن را رفع می‌کند.

جراحی روباتیک

این نوع عمل جراحی کم‌ترین میزان بریدگی را برای ورود به بخش‌های مورد نظر ایجاد می‌کند و در داشتن تجربه جراحی‌های دقیق، انعطاف‌پذیر و کنترل‌شده به پزشکان کمک می‌کند. از سوی دیگر استفاده از این شیوه، کمک مؤثری برای انجام جراحی‌های دشوار و پیچیده‌ است که در گذشته غیرممکن به نظر می‌رسید؛ پیشرفت‌های بیشتر در این زمینه می‌تواند در آینده به جراحان کمک کند تا در حین انجام عمل، سایر اطلاعات ضروری بیماران را مورد بررسی قرار دهند.

چاپ سه بعدی و اندام مصنوعی

به منظور نظارت بر مصرف داروهای متعدد، می‌توان از چاپگرهای سه بعدی برای چاپ قرص‌ها استفاده کرد. همچنین این چاپگرها برای ایجاد ایمپلنت و مفاصل در حین جراحی و نیز به منظور کاهش زمان انجام عملیات و بهبود نتایج حاصل از آن نیز به کار گرفته می‌شود. چاپ سه بعدی برای بازسازی پیوندهای از هم گسیخته سلول‌های پوستی قربانیان آتش‌سوزی نیز به کار گرفته می‌شود. با استفاده از این فن‌آوری دانشمندان می‌توانند رگ‌های خونی، تخمدان‌ مصنوعی و لوزالمعده بسازند. اندام‌های مصنوعی به جای عضوهای ناقص و یا ناتوان به بدن بیمار پیوند داده شده و در آن رشد می‌کند.

انتخاب داروها بر اساس آرایش ژنتیکی

در این روش پزشکان داروها و روش‌های درمانی را بر اساس آرایش ژنتیکی بیماران انتخاب می‌کنند. این شیوه می‌تواند بسیار مؤثرتر از سایر روش‌های درمانی باشد، چرا که توانایی حمله به تومورها براساس ژن‌ها و پروتئین‌های خاص را دارد و باعث می‌شود تومورها به راحتی توسط داروها از بین بروند.

کریسپر (CRISPR)

فناوری اصلاح ژنتیک کریسپر، روش بسیار ارزان و ساده‌ای است که در آن آنزیم‌ها به نقطه‌ مورد نظر حمله می‌کنند؛ با استفاده از این فناوری نوظهور، در مدت چندین ساعت، می‌توان ژن را تغییر داد. مزیت اساسی فناوری کریسپر، این است که تاکنون روی هر اندامی که مورد آزمایش قرارگرفته، نتیجه‌بخش بوده است. با استفاده از این شیوه می‌توان صفات ناخواسته در گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها را حذف کرده و صفات مطلوب را با دقتی بیش از آنچه در گذشته انجام می‌شد، به آن‌ها افزود. محققان با استفاده از این فناوری توانسته‌اند ژن بیماری ناشنوایی را در موش‌ها حذف کنند؛ روش موثری که در آینده می‌توان از آن برای درمان ناشنوایی در انسان‌ها بهره گرفت.

کد خبر 403139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.