تاریخ سال نو میلادی ۲۰۲۰ چه روزی است + تاریخچه

چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ برابر با اول ژانویه آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی است.

به گزارش ایمنا در کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند، اول ژانویه را بر اساس سنتی دیرینه ابتدای سال میلادی می‌دانند. همان‌گونه که ایرانیان ابتدای سال خود را روز اول فروردین می‌دانند و اعراب نیز ابتدای سال خود را ماه محرم می‌دانند. در این کشورها نیمه‌شب ۳۱ دسامبر برابر با ده دی‌ماه زمانی که ساعت از ۱۲ شب می‌گذرد و اول ژانویه می‌شود، سال نو میلادی تحویل می‌شود.

تاریخ سال نو میلادی ۲۰۲۰ چه زمانی است؟

آغاز سال نو میلادی ۲۰۲۰ برابر است با روز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ هجری خورشیدی و مصادف با ۵ جمادی‌الاول ۱۴۴۱ هجری قمری.

چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز می‌شود؟

 روز ۲۵ دسامبر هرسال به مناسبت زادروز حضرت مسیح در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و کریسمس نام دارد. شب سال نو همچنین به‌عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته می‌شود. برخلاف تعطیلات فصلی و رسمی، سال نو میلادی، مناسبتی است که توسط خود انسان‌ها خلق‌شده و به طبیعت و نجوم و مذهب ربطی ندارد.

سال نو


تقریباً اکثر کشورهای جهان از گاه‌شمار گریگوری استفاده می‌کنند که پاپ گریگوری در سال ۱۵۸۲ میلادی آن را ایجاد کرد. این امر برای تصحیح تاریخ، اعتدال بهاری و سال‌های کبیسه بود. در گاه‌شماری میلادی، هر چهار سال یک‌بار (سال‌های مضرب ۴) کبیسه است. تقویم گریگوری یا همان میلادی به‌تدریج موردقبول کشورهای مختلف جهان قرار گرفت. به‌طور مثال، ایتالیا در سال ۱۵۸۲ میلادی، انگلستان در سال ۱۷۵۲ و روسیه در سال ۱۹۱۸ میلادی به استفاده از این تقویم اقدام کردند.

اما ریشه انتخاب اول ژانویه به‌عنوان اولین روز از سال جدید به زمان‌های دور و حتی پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در امپراتوری روم روال کار بر این بود که کلیه مقامات مملکتی روز ۱۵ مارس (۲۶ اسفندماه) را روز آغاز خدمت قرار می‌دادند حتی قیصرها و کنسول‌های رومی نیز در این روز وارد عرصه کار می‌شدند. لیکن چون کنسول (فول دیویس نوبیلیور) به‌دلایلی‌چند موفق نشد در روز ۱۵ مارس زمام امور را به دست بگیرد و این مهم پس از مدتی تعویق در روز اول ژانویه میسر شد، آن روز را آغاز کار اعلام کردند. ژولیوس سزار هم به یک ژانویه وفادار ماند، در سال ۴۶ قبل از میلاد، تقویم ژولیانی به دستور ژولیوس سزار تنظیم شد یکی از دلایلی که در این تقویم اول ژانویه اول سال شناخته شد هم نامی ماه «ژانویه» با «ژانوس» – خدای آغازها و پایان‌ها – بود. به‌پاس این خدمت سزار تقویم مذکور را ژولیانی گفتند و برای بزرگداشت ژولیوس سزار نام او را روی ماه ژوئیه (ژولیوس) نهادند.

چرا تحویل سال میلادی در کشورهای مختلف ساعت متفاوت دارد؟

حلول سال نو میلادی از اولین نقطه در شرق تا آخرین نقطه در غرب جهان در ۲۶ منطقه زمانی مختلف روی می‌دهد، سال نو ابتدا در جزایر کیریباتی در اقیانوس آرام ۱۱ ساعت و نیم قبل از ایران (۱۴ ساعت قبل از گرینویچ – لندن) آغاز می‌شود.

در بعضی کشورها مثل روسیه سال نو چندین بار جشن گرفته می‌شود. از شرقی‌ترین نقطه روسیه در آسیا تا غربی‌ترین نقطه در اروپا ۹ منطقه زمانی وجود دارد. اما چین به‌رغم وسعت زیاد، تنها یک منطقه زمانی دارد. مردم این کشور از پکن تا کاشغر در یک‌زمان به هم می‌گویند «چینیان کوالیو»، یعنی سال نو مبارک!

در بیشتر نقاط نیمکره شمالی مثل نیویورک زمان تحویل سال نو در سرمای زمستان و درجاهایی مثل ریودوژانیرو در نیمکره جنوبی، در وسط تابستان است.

سال نو


فرانسه با قلمروهایش بیشترین تعداد منطقه زمانی در جهان را دارد. از جزایر مستعمراتی فرانسه در اقیانوس هند تا اقیانوس آرام تحویل سال نو ۱۲ بار جشن گرفته می‌شود و اگر در جزایر آمریکایی و خالی از سکنه هاولند و بیکر در اقیانوس آرام باشید، آخرین نفری خواهید بود که حلول سال نو میلادی را می‌بینید.

در شب سال نو میلادی چه کارهایی انجام می‌شود؟

شهرهای زیادی در دنیا سال نو را جشن می‌گیرند. سال نو عموماً همراه با آتش‌بازی، ساز و سرود و دیگر فستیوال‌ها جشن گرفته می‌شود. نوع، جشن و تاریخ سال نو در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و تاریخ هر جامعه متفاوت است.

افراد زیادی از مدت‌ها قبل برای کریسمس و آغاز سال نو میلادی برنامه‌ریزی می‌کنند تا بهشهر یا  کشوری که شب سال نو میلادی را متفاوت جشن می‌گیرد، بروند. برخی افراد در تعطیلات فاصله‌ی کریسمس تا سال نو میلادی به دیدار خانواده می‌روند و به همراه خانواده‌ خود به تفریح می‌پردازند.درهرصورت برای افراد تفاوتی ندارد به سفر بروند یا در شهر خود باشند، معمولاً در آغاز سال نو میلادی مردم دورهم جمع می‌شوند و ساعت‌های پایانی سال را در کنار هم در خیابان‌ها می‌گذرانند و جشن می‌گیرند.

سال نو


در این جشن‌ها مردم خوشحال هستند و هرکسی به نحوی لبخند به لب دارد. همه‌چیز ادامه دارد تا ۱۰ ثانیه‌ی آخر که تمام مردم شروع به شمارش می‌کنند ۴، ۳، ۲، ۱ و صدای زنگ ساعت همه‌جا را در برمی‌گیرد و آتش‌بازی و سال نو شروع می‌شود. این برنامه تا پاسی از شب ادامه دارد تا این‌که همه خسته شوند و به خانه‌هایشان برگردند.

کار دیگری که در آغاز سال نو میلادی انجام می‌شود، برنامه‌ریزی و آرزو کردن برای رسیدن به اهداف در سال جدید است.

سال نو میلادی در ایران چگونه است؟

ارامنه و مسیحی‌های ایران هرسال کریسمس و سال نو میلادی را جشن می‌گیرند. حتی تعدادی از غیر مسحیان ایران هم به دلیل داشتن یک جشن و مراسم هم‌زمان با کل دنیا، آغاز سال جدید میلادی را گرامی می‌دارند.

سال نو

در محله‌ جلفا اصفهان جشن سال نو میلادی باشکوه برگزار می‌شود و بعضی مردم برای دیدن این جشن به این و اطراف کلیسای وانک و کلیسای بیت‌اللحم  می‌روند؛ ولی به علت اینکه گاه‌شمار رسمی ایران بر اساس سال میلادی نیست اکثر جشن‌های سال نو در محافل خصوصی یا کلیساها و محافل مسیحیان ساکن در ایران مانند باشگاه‌های ارامنه برگزار می‌شود.

کد خبر 403124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.