والنسیا میزبان جشن‌های متفاوت سال نوی میلادی

پرده‌ای از وسایل تزئینی و چراغ‌های زیبا به طور کامل والنسیا، سومین شهر بزرگ اسپانیا، را طی ایام  سال نوی میلادی در خود محصور می‌کند تا شور و نشاط عید را به گردشگران و ساکنان هدیه کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کریسمس یا نوئل جشنی است که در آیین مسیحیت به منظور گرامی‌داشت زادروز عیسی مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند در حالی که برخی دیگر نیز این جشن بزرگ را در ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند. آیین سال نو در کشورهای مختلف تفاوت‌های چشمگیری دارد حتی ممکن است مردم در یک شهر متفاوت با شهر دیگر و بسته به رسومات محلی خود به شور و نشاط در این ایام بپردازند. والنسیا از جمله شهرهایی است که با آیین متفاوت و بسیار جالب خود در ایام سال نو گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود فرا می‌خواند که این امر به رونق اقتصادی آن‌ها نیز کمک قابل ملاحظه‌ای کرده است.

نمایش صحنه تولد عیسی مسیح، از یکم دسامبر تا ششم ژانویه

نمایش صحنه تولد عیسی مسیح یکی از مهم‌ترین آیین سال نوی میلادی در شهر والنسیا به شمار می‌رود که این سنت برای اولین بار توسط فرانسیس آسیزی، از مشهورترین و مقدس‌ترین شخصیت‌های عالم مسیحیت و بنیان‌گذار فرقه فرانسیسکن‌ها، اجرا شد. آسیزی قدیس یک آخور با تصویری از کودکی مسیح و یک گاو و موش زنده در درون یک غار قرار داد و آیین کریسمس در سال ۱۲۲۳ را اینگونه در میان مردم جشن گرفت. این آیین آن‌چنان موفق بود که به سرعت در سراسر کشور ایتالیا ترویج یافت و پس از آن در قرن هجدهم میلادی، کینگ چارلز سوم اسپانیا مردم کشور خود را با این سنت آشنا کرد.

از قرن نوزدهم به بعد تقریبا تمام مردم اسپانیا و به‌خصوص ساکنان کلانشهر والنسیا با اشتیاق صحنه‌هایی از تولد عیسی مسیح را در خانه‌های خود به‌وجود می‌آورند و مقامات شهری نیز این آیین زیبا را در میادین شهر زنده نگه می‌دارند. علاوه‌براین، در هر گوشه از شهر نظیر مراکز خرید، کلیساها، کلیسای جامع شهر و بسیاری از موزه‌ها تصویری از تولد مسیح در معرض دید همگان قرار می‌گیرد. حتی بسیاری از فروشگاه‌ها تابلوهای حاوی تصویر تولد مسیح را به فروش می‌گذارند و از این طریق گردشگران بسیاری از سایر کشورهای جهان را به سمت خود جذب می‌کنند که این کار به رونق اقتصاد منطقه کمک می‌کند.

شب و روز کریسمس، ۲۴ و ۲۵ دسامبر

در شامگاه ۲۴ دسامبر خانواده‌های والنسیا به پیروی از آیین این عید بزرگ، دور هم جمع‌می‌شوند تا از خوردن شام عید در کنار خویشاوندان خود لذت ببرند. در شب و روز کریسمس مردم غذاهای خاصی نظیر گوشت بره، ماهی، خورش کریسمس، انواع غذاهای دریایی، کماج اسپانیایی، شیرینی بادامی سنتی اسپانیایی تناول می‌کنند که همه این غذاها با نوعی نوشیدنی محلی، که نماد خوش‌شانسی است، پخته می‌شود.

آیین دیگری که در نیمه شب شهرهای اسپانیایی برگزار می‌شود، مراسم نماز نیمه‌شب کلیساست، چرا که مسیحیان اسپانیایی براین باورند که "خروس" اولین مخلوقی بود که شاهد تولد عیسی در نیمه شب بود. پس از ادای احترام و گرامی‌داشت عیسی مسیح توسط مردم اسپانیا در کلیساهای شهر، نوازندگان با آلت‌های موسیقی خود جذابیت مراسم را دوچندان می‌کنند و اعضا خانواده هدیه‌ای کوچک یا مقداری پول به عنوان عیدی به فرزندان و کودکان اقوام خود می‌دهند.

روز مقدس طفلان معصوم، ۲۸ دسامبر

روز مقدس طفلان معصوم که در ۲۸ دسامبر برگزار می‌شود، بدون شک یکی از پایدارترین و معروف‌ترین آیین مسیحیت در ایام کریسمس، به‌خصوص در میان کودکان است. این روز معادل اسپانیایی "دروغ اول آوریل" است که این روز در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی در ۱ آوریل گرامی داشته می‌شود. قدیمی‌ترین شوخی در این روز در شهرهای اسپانیایی و به‌خصوص والنسیا، کشیدن یک عروسک کاغذی و برش دادن آن است که سپس این عروسک به پشت یکی از اعضا خانواده یا دوستان چسبانده می‌شود بدون این‌که شخص از وجود آن روی لباس خود باخبر شود. این بازی به حدی جذاب است که در سراسر دنیا به شهرت رسیده است و بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف دنیا برای شرکت و تماشای این بازی در ۲۸ دسامبر خود را به والنسیا می‌رسانند.

شب سال نو، ۳۱ دسامبر

یکی از به یادماندنی‌ترین جشن‌ها و آیین‌های والنسیا در شب کریسمس، پس از خوردن شام آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. مردم در این روز پس از سرو شام عید خود همزمان با ۱۲ بار نواخته شدن صدای زنگ، تعداد ۱۲ انگور را می‌خورند و بر این باورند که این انگورها شادی، خوشبختی، امید و اهداف خوب را در سال جدید پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. سپس مردم به خیابان‌ها می‌روند و به شادی و سرور در میدان‌ها و مراکز اصلی شهر می‌پردازند.

جشن سه پادشاه، ۵ ژانویه

جشن سه پادشاه یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین آیین در میان مردم اسپانیا و به خصوص کودکان به شمار می‌رود. در این جشن که در پنج ژانویه برگزار می‌شود، سه نفر که لباس پادشاهان قدیم اسپانیایی را به تن دارند، در حال نواختن موسیقی به سمت کودکان شکلات و شیرینی پرتاب می‌کنند. این جشن بسیار شبیه به جشن روز کریسمس است که در آن بابانوئل به کودکان هدیه و شیرینی می‌دهد. جشن سه پادشاه ریشه مذهبی دارد چرا که مردم اسپانیا براین باورند که در زمان تولد عیسی مسیح سه دانشمند از سمت مشرق زمین به محل تولد حضرت عیسی آمده‌اند و به مناسبت تولد ایشان به تمام کودکان سرزمین هدایایی داده‌اند.

رونق گردشگری در ایام سال نوی میلادی

اگرچه کریسمس یک جشن مذهبی است اما در این ایام کسب‌وکار و اقتصاد شهرهای اسپانیایی رونق قابل‌توجهی می‌یابد. بسیاری از فروشگاه‌های والنسیا در این ایام بازارگرمی می‌کنند و از طریق فروش محصولات مخصوص عید افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. تنوع محصولات کریسمس در این بازارها به حدی زیاد است که حتی بسیاری از گردشگرانی که برای ایام عید به اسپانیا سفر می‌کنند، بازدید از بازارهای رنگارنگ شهر والنسیا را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند. تنوع در جشن‌های سال نو در اسپانیا باعث شده تا سالانه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف دنیا به این کشور سفر کنند و درآمد هنگفتی را نصیب اسپانیا کنند.

کد خبر 403112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.