وضعیت اصلاح‌طلبان متأثر از فضای عام سیاسی در جامعه است

یک عضو هیئت داوری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت: دخالت نهادهایی که در قانون برای آنها مرجعیتی در انتخابات دیده نشده، دهه‌ هاست که انتخابات را از صحنه‌ رقابتی عادلانه و منصفانه خارج کرده است.

هادی یزدانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون وضعیت تایید صلاحیت اصلاح طلبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضعیت اصلاح‌طلبان متأثر از فضای عام سیاسی در جامعه است. فضای غالب سیاست در جامعه فضای امیدواری و شور و نشاط سیاسی نیست؛ دولتی که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ برای فرار از شرایط انسدادی آن زمان مجبور به حمایت از او شدند، تا سال ۹۶ عملکرد به نسبت قابل دفاعی داشت، اما ظرف دو سال و نیم گذشته به شدت در مسیر ناکارآمدی و روزمرگی قرار گرفته و عملکرد آن در مباحث اقتصادی، امنیتی، سیاست داخلی و حتی سیاست خارجی قابل دفاع نیست. 

وی افزود: ناکارآمدی دولت فعلی و حاکمیت دوگانه نه تنها به اصلاح‌طلبان که حتّی به تئوری اصلاح‌طلبی نظام نیز آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری وارد کرده و در فضای پس از اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ روز به روز صحبت از اصلاحات سخت‌تر شده و عدّه‌ای در درون حاکمیت که اصلاح‌طلبان را رقیب خود می‌دانستند با رویکردهای خود به این تصوّر دامن زده‌اند.

یزدانی ادامه داد: در فضای فعلی جامعه که سرشار از بی‌اعتمادی به دولت و ناامیدی از اصلاح امور است ارائه‌ لیست انتخاباتی چه از طرف اصلاح‌طلبان چه از سمت محافظه‌کاران و حتّی شعارهای آوانگارد و پیشرو نمی تواند بر اقبال مردم به جریان‌های سیاسی تأثیر خاصی بگذارد. انتخابات در شهرهای بزرگ به احتمال قریب به یقین بی‌رونق برگزار خواهد شد و تنها در شهرهای کوچک است که رقابت‌های فامیلی، قبیله‌ای یا قومیتی وجود دارد. در انتخابات پیش رو شاهد رقابتی حداقلی خواهیم بود.

این عضو هیئت داوری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به اینکه داشتن شرایط عادلانه و برابر یکی از بدیهی ترین قواعد رقابت های انتخاباتی است، گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان و دخالت نهادهایی که در قانون برای آنها مرجعیتی در انتخابات دیده نشده، دهه‌ هاست انتخابات را از صحنه‌ رقابتی عادلانه و منصفانه خارج کرده است. منظور خاتمی از مهیا بودن شرایط انتخابات، مهیا بودن حداقل شرایط برابر در روندهای مختلف انتخابات از جمله ثبت‌نام کاندیداها، بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج انتخابات است.

وی افزود: به نظر می رسد کاهش چشمگیر میل و رغبت اصلاح‌طلبان به ثبت‌نام در این انتخابات ناشی از سیگنال‌هایی‌ است که آنها از جامعه دریافت کرده اند و سخنان افراد موثّر در شورای نگهبان و روندهای کلی حاکم بر این نهاد آنها را بیش از پیش جهت شرکت فعالانه در انتخابات دلزده و مردد کرده است. سخنان آقای خاتمی را باید از این منظر مورد توجه قرار داد که طبیعتاً اگر حداقلی از شرایط شرکت در یک رقابت مهیا نباشد، حضور در آن شأنیتی برای یک جریان سیاسی اصیل و ریشه‌دار ندارد.

کد خبر 403050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.