دولت نباید هیچ تصدی گری در امور معادن داشته باشد

رییس سازمان نظام مهندسی معادن ایران گفت: بیش از ۹۰ درصد معادن بزرگ کشور در دست بخش خصوصی است اما در پروانه های بهره برداری در سنگ آهن بیش از ۸۰ درصد در دست بخش دولتی است. البته رضایت چندانی از این وضعیت نداریم زیرا دولت نباید هیچ تصدی گری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داریوش اسماعیلی در جمع خبرنگاران زنجان با بیان اینکه ۳۹ درصد از واحدهای معدنی به دلیل نبود بازار مناسب تعطیل شده است، اظهار کرد: شورای عالی معادن با بررسی پرونده‌های معادن به دنبال رفع مسائل مطرح شده در این زمینه است و در این راستا در استان زنجان ۲۰ پرونده معادن مختلف در چند روز حضور در استان بررسی شد و در حال حاضر هیچ پرونده بررسی نشده از این استان در شورای معادن کشور وجود ندارد.

وی با بیان  اینکه متاسفانه تعداد پرونده‌های رسیده به شورای معادن زیاد است، گفت: برخی از پرونده‌ها تا یک سال و نیم در  نوبت بررسی شورا قرار می‌گیرد. با پیشنهاد شورای معادن در  جریان سفر به استان‌های مختلف تاکنون ۱۸۰ پرونده بررسی شده و با اتمام بررسی ۱۵۰ پرونده دیگر رسیدگی به پرونده‌های معادن در سراسر کشور به پایان خواهد رسید.

رییس سازمان نظام مهندسی معادن ایران با بیان اینکه در این استان  حدود ۸۸۰  نفر عضو سازمان نظام مهندسی معدن  هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۳۰ نفر  از این افراد پروانه اشتغال دارند.

اسماعیلی با تاکید بر این که همکاری خوبی بین این سازمان، وزارت صمت و بخش خصوصی وجود دارد، تصریح کرد: استان زنجان در بخش  صنایع معدنی در کشور پیشرو است همچنین ۳۲۶ معدن در استان زنجان وجود دارد که از این تعداد ۱۷۹ معدن فعال است.

وی با اعلام اینکه کیفیت پایین ماده معدنی حدود ۱۶ درصد واحدهای تعطیل را به خود اختصاص داده است، افزود: مشکلات مربوط به محیط زیست دو درصد، نبود تجهیزات یک درصد و اختلاف بین شرکا نیز یک درصد از دلایل تعطیلی معادن را به خود اختصاص داده است. همچنین ابطال پروانه پنج درصد، معارضین محلی ۱۲ درصد، آماده سازی جهت تجهیز شش درصد، اکتشافات نیاز به تکمیل ۱۲ درصد، نبود بازار مناسب ۳۹ درصد و مسائل فنی سه درصد تعطیلی واحدهای معدنی از جمله دیگر دلایل تعطیلی برخی واحدهای به شمار می آید.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در خصوص معدن انگوران نیز گفت: معدن انگران در حال کار است، مجموعه کارهای فنی را دنبال می‌کنیم و سیاست گذاری و تصمیم گیری معادن برعهده ما نیست.

جای نگرانی برای صنایع با مواد اولیه سرب و روی نیست

اسماعیلی یادآور شد: وظیفه سازمان نظام مهندسی مراقبت و برداشت فنی و کارشناسی  معادن  است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اتمام عمر معدن انگوران معدن جایگزینی در کشور وجود دارد یا خیر، افزود: معدنی که در خاورمیانه حرف اول را می زند، مهدی آباد یزد است که به بخش خصوصی سپرده شده و در حال حاضر فعالیت می کند  و صنایعی که در کشور ما ایجاد شده و مواد اولیه آنها سرب و روی است نباید نگران باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی معادن ایران در توضیح اینکه  حدود ۸۰ شرکت فعال روی در استان با اکسیده کار می کنند در صورت عدم فعالیت معدن انگوران به هر دلیلی سرنوشت شرکت های فعال استان چه خواهد بود. ادامه داد: مجموعه معادن استان معادن کوچکی هستند و معادن سرب و روی زیادی هستند که اکتشاف می شوند و جای نگرانی نیست، گرچه صنایع باید تجهیزات خود را به روز کنند.

اسماعیلی گفت: اگر تشخیص بر این باشد که در چند سال  آینده ذخایر معدن انگوران تمام می شود واحدهای صنایع چاره‌ای ندارند تا تجهیزات خود رابه سولفوره تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد معادن بزرگ کشور در دست بخش خصوصی است اما در پروانه های بهره برداری در سنگ آهن بیش از ۸۰ درصد در دست بخش دولتی است.

اسماعیلی یاد آور شد:مجموعه گل گهر، چادر ملو و سنگان بیش  از ۸۵ درصد سنگ آهن کشور را دارد.

وی ادامه داد: رضایت چندانی از این وضعیت نداریم زیرا دولت نباید هیچ تصدی گری داشته باشد و معادن را باید به بخش خصوصی واگذار کند ولی همچنان به عناوین مختلف معادن در دست بخش های دولتی است.

کد خبر 402868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.