آشنایی با برنامه ریزی هلند برای ورزش شهری

دولت هلند قصد دارد تا داشتن سبک زندگی سالم را روز به روز برای مردمش ساده تر کند. برای مثال برنامه هایی در نظر گرفته شده است تا مکان های نزدیک به خانه ها و محل کار افراد برای فعالیت های ورزشی تعبیه شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت هلند قصد دارد تا داشتن سبک زندگی سالم را روز به روز برای مردمش ساده تر کند. برای مثال برنامه هایی در نظر گرفته شده است تا مکان های نزدیک به خانه ها و محل کار افراد برای فعالیت های ورزشی تعبیه شود تا به همین منظور فعالیت های فیزیکی با سبک زندگی هلندی ها ترکیب شود. به همین منظور، این دولت از پنج محرک استفاده می کند:

۱- مشوقان ورزشی در محلات
این افراد که توسط دولت به کار گرفته می شوند، وظیفه دارند تا افراد همه سنین را به انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش کردن تشویق کنند. این مشوقان نه تنها در باشگاه های ورزشی، بلکه حتی در مکان های عمومی دیگری مثل مدارس و دانشگاه ها و حتی بخش های درمانی نیز سعی می کنند فرهنگ زندگی سالم را ترویج دهند. به منظور کارکرد بهتر این مشوقان، حتی ردیف های اختصاصی در بودجه شهری نیز در نظر گرفته شده است.

۲- انگیزه بخشی ورزشی
کمک های مالی که مخصوص باشگاه ها و مراکز ورزشی است برای افراد کم تحرک فرصت خوبی در جهت برنامه ریزی ورزشی را فراهم می کند. مسئله اصلی در این رابطه توجه به این نکته است که این افراد کم تحرک باید در کنار دوستان و آشنایان خود اقدام به شرکت در فعالیت های فیزیکی کنند.

البته این پروژه کمک مالی تنها به گروه افراد کم تحرک محدود نمی شود و کودکان دارای اضافه وزن و جوانانی که در محله های کم درآمد زندگی می کنند نیز می توانند از خدمات مربوط به این پروژه بهره ببرند. کمک های مالی مربوطه در دوره های دو ساله پرداخت می شود و پس از آن فعالیت های فیزیکی که انجام شده بودند باید بدون همکاری مالی دولت ادامه پیدا کند. در واقع دولت هلند کمک های مالی بلاعوض برای شهروندان کم بضاعت خود فراهم می کند تا به مدت دو سال در رشته ورزشی مورد علاقه خود پیشرفت کرده و پس از رسیدن به سطح مناسبی از توانایی و تجربه و مشخص شدن برنامه ها و چشم انداز شخصی، افراد فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهند.

۳- متخصصان اشتراکی
در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم برای تقویت روحیه سبک زندگی سالم و تلاش برای ترویج فرهنگ ورزش، تعدادی از متخصصان نیز با حمایت و پوشش مسئولین محلات برای آموزش و ارائه برنامه به مردم فعالیت می کنند. این متخصصان در جلسات خاصی که در محلات برگزار می شود، می توانند دانش خود را به افراد نیازمند و کم بضاعت انتقال دهند و حتی برای این افراد برنامه های تمرینی بچینند.

۴- تجهیز پارک ها به دستگاه های ورزشی چندمنظوره
قراردادن دستگاه های مخصوص در پارک ها برای ایجاد شرایط مناسب ورزشی از جمله فعالیت هایی است که بسیاری از کشور ها اقدام به انجام آن کرده اند. این اتفاق نه تنها باعث تشویق بیشتر مردم به انجام ورزش ها و تمرینات شهری می شود، بلکه باعث صمیمی تر شدن فضای دوستانه شده و پاتوق های خوبی چه برای سالمندان و چه برای جوانان در پارک ها ایجاد می شود. کشورهای توسعه یافته به همین منظور از دستگاه های ورزشی خاصی استفاده می کنند که چندمنظوره بوده و چندین تمرین مختلف با یک دستگاه قابل انجام باشد.

۵- محوطه های چند ورزشی
از دیگر فعالیت های صورت گرفته توسط بسیاری از کشورهای دنیا ایجاد فضاهای معین در محلات برای انجام ورزش های مختلف مثل والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتبال و ... است. این فضاها که با حصار از مناطق دیگر فضاهای عمومی جدا شده اند، می توانند برای انجام ورزش های مختلفی مانند فوتبال مناسب باشند. این فضاها بیشتر مورد علاقه کودکان و نوجوانان بوده و افراد به صورت رایگان از این محوطه ها استفاده کنند.

به هر ترتیب، فراهم کردن فرصت داشتن زندگی سالم و بهبود بخشیدن شرایط برای انجام تمرینات و فعالیت های فیزیکی در سطح شهر از جمله وظایف دولت و مسئولین محلات است. مسئولیتی که باید توجه زیادی به آن شود، چرا که با انجام درست و صحیح این فعالیت ها توسط مردم آسیب های اجتماعی، روحی، فیزیکی و مادی به طور چشمشگر کاهش می یابد.

کد خبر 402657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.