نخستین پیوند سر انسان تا قبل از سال ۲۰۳۰

یک جراح مغز و اعصاب انگلیسی به تازگی روشی برای پیوند موفقیت‌آمیز سر انسان به بدن یافته است؛ به گفته او با پیشرفت‌های روباتیک و سلول‌های، بنیادی چنین عمل جراحی تا قبل از سال۲۰۳۰ میلادی انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، یکی از جراحان پیشین سرویس سلامت همگانی انگلیس( NHS) ادعا می‌کند نخستین پیوند سر انسان احتمالاً در یک دهه دیگر انجام می‌شود. بروس متیو یکی از جراحان مغز و اعصاب سابق در بیمارستان‌های Hull University Teaching مدعی است که می‌داند چگونه سر انسان را به بدنی پیوند بزند که حاصل این عمل کارآمد باشد؛ او در حالی که مشغول نوشتن یک داستان علمی تخیلی با کمک مایکل لی (بنیانگذار موسسه فوتورولوژی) بود، کلید اصلی را برای موفقیت چنین عمل جراحی یافت.

متیو معتقد است جراحان نه تنها سر فرد بلکه باید کل نخاع فرد را در یک بدن دریافت‌کننده پیوند بزنند. تاکنون فقط تعداد اندکی از دانشمندان ادعا کردند پیوند سر انسان انجام شدنی است و بیشتر آن‌ها روی روش‌هایی تمرکز کردند که طی آن نخاع قطع می‌شد، اما متیوز که ادعا می‌کند بیش از ۱۰ هزار عمل جراحی انجام داده، این کار را بی‌خردانه توصیف می‌کند.

این جراح ۶۳ ساله معتقد است پیشرفت‌های موجود در جراحی اعصاب، روباتیک و پیوندهای سلول بنیادین، همگی به پیوند کل نخاع و سر یک فرد به بدن دیگری تا قبل از ۲۰۳۰ میلادی کمک می‌کنند. او در این باره به تلگراف گفت: اگر قرار باشد مغز انسان به بدن دیگری پیوند زده شود و نخاع نیز حفظ شود، این عمل جراحی غیر ممکن نخواهد بود."

سرجیو کاناور، یکی از جراحان ایتالیایی در سال ۲۰۱۷ میلادی ادعا کرد با قطع‌کردن نخاع یک جسد در محل گردن، عمل پیوند سر را به طور موفقیت آمیز انجام داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 402640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.