داستان موفقیت جهانی "سیتی بانک"

سیتی (Citi)، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین گروه‌های مالی و اعتباری جهان است که تاکنون با چالش‌های زیادی رو به رو شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بانک جهانی که مرکز مدیریت آن در نیویورک سیتی قرار دارد، با ادغام چند شرکت بزرگ خدمات بانکی به وجود آمد؛ سیتی جایگاه سوم را در زمینه بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا به خود اختصاص داده است و از لحاظ سیستمی به عنوان یک موسسه مالی مهم شناخته شده است. اکنون با توسعه شهرهای جهان، سیتی بانک مشارکت روزافزون خود را با جوامع، دولت‌ها و مشاغل جهانی آغاز کرده است تا بدین وسیله راه‌حل‌های نوآورانه برای رونق کسب و کار  و تغییرات غیر منتظره زندگی شهرنشینی فراهم کند.

تاریخچه تاسیس سیتی

 اوایل قرن ۱۹ در در شهرهای بزرگ آمریکا مانند بوستون، بالتیمور، فیلادلفیا و نیویورک، بانک "Bank of the United States"شعبه داشت، اما تاجران نیویورکی به دلیل وجود مشکلات متفاوت در این بانک، خواستار تاسیس و راه اندازی بانک جدیدی در این شهر بودند شود؛ بنابراین در سال ۱۸۱۲، بانک City Bank of New York با مدیریت معاون اول رئیس جمهور وقت آمریکا تاسیس شد. بانک سیتی در دومین دهه از فعالیت خود با نخستین بحران‌های مدیریتی رو به رو شد، زیرا مشتریان مبالغ زیادی از بانک قرض گرفته و مدیران نیز توانایی ایجاد تنوع در پایگاه مشتریان را نداشتند. سپس تاجری به نام "چارلز لاتون" در سال ۱۸۲۴ مدیریت سیتی را بر عهده گرفت و ساختار آن را تغییر داد،این بانک در دهه‌های ابتدایی قرن ۱۹ عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت. در سال ۱۸۲۵ "گورهام وورث" به سیتی پیوست؛ او اولین مدیر سیتی با سابقه فعالیت در امور بانکداری بود. "مووز تیلور" نیز یکی دیگر از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ بانک سیتی بود که در سال ۱۸۳۷ به این بانک ملحق شد که در نهایت به عنوان مدیر کل انتخاب شد و به توسعه آن کمک شایانی کرد.

تاثیر جنگ داخلی و توسعه بین المللی بر سیتی

در دوران جنگ داخلی آمریکا از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵، سیتی یکی از بانک‌هایی بود که وامی به ارزش ۵۰ میلیون دلار به رئیس جمهور وقت آمریکا پرداخت کرد. کنگره آمریکا در سال ۱۸۶۳ قانونی برای شکل‌دهی به ارز، یک واحد ملی تصویب کرد و سیتی نیز آن را پذیرفت؛ از آن پس نام بانک به "National City Bank of New York" تغییر یافت. اغلب مشتریان تجاری سیتی در پایان قرن ۱۹ بیشتر فعالیت‌های مالی خود را با کشورهای دیگر انجام می‌دادند. بنابراین بانک سیتی واحدی برای تبادل پول با کشورهای دیگر راه اندازی کرد و اولین صرافی خود را تاسیس کرد؛ از این طریق ارتباط سیتی با شهرهای بزرگ اروپا مانند برلین، لندن، آمستردام و بروکسل افزایش پیدا کرد. علاوه بر این بانک "IBC" که در پاناما و چین فعالیت جدی داشت، در ابتدای قرن بیستم با سیتی ادغام شد. سپس در سال ۱۹۱۵، سیتی سهام کنترلی بانک IBC را خریداری کرد و آن را تحت کنترل خود درآورد.

بحران مالی و توسعه

سیتی بانک نیز همانند دیگر موسسه‌های مالی و اعتباری در دهه ۱۹۳۰ با بحران مالی رو به رو شد. در این دوره زمانی مشتریان دارایی‌های خود را از سیتی خارج کردند؛ درنتیجه به ساختار سیتی آسیب شدیدی وارد شد. با پایان جنگ جهانی دوم، سیتی برنامه‌های جدید خود را اجرایی کرد و پایگاه مشتریان را توسعه داد. در دهه اخیر بانک سیتی ساختار کلی خود را تغییر داده و تمرکز خود را بر کسب و کارهای اصلی معطوف کرده است.

وضعیت کنونی سیتی بانک

این بانک در سال ۲۰۰۵ یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های خود را با هدف خدمت‌رسانی به مناطق محروم بین‌المللی راه‌اندازی کرد؛ "Inclusive Finance"بنیاد جدیدی که با این هدف راه‌اندازی شد، اکنون در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. سیتی با ارائه خدمات گوناگون نظیر سرمایه‌گذاری شرکتی و راهکارهای مدیریت سرمایه، سرمایه‌گذاری و خدمات تراکنش محلی، تخصیص اعتبار، سپرده‌گذاری، بیمه و محصولات حواله‌ای، به مناطق محروم جهان کمک می‌کند. بخش مهمی از فعالیت‌های این بانک در دهه ۲۰۱۰ کمک به شکل‌گیری کسب و کارهای نوپا است؛ اجرای شعبه‌های بانک‌داری هوشمند نیز از دیگر برنامه‌های مهم سیتی در دهه ۲۰۱۰ به شمار می‌رود. طبق آخرین آمار سیتی (Citigroup) در سال ۲۰۱۸ درآمدی نزدیک به ۷۳ میلیارد دلار را از آن خود کرد و در حال حاضر، برند سیتی در جایگاه ۴۵ و در زمینه با ارزش‌ترین برندهای جهان قرار دارد.

کد خبر 402395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.