ظرفیت‌سنجی و اصلاح نحوه وصول عوارض نوسازی شهرداری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: پروژه پژوهشی ظرفیت‌سنجی و اصلاح نحوه وصول عوارض نوسازی شهرداری به عنوان یک درآمد پایدار انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه پژوهشی ظرفیت سنجی و اصلاح نحوه وصول عوارض نوسازی که در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری(جایزه تهران) حائز رتبه برتر شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف اصلی پژوهش ظرفیت‌سنجی نحوه وصول عوارض نوسازی و عمران شهری شهرداری اصفهان به عنوان یک درآمد پایدار بوده است، در این راستا از طریق امکان‌سنجی صورت گرفته در چند بُعد اصلی و در دو سطح نگرش‌سنجی شهروندان و استفاده از تجربیات کارشناسان و خبرگان این حوزه سعی در ارائه راهکارهایی برای اصلاح این فرآیند شده‌ است.

وی افزود: این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع روش پیمایشی بود که جامعه آماری در سطح اول مدیران ارشد و میانی و کارشناسان مربوطه مناطق مختلف شهرداری برای تکمیل چک لیست مربوطه و در سطح بعدی تمام شهروندان شهر اصفهان برای تکمیل پرسش‌نامه مورد نظر انتخاب شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزارهای آماری موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، تصریح کرد: در این تحقیق در گام نخست به برآورد پتانسیل دریافت عوارض نوسازی از ابعاد فنی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی از طریق چک لیست محقق ساخته، پرداخته شده و در گام بعدی به منظور آسیب‌شناسی عوارض نوسازی، نگرش‌سنجی از شهروندان اصفهان نیز انجام گرفت.

وی ادامه داد: در گام نهایی نیز مبتنی بر پتانسیل برآورد شده، راهکارهای اجرایی متناسبی برای وصول مطلوب عوارض نوسازی ارائه شد.

ابراهیمی با بیان اینکه نتایج بخش نگرش‌سنجی از شهروندان به طورکلی بیانگر آشنایی مناسب با مقوله عوارض نوسازی است، گفت: در خصوص نحوه محاسبه میزان عوارض، اطلاعات چندانی در اختیار مردم قرار داده نشده از طرفی آشنایی با ساختار فنی عوارض نوسازی نسبتا کم بوده و میزان آگاهی در مورد تشویقات در خصوص پرداخت به موقع عوارض، در حد کمی قرار دارد همچنین افراد نسبت به سیاست‌های تنبیهی قانونی در صورت پرداخت نشدن عوارض نوسازی و عمران شهری در مهلت قانونی مقرر سالانه، آگاهی کمی دارند.

وی تصریح کرد: در مجموع افراد حاضر در نمونه‌گیری میزان تکلیف شهروندی خود را در خصوص پرداخت به موقع عوارض در حد زیاد می‌دانند که به منظور تسهیل در امر پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری، پرداخت الکترونیکی به جای مراجعه حضوری به شهرداری و بانک ترجیح داده شد و در نهایت میزان رضایت شهروندان در مورد اقدامات مدیریت شهری در زمینه‌های نوسازی و عمران شهری، درحد متوسط ارزیابی شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: نتایج بخش امکان‌سنجی نشان داد که تناسبی بین میزان عوارض دریافتی و وضعیت خدمات ارائه شده وجود ندارد همچنین با مناسب‌بودن میزان عوارض دریافتی با اعمال قوانینی که در آن شهروندان متناسب با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ملزم به پرداخت عوارض باشند، مخالفت شد؛ ضمن اینکه بیشتر پاسخ دهندگان موافق افزایش نرخ عوارض بودند.

وی افزود: نتایج پروژه پژوهشی ظرفیت‌سنجی و اصلاح نحوه وصول عوارض نوسازی شهرداری اصفهان نشان داد که پرداخت قبوض و عوارض شهرداری از طریق دستگاه‌های خودپرداز الکترونیکی بانک‌ها در تمام نقاط کشور و استقبال شهروندان از این امر به عنوان مناسب‌ترین شیوه دریافت عوارض قلمداد و بهترین روش وصول عوارض طبق روال همان روش قبلی توسط شهرداری (همان روش موجود) اعلام شد.

ابراهیمی با بیان اینکه براساس نتایج پروژه پژوهشی ظرفیت‌سنجی و اصلاح نحوه وصول عوارض نوسازی شهرداری، دریافت عوارض نوسازی جز درآمدهای پایدار محسوب می‌شود، تصریح کرد: دیگر نتایج پروژه نشان داده که دریافت عوارض به شیوه موجود تبعات مالی برای شهرداری در بر دارد؛ از جمله این مشکلات می‌توان به دریافت عوارض در انتهای سال مشکلاتی را در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و در ابتدای سال به وجود آورده ‌است.

وی تاکید کرد: نتایج نشان داد که عنوان"عوارض نوسازی" چندان فرهنگ سازی نشده و به همین علت شهروندان تمایل کمی به پرداخت عوارض نوسازی دارند، از این رو نیاز به محرک‌هایی جهت تشویق و ترغیب شهروندان به پرداخت عوارض احساس می‌شود.

کد خبر 402334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.