۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹
ظرفیت تکمیل است!

ظرفیت آرامستان‌ها هم دیگر تحمل پذیرش انسان‌ها را ندارند و مدیریت شهری باید فکر اساسی برای خانه ابدی مردمان شهر بکند؛ شاید در آینده این خانه‌ها هم به مجتمع‌های چند طبقه تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جایی از شهر، به دور از هیایوی مردم، شلوغی رفت و آمدهایشان و ترافیک سرسام‌آور ماشین‌ها، مکانی قرار دارد که سراسر سکوت است و آرامش؛ جایی که زنان و مردان، پیر و جوان، کوچک و بزرگ در محل‌هایی کنار هم و با فاصله‌ای بسیار اندک، آرام خفته‌اند و دَم نمی‌زنند؛ نه از سردی هوا گلایه می‌کنند و نه گرمای تابستان اذیتشان می‌کند. سکوت عمیق آرامستان باغ فردوس کرمانشاه سرد است و این روزها تحمل این را هم ندارد که انسان‌های تا ابد لب بسته شهر را در دل خود جای دهد. در این زمینه خبرنگار ایمنا با «حجت‌الاسلام احمد شیرین‌سخن» مدیرعامل سازمان آرامستان‌های استان کرمانشاه گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید؛

مساحت آرامستان باغ فردوس چقدر است؟

وسعت قبرستان کنونی نزدیک به ۵۶ هکتار است؛ همچنین در این آرامستان قطعه شهدای دفاع مقدس هم قرار دارد که هشت هزار و ۹۸۲ شهید مرد و ۹۷۰ شهید زن در آن دفن هستند. تا سال ۱۳۵۰ زمین‌های گورستان کنونی، باغ میوه و زمین زراعی روستاهای شاطرآباد و باغ نی بود.

آرامستان کرمانشاه تا چند سال دیگر گنجایش دفن دارد؟

در حال حاضر این آرامستان دیگر گنجایش دفن ندارد با توجه به تکمیل ظرفیت باغ فردوس کرمانشاه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از قبل و همچنین براساس مصوبه شورای اسلامی شهر کرمانشاه، از ابتدای امسال اموات در آرامستان بهشت زهرا دفن می‌شوند.

از سال ۹۲ احداث قبرستان جدید در دستور کار قرار گرفت و تملک اراضی آن و احداث الزامات خدماتی_رفاهی مربوط به گورستان شامل حسینیه، غسالخانه، نگهبانی و مراکز رفاهی در مکان مورد نظر انجام شد که در این راستا اقدام به تجهیز و راه‌اندازی قطعات آرامستان بهشت زهرا(س) در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار کردیم.

قطعه بهشت زهرا(س) دارای چه امکاناتی است؟

از امکانات بهشت زهرا(س) می‌توان به فضای سبز، احداث مقبره‌های خانوادگی، برق‌رسانی و اجرای سیستم‌های روشنایی و پارکینگ خودروهای سواری اشاره کرد؛ همچنین در طراحی این آرامستان ساخت سالن‌های انجام مراسم سوگواری و غذاخوری درنظر گرفته شده که به ترتیب اولویت، اجرا خواهند شد.

تاکنون چه پروژه‌هایی در راستای تسهیل امور دفن اموات در سازمان اجرا شده است؟

برای نخستین‌بار توسط سازمان آرامستان‌ها سامانه جستجوی اموات راه‌اندازی شد که با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی نرم‌افزاری و موتور جستجوی توانمند به استخراج اطلاعات مبتنی بر داده‌ها می‌پردازد و شهروندان می‌توانند به نشانی www.aramstan.ir  وارد شده و در بخش جستجوی متوفی با ورود مشخصاتی نظیر نام، نام خانوادگی، نام پدر و تاریخ دفن اطلاعات مورد نیاز خود را شامل ردیف و بلوک قبر مشاهده کنند.

همچنین در این بانک اطلاعات، لیست همه اموات که از ۱۵ سال پیش در باغ فردوس کرمانشاه دفن و یا در اینجا شسته و در شهر و روستاهای دیگر دفن شده‌اند وجود دارد.

به غیر از این آرامستان، در چند آرامستان محلی دفن اموات انجام می‌شود؟

شهروندان اهل تسنن، مسیحی‌ها، یهودی‌ها و بهایی‌های کرمانشاه هر یک برای خود گورستانی جداگانه دارند.

آرامستان اهل سنت، میناآباد است که در ضلع شمالی شهرک صدرا و جنوب غربی ترمینال اسلام آبادغرب واقع شده است.

آیا توسعه فضای سبز و مبلمان شهری آرامستان در لیست اقدامات سازمان قرار دارد؟

در خصوص فضای سبز و مبلمان شهری هم پروژه‌هایی انجام شده است؛ این پروژه‌ها شامل ساخت درهای ورودی سازمان و نصب چنلیوم و نامگذاری آن‌ها به اسما متبرکه، موزاییک فرش ضلع غربی سازمان آرامستان که تامین بودجه آن از محل درآمدهای سازمان آرامستان (اعتبارات داخلی) و دستور اجرای کار براساس روال قانونی رخدادهای مالی و عمرانی در راستای برنامه بهبود عبور و مرور شهری که یکی از ارکان اصلی بودجه‌بندی در شهرداری‌های حال حاضر در کشور است، به انجام رسیده است، عملیات عمرانی تعویض پمپ تحت فشار چاه آب سطح سازمان آرامستان‌ها، توسعه فضای سبز محوطه سازمان با خریداری گلدان، کاشت درختچه‌های شمشاد و کاج و زیباسازی و گل‌آرایی فضای سبز موجود در سازمان از جمله این اقدامات است.

آیا در امامزاده‌های کرمانشاه هم اموات دفن می شوند؟

کرمانشاه امامزاده‌ای ندارد که محل دفن اموات باشد، اما در برخی شهرستان‌های این استان چنین مکانی وجود دارد.

آیا برنامه‌ای برای احداث قطعه هنرمندان در آرامستان در دستور کار سازمان دارید؟

قطعه هنرمندان در کرمانشاه وجود دارد، اما در محل آرامستان مرکزی شهر نیست و در فضای دیگری در کنار مقبره شیخ فاضل تونی واقع است که به همین علت بازماندگان هنرمندان از دفن اموات خود در آن محل استقبال نمی‌کنند.

کد خبر 402227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.