۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
ضربه مغزی و نبوغ!

"جیسون پجت" یک فروشنده ساده مبلمان در آمریکا بود که به دلیل ضربه‌ مغزی به نابغه ریاضی تبدیل شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جیسون پجت اکنون به عنوان یک نابغه ریاضیات محسوب می‌شود و ریاضیات تنها چیزی است که او در اطراف خود می‌بیند. حتی اتفاق‌های ساده اطراف نیز برای جیسون مفهموم ریاضی را دارد، او به علم اعداد و هندسه علاقه زیادی دارد، دائما الگوهای هندسی در ذهنش شکل می‌گیرند و دشوارترین معادلات هندسه را به راحتی حل می‌کند. اما آنچه موجب شد این فروشنده آمریکایی به نابغه ریاضی تبدیل شود، یک اتفاق غیر  منتظره بود. در ادامه شما را با داستان زندگی جیسون پجت، مطالعات وی در زمینه ریاضیات و دستاوردهای او بیشتر آشنا می‌کنیم:

ضربه مغزی

جیسون پجت به دلیل عملکرد ضعیف خود در مدرسه مجبور شد در دوره متوسطه تحصیل را ترک کند. او پس از مدتی در یک مغازه مبلمان فروشی در شهر تاکوما، ایالت واشنگتون به عنوان فروشنده مشغول به کار شد. یک شب جیسون در بیرون از مغازه به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله قرار گرفت و ضربه شدیدی به مغز او وارد شد. او به دلیل ضربه محکمی که به سر و شکمش وارد شد، دچار ضربه مغزی و خونریزی کلیه شد و پس از دریافت مراقبت‌های اولیه به خانه بازگشت.

مطالعه در زمینه ریاضیات

رفتار جیسون پس از بازگشت به خانه به سرعت تغییر یافت و به خاطر ضربه مغزی، به اختلال وسواسی فکری عملی (OCD) مبتلا شد. او به طور عجیبی از دنیای خارج می‌ترسید، خانه را ترک نمی‌کرد و به شدت از میکروب‌ها وحشت داشت. نحوه نگرش جیسون به دنیا کاملا متفاوت شده بود و اشیاء را به صورت اجزای جدا از هم می‌دید. در این دوره زمانی، سوالاتی در مورد ریاضی و فیزیک در ذهن او شکل گرفت. جیسون از طریق اینترنت توانست به طور وسیعی در زمینه ریاضیات مطالعه کند؛ او در وب سایتی با مفهوم ریاضی فراکتال آشنا شد.

ساختار هندسی فراکتال

فراکتال ساختار هندسی است که هر بخش از آن با کل آن برابر است، به این معنا که فراکتال از دور و نزدیک یکسان دیده می‌شود؛ به این ویژگی خود همانندی نیز گفته می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که شما به یک دانه برف نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که این دانه از دانه‌های کوچکتری ساخته شده که به یکدیگر متصل هستند. آن ذرات کوچک نیز به همین ترتیب از ذرات کوچکتری ساخته شده‌اند. پس از اینکه جیسون با مفهموم فراکتال آشنا شد، توانست الگوهای هندسی تکرار شونده یا همان فراکتال‌ها را با دست ترسیم کند.

تغییر شیوه زندگی

جیسون در یکی از سفرهای خود با فیزیکدانی آشنا شد که به سطح ریاضیات و طرح‌های ترسیمی او پی برد. وی جیسون را تشویق کرد تا در یک کلاس ریاضی شرکت کند؛ این رویداد آغازی برای تغییر شیوه زندگی این فروشنده نابغه بود. او با کمک‌های یک روانشناس توانست اختلال وسواسی خود را تا حدودی درمان کند. جیسون از طریق اینترنت با عصب‌شناسی به نام "بریت بروگارد" آشنا شد و ساعت‌ها با او در مورد اتفاقاتی که برایش افتاده بود، صحبت می‌کرد.

سندرم دانش اکتسابی

بروگارد معتقد بود که جیسون ممکن است به نوعی حس‌آمیزی مبتلا شده باشد؛ طی این اختلال حواس افراد با یکدیگر آمیخته می‌شود. بروگارد این فرضیه را مطرح کرد که آسیب مغزی جیسون باعث شکل‌گیری تصایری از فرمول‌های ریاضی یا اشکال هندسی در مغز یا پشت چشم او شده است. این اختلال حس‌آمیزی باعث شد جیسون پجت به یک نابغه ریاضی تبدیل شود. او پس از مدتی تحت آزمایش‌های گوناگون قرار گرفت و مشخص شد که فرضیه‌های بروگارد کاملا صحیح بوده  و او به سندرم دانش اکتسابی و نوعی حس آمیزی مبتلا شده است. پس از این تشخیص، جیسون پجت کتابی را با نام "Struck by Genius" در مورد تجربه‌های خود نوشت؛ سپس او شرکتی به نام "Outliers" تاسیس کرد و شروع به تولید فیلم‌هایی درباره داستان شگفت‌انگیز  زندگی افراد کرد.

کد خبر 402019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.