۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
مردی از جنس الکتریسیته!

نیکولا تسلا، یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های قرن بیستم است که فناوری ارتباط بی‌سیم را ایجاد کرد و نقش مهمی در تاریخ الکتریسیته داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تسلا پیشگام تولید، انتقال و استفاده از جریان الکتریکی متناوب است. وی که به هشت زبان دنیا مسلط بود، موفق به ساخت اولین موتوری شد که با جریان متناوب کار می‌کرد؛ او تقریبا ۳۰۰ اختراع را با نام خود ثبت کرده است. در ادامه شما را با زندگینامه این نابغه بزرگ، داستان اختراعات و موفقیت‌های او بیشتر آشنا می‌کنیم:

دوران کودکی نیکولا تسلا

تسلا در سال ۱۸۵۶ در کرواسی کنونی به دنیا آمد. او حافظه قوی، مهارت‌ها و توانایی‌های خلاقانه خود را مدیون تاثیرات رفتاری و صفات ژنتیکی مادرش می‌دانست، زیرا مادر تسلا در ساختن لوازم خانگی و تجهیزات مکانیکی علاقه و استعداد فراوانی داشت. پدر تسلا او را به مدرسه مهندسی فرستاد، اما تسلی علاقه‌ای به تحصیلات آکادمیک نشان نداد و پس از مدت کوتاهی در یکی از شرکت‌های توماس ادیسون، مشغول کار روی موتورها و لامپ‌های الکتریکی شد.

مهاجرت به آمریکا

این نابغه بزرگ در سال ۱۸۸۴ به آمریکا مهاجرت کرد و در کارخانه بزرگ ادیسون مشغول به کار شد؛ وظیفه تسلا در این کارخانه حل مشکلات نصب و اجرای ژنراتورها بود. او پس از مدت ۶ ماه در ژانویه سال ۱۸۸۵ از کار خود استعفا داد و کارخانه ادیسون را ترک کرد؛ دلیل قطع همکاری او با این کارخانه هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

ثبت شرکت تسلا

تسلا در سال ۱۸۸۷ با دو مخترع آشنا شد و همکاری مشترک آن‌ها منجر به تاسیس شرکت تسلا الکتریک شد. این دانشمند برجسته در آن دوره زمانی موتور القایی را اختراع کرد که از برق جریان متناوب استفاده می‌کرد. اختراع جدید وی در سال ۱۸۸۸ در انجمن مهندسان برق آمریکا به نمایش گذاشته شد.

از آنجا که شرکت Westinghouse مدت‌ها به دنبال موتوری با مشخصات اختراع تسلا می‌گشت، حق استفاده از این پتنت را از تسلا خریداری کرد. علاوه بر این، شرکت Westinghouse نیکولا را به مدت یک سال با حقوق مناسب استخدام کرد تا به عنوان مشاور بخش برق و ساخت و تولید کارخانه در آزمایشگاه‌های پترزبورگ مشغول به کار شود.

سیم پیچ القایی تسلا

نیکولا تسلا در سال ۱۸۸۹ یک سیم پیچ القایی تولید کرد که برق آن توسط یک ژنراتور سرعت بالا تامین می‌شد، اما فرکانس بالا باعث ذوب‌شدن ماده عایق موجود در سیم‌پیچ می‌شد. بنابراین ایده جدیدی به ذهنش رسید و از هوا به جای ماده عایق در سیم پیچ القایی استفاده کرد؛ او در نهایت سیستم سیم پیچ القایی خود را با نام تسلا تولید کرد و در سال ۱۸۹۱ اختراع خود را ثبت کرد.

روشنایی بی سیم

این پیشگام جریان الکتریسیته در سال ۱۸۹۰ تلاش کرد برای انتقال برق به صورت بی‌سیم از کوپلینگ‌های القایی و مقاومتی و جریان ولتاژ بالای متناوب استفاده کند. او بالاخره موفق شد لامپ‌های روشنایی را بدون نیاز به سیم و به صورت القایی روشن کند. سرمایه‌گذاران زیادی در این زمینه با او همکاری کردند، اما هیچ محصول تجاری از اختراع او تولید نشد.

دیگر اختراعات تسلا

تسلا در سال ۱۸۹۳ یک سیستم نوسان‌ساز تولید کرد که با انرژی بخار حرکت می‌کرد؛ نحوه کار دستگاه جدید به این صورت بود که بخار از یک سمت آن وارد و از سمت دیگر خارج می‌شد. این حرکت بخار  پیستونی را که به یک آرماتور متصل بود، به حرکت در می‌آورد؛ در نتیجه حرکت آرماتور منجر به تولید یک میدان مغناطیسی متناوب می‌شد که جریان برق متناوب در سیم‌پیچ‌های موازی دستگاه را به وجود می‌آورد.

تسلا در سال ۱۸۹۸ یک قایق کنترل از راه رادیویی معرفی کرد که از طریق رادیو کنترل می‌شد. او یک توربین بدون پره ۲۰۰ اسب بخاری با سرعت گردش ۱۶ هزار دور در دقیقه را نیز در سال ۱۹۰۶ معرفی کرد. متاسفانه تلاش او برای تجاری کردن این محصول هم بی‌نتیجه ماند، اما تاریخ علم همچنان مدیون اختراعات این نابغه بزرگ است.

کد خبر 402016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.