از تاریخچه ادوبی تا کسب با ارزش‌ترین برند جهانی

ادوبی یک شرکت آمریکایی سازنده نرم‌افزارهای کامپیوتری است که در زمینه تولید نرم‌افزارهای گرافیکی و ابزارهای تولید محتوای چندرسانه‌ای فعالیت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معروف‌ترین نرم‌افزار طراحی‌شده این شرکت "فتوشاپ" (Adobe Photoshop) است؛ از دیگر محصولات شناخته‌شده ادوبی می‌توان به نرم افزار خواندن فایل‌های PDF و Adobe Acrobat Reader اشاره کرد. اما تاریخچه تاسیس ادوبی به زمانی برمی‌گردد که"جان وارناک" و "چارلز گسچه"، دو تن از کارمندان شرکت زیراکس به منظور توسعه زبان برنامه پست اسکریپت، محل کار خود را ترک کرده و در سال ۱۹۸۲ شرکت ادوبی را تاسیس کردند. نام شرکت آن‌ها برگرفته از رودخانه‌ای به نام "Adobe Creek" بود که در حوالی منزل جان وارناک، قرار داشت؛ لوگوی این شرکت نیز توسط همسر جان وارناک طراحی شد؛ امروزه تمرکز این برند بیشتر روی نرم‌افزارهای تحت وب است. در ادامه شما را با دستاوردهای شرکت ادوبی و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم: 

همکاری مشترک اپل و ادوبی

از آنجا که کمپانی اپل با شرکت زیراکس و کارمندانش همکاری تنگاتنگی داشت، مجوز استفاده از زبان پست اسکریپت را برای پرینترهای خود خریداری کرد. استیو جابز، مدیر عامل اپل با توجه به آگاهی کافی نسبت به ظرفیت و پتانسیل کارمندان زیراکس، تصمیم گرفت شرکت ادوبی را بخرد. در ابتدا بنیانگذاران ادوبی با این پیشنهاد مخالفت کردند، اما در بعضی حوزه‌ها با شرکت اپل همکاری کردند؛ در نهایت استیو جابز موفق شد ۱۹ درصد از سهام شرکت ادوبی را بخرد.

اولین محصول ادوبی

شرکت ادوبی تمرکز خود را روی طراحی نرم‌افزارهای مخصوص چاپ قرار داد؛ از این رو زبان پست اسکریپت با نام "Adobe PostScript" به عنوان اولین محصول این شرکت شناخته شد که استاندارد واقعی چاپ توسط کامپیوتر و شامل الگوریتم‌هایی برای توضیح شکل حروف به زبان‌های مختلف می‌شد. ادوبی در سال ۱۹۸۸ نیز زبان مخصوص چاپ کانجی را معرفی کرد. با افزایش دستاوردهای ادوبی به اعتبار این شرکت افزوده شد؛ بنابراین شرکت ادوبی همکاری خود را با تولیدکنندگان تجهیزات تایپ و چاپ آغاز کرد. یکی از نتایج همکاری با شرکت Linotype، دستیابی به مجوز استفاده از فونت‌های Time New Roman و Helvetica بود. در سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت ادوبی، ۴۰۰ نرم افزار و ۱۹ شرکت از محصول پست اسکریپت استفاده می‌کردند، اما با گذشت زمان کاربران این محصول افزایش یافت.

 محصولات شرکت ادوبی

پس از معرفی پست اسکریپت، به عنوان اولین محصول شرکت ادوبی، فونت‌های کامپیوتری و استانداردهای مربوط به آن‌ها نظیر فونت اختصاصی Type ۱ Apple در شمار دیگر محصولات شرکت ادوبی قرار گرفت. "Illustator"، اولین نرم افزار این شرکت بود که در اواسط دهه ۱۹۸۰ وارد بازار نرم افزارهای کامپیوتری شد. فتوشاپ نیز به عنوان یکی از پرچمدارن محصولات شرکت ادوبی در سال ۱۹۸۹ برای مکینتاش عرضه شد؛ چند سال بعد شرکت ادوبی با طراحی فرمت PDF و نرم افزار "Adobe Acrobat" به اوج شهرت خود رسید. فرمت PDF چنان معروف شد که موفق به کسب استاندارد ایزو شد و انقلابی در عرصه نشر و انتشارات به وجود آورد. در سال ۱۹۹۱ نیز نرم افزار ویرایش ویدیو با نام "Adobe Premier"، به عنوان محصول بعدی شرکت ادوبی معرفی شد. "Adobe Color"، محصول دیگر این شرکت است که به کاربران اجازه  می‌دهد رنگ مورد نیاز خود را برای طراحی استخراج کند.

وضعیت کنونی ادوبی

شرکت ادوبی در سال‌های اخیر چالش‌ و بحران‌های زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشت. این شرکت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ درگیر مشکلات مالی بسیاری شده، اما مانند بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر، شانس خود را در حوزه هوش مصنوعی امتحان کرد و در سال ۲۰۱۸ همکاری جدیدی با "انویدیا" آغاز کرد. همکاری مشترک این دو شرکت به منظور تقویت هوش مصنوعی سرویس Adobe Sensei و زیرساخت‌های یادگیری ماشین برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا صورت گرفت. بهبود هماهنگی لب با صدا در نرم‌افزار "Character Animator"و ویرایش هوشمند صورت در فتوشاپ، از نتایج همکاری ادوبی با انویدیا محسوب می‌شود. همچنین نرم‌افزارهای دیگر نظیر Adobe Stock و لایت‌روم نیز حاصل این همکاری مشترک است. ادوبی اکنون رتبه‌ ۸۰ با ارزش‌ترین برندهای فهرست فوربز را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 402009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.