حاشیه‌های شهر گلستان شد!

پروژه باغ‌های شهری برای اولین بار در شهر زاگرب، پایتخت کشور کرواسی، شکل گرفت که براساس آن شهروندان می‌توانستند به طور موقت از زمین‌های خالی شهر برای تولید مواد غذایی، ادویه‌ها و گل‌های مورد نیاز خود بهره برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اجرای پروژه باغ شهری علاوه‌ بر فراهم آوردن استفاده پایدار از زمین‌های شهری تاثیرات مثبت دیگری را نیز برای شهر به ارمغان می‌آورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان بهبود روش‌های تغذیه سالم، حفاظت از طبیعت شهر، افزایش تنوع زیستی، ترویج سبک زندگی سالم و ایجاد تعاملات اجتماعی بین شهروندان اشاره کرد. در حال حاضر تعداد ۱۰ باغ شهری در زاگرب وجود دارد که استقبال مردم از آن‌ها برنامه‌ریزان شهری را به سمت گسترش بیشتر این باغ‌ها سوق داده است.

شهرداری زاگرب بر تمام فضاهای اختصاص داده شده به احداث باغ‌های شهری که بیشتر آن‌ها در حاشیه‌های شهر است مالکیت دارد. شهروندان می‌توانند از زمینی که به آن‌ها برای ایجاد باغ اختصاص داده شده است بهره بگیرند تا زمانی که خود شهرداری بخواهد آن را پس بگیرد. چنانچه در محل یک باغ شهری قرار باشد ساخت‌وسازی انجام شود، مقامات رسمی موظف هستند پس از تحویل گرفتن زمین فضای دیگری را به متقاضی مورد نظر برای احداث باغ شهری اختصاص دهند. این زمین‌ها بر اساس نیاز شهروندان و منطقه به مردم تحویل داده می‌شود و برای هر قطعه زمین تحویلی مجوز قانونی صادر می‌شود.

دولت امتیاز احداث باغ‌های شهری را بر اساس اولویت‌هایی نظیر میزان آسیب‌پذیری اجتماعی، بیکار بودن، افراد تحت پوشش بهزیستی و سربازان آسیب‌دیده جنگی به مردم واگذار می‌کند. محل اجرای پروژه نیز براساس موقعیت زندگی، تعداد اعضا خانواده و تخصص در کشاورزی مشخص می‌شود. چنانچه شخصی به درستی از زمین واگذار شده به او استفاده نکند، زمین از او پس گرفته و به داوطلب بعدی واگذار می‌شود.

باغ‌های شهری به طور کلی حدود ۲۰ هکتار از شهر زاگرب را در برگرفته است که هر باغ به تنهایی دارای مساحتی بین ۴۰ تا ۵۰ متر مربع است. این باغ‌ها از امکانات مختلف نظیر سیستم‌های فرآوری آب، جعبه‌هایی برای نگهداری ابزارهای کشاورزی، سیستم های تولید کمپوست، سطل‌های زباله و تانک‌های ذخیره آب برخوردار است. در مناطقی که در آن چندین باغ شهری در کنار هم وجود دارد، یک فضای مشترک برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برقراری تعاملات اجتماعی بین کشاورزان و استراحت آن‌ها تعبیه شده است که مجهز به میز و صندلی و دیگر امکانات است.

احداث باغ‌های شهری فواید بسیاری را برای ساکنان پایتخت کرواسی به دنبال داشته است. علاوه بر شهردار، بسیاری از سرمایه‌گذارن و شرکت‌های خصوصی برای پشتیبانی مالی گسترش پروژه فوق اعلام آمادگی کرده‌اند و حتی برخی مالکان، زمین‌های خود را رایگان در اختیار مردم قرار داده‌اند. همچنین تعاملات بین شهروندان و مقامات رسمی زاگرب ارتقا یافته و رونق اقتصادی را برای شهر به ارمغان آورده است. از دیگر فواید ایجاد باغ‌های شهری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره بودجه ماهانه
  • تولید مواد ارگانیک و سالم
  • ترویج سبک زندگی سالم و رویکرد سنتی برای پخت غذاهای سالم
  • پایدارسازی جوامع محلی
  • کاهش اثرات کربن
  • افزایش تنوع زیستی
  • حمایت اقتصادی و اجتماعی گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه
  • افزایش تعاملات بین مردم
  • ایجاد پیوند بین مردم و طبیعت
  • توسعه سرگرمی‌های جدید
  • بهبود مشارکت بین شهروندان و کارکنان شهرداری

کد خبر 401881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.