آزادی بیان در شعر طنز کم است

یک طنز پرداز گفت: یکی از علت هایی که طنز در جامعه ما کم رنگ شده است به این امر باز می گردد که یک طنز پرداز اجازه ندارد آن طور که می خواهد سخن خود را با آزادی مطلق بیان کند.

رزیتا کریمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت طنز اظهار کرد: طنز رسالت مهمی در جامعه دارد، چراکه در لفافه  مشکلات و درد مردم جامعه را به گونه ای که به کسی برنخورد بیان می‌کند.

وی در خصوص علت انتخاب طنز با لهجه برای آثار خود، گفت: لهجه به دلیل گذر زمان در حال از بین رفتن است و این امر به زبان و ادبیات کهن فارسی و لهجه های مختلف آن ضربه می زند. از طرفی لهجه اصفهانی به شیرین ترین لهجه معروف است و حتی مردم شهر های دیگر نیزبه آن علاقه نشان می دهند و این امر باعث شد من لهجه اصفهانی را با جدیت دنیال کنم.

کریمی در خصوص آزادی بیان در سرودن شعر طنز اضافه کرد: از دید من آزادی بیان در کشور ما چه در شعر طنز و چه جدی  بسیار کم است؛  یکی از علت هایی که طنز در جامعه ما کم رنگ شده است به این امر باز می گردد که یک طنز پرداز اجازه ندارد آن طور که می خواهد سخن خود را با آزادی مطلق بیان کند.

وی ادامه داد: این امر باعث دلزدگی طنز پردازان می شود و شعر طنز رفته رفته کمتر می شود، اما ازنظر من یک شاعر و یک طنز پرداز قوی باید سخن خود را به گونه ای زیرکانه و به طرزی که محکوم نشود بیان کند.

این طنز پرداز در خصوص علم و دانش طنز پردازان تصریح کرد: هر فرد در هر زمینه ای قطعا باید مطالعات زیادی در رابطه با حرفه خود داشته باشد، اما امروزه علم و مطالعه به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

کریمی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما اطلاعات و دانش هر کس در حرفه خود بسیار کم است  در حالی که از نظر من شاعران طنز پرداز باید مطالعات خود را بیشتر کرده و پا به پای مردم،  درد جامعه را به زبان طنز بنویسند.

وی در خصوص راهکار بهبود اوضاع طنز افزود: انتظارداریم مسئولان  از شاعران و نویسندگان حمایت های لازم را به عمل آورند  برای نمونه ساخت برنامه های تلویزیونی  در خصوص شعر طنز و با حضور طنز پردازان می تواند بسیار مفید باشد.

کد خبر 401866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.