قطار شهری اصفهان- شاهین شهر حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مشاور مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان و مدیر مرکز تحقیقات منطقه اصفهان گفت: برای اجرای پروژه قطار شهری حومه ای اصفهان-شاهین شهر بیش از دو هزار میلیارد تومان و برای اجرای پروژه مترو حومه ای اصفهان-نجف آباد به بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حجتی صبح امروز چهارشنبه _۲۷ آذرماه_ در نشستی خبری در محل اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پروژه بزرگراه کنارگذر غرب اصفهان در دست اقدام است، اظهار کرد: کنار گذر غرب از میدان کرکوند به جاده اصفهان-شیراز متصل می شود و تاثیر به سزایی در کاهش روند ترافیک درون شهری اصفهان خواهد داشت. 

وی افزود: یکی از مهم ترین پروژه های توسعه ای راه و شهرسازی استان اصفهان در سال گذشته، توسعه ۴۰۰ هکتاری فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بود که مقرر شد بر اساس آن محور تشریفات از این فرودگاه به طول ۱۵ کیلومتر به سمت میدان لاله احداث شود و در سال جاری شاهد نتایج مهم این پروژه توسعه ای خواهیم بود.

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و مدیر مرکز تحقیقات منطقه اصفهان با بیان اینکه رینگ چهارم پروژه بزرگراهی جنوب اصفهان با برخی از کمربندی های جنوب شرقی و جنوب غربی شهر برخورد می کند، خاطر نشان کرد: این پروژه در توسعه حمل ونقل استان اصفهان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

قطار اصفهان-نجف آباد بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

حجتی اضافه کرد: پارکینگ های مرکز شهر نقشی در کاهش ترافیک حمل و نقل درون شهری ندارد و تنها به تشدید ترافیک دامن میزند. در موضوع توسعه پایدار شهری بر استفاده از حمل و نقل عمومی تاکید می شود و باید توجه کنیم که آیا در حالی که مردم را تشویق به استفاده نکردن از خودروهای شخصی می کنیم، زیرساخت های حمل و نقل عمومی و دسترسی عمومی به آنها را فراهم کرده ایم یا خیر؟

وی ادامه داد: در پروژه های بزرگ و سرمایه گذاری های جاده ای و ریلی به بودجه های کلان نیاز داریم و متاسفانه در شرایط فعلی دولت توان پرداخت این هزینه ها را ندارد و ناگزیر به استفاده از سرمایه گذاری شرکت های خصوصی است.

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و مدیر مرکز تحقیقات منطقه اصفهان با بیان اینکه نبود سرمایه کافی یکی از مشکلات قطار سریع السیر اصفهان-تهران است، تصریح کرد: برای اجرای پروژه قطار شهری حومه ای اصفهان-شاهین شهر بیش از دو هزار میلیارد تومان و برای اجرای پروژه مترو حومه ای اصفهان-نجف آباد به بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

حجتی با بیان اینکه فرهنگ یکی از مهمترین پایه های توسعه حمل و نقل شهری است و بی شک باید به این موضوع در برنامه ریزی ها و تصمیمات شهری توجه ویژه ای شود، افزود: اتصال راه آهن برون شهری به حمل و نقل ریلی درون شهری باید با مطالعات فرهنگی دقیقی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: پروژه جاده اصفهان- مشهد در سال ۱۳۸۸ آغاز و اکنون با مشکل کاهش اعتبارات مواجه شده است. یکی از مشکلات ساخت جاده های کویری، منظر سازی و استفاده از تجهیزات و ظرفیت هایی همچون مالچ پاشی های نوین است و همین امر موجب طولانی شدن پروژه های جاده ای کویری در کشور می شود.

اصفهان در برابر زلزله مقاوم اما در مقابل فرونشست مقاومتی ندارد

مشاور مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان و مدیر مرکز تحقیقات منطقه اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد آسیب دیدگی سیستم حمل و نقل برون شهری در اعتراضات اخیر، گفت: در اعتراضات اخیر آسیب های جدی به دستگاه های حمل و نقل عمومی درون شهری وارد شده اما به ناوگان حمل و نقل برون شهری آسیبی وارد نشده و جبران خسارت های اعتراضات اخیر به ناوگان حمل و نقل عمومی زمان بر است.

حجتی اضافه کرد: پروژه توسعه ریلی اصفهان - بهارستان که ادامه خط یک قطار شهری است تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد و ساخت چند ایستگاه جدید برای این خط نیز در دستور کار قرار گرفته است. پروژه ریلی اصفهان-شاهین شهر که از باند رفت و برگشت بزرگراهی اصفهان عبور می کند نیز در حال ساخت است. تجهیز و ساخت ایستگاه های جدید راه آهن پروژه ریلی اصفهان-نجف آباد نیز در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: ۲۲ پروژه سرمایه گذاری در حوزه راه، مسکن و شهرهای جدید در پرتال استانداری برای سرمایه گذاری قرار گرفته و پنج هتل شاخص هم در شهرهای جدید استان اصفهان ساخته می شود. 

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و مدیر مرکز تحقیقات منطقه اصفهان میزان فرونشست از طریق سنجش و پایش ماهواره ای مشخص می شود و مطالعات کلان نشان می دهد اصفهان یک شهر مقاوم به زلزله است اما در برابر فرونشست مقاوم نیست.

حجتی با بیان اینکه شاهد پدیده فرونشست در نقاط مختلف اصفهان هستیم، اظهار کرد: ساختمانی که برای مقاومت در برابر زلزله حداکثر هشت ریشتری ساخته شده پس از فرونشست شاید با زلزله سه یا چهار ریشتری هم ریزش کند. تعادل بخشی و احیای آب های زیر زمینی یکی از راهکار های پیشگیری از فرونشست زمین در اصفهان است و شناسایی حریم گسل ها نیز یکی از اقدامات مهمی است که می تواند از فرونشست ساخت وسازها جلوگیری کند.

کد خبر 401712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    0 0
    پارکینگ ها باید دارای ورودی و خروجی های متعدد باشند و الا باعث ترافیک می شوند. نمونه اش پارکینگ میدان انقلاب و طالقانی.