عراقچی: آماده مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نیستیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مواضع ایران را درباره مسائل روز از جمله ناآرامی‌های اخیر در کشورمان و وضعیت توافق هسته‌ای تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌جی تی‌ان» چین که سه‌شنبه شب پخش شد، بار دیگر با رد امکان مذاکره ایران با آمریکا تأکید کرد: تهران در هیچ سطحی آماده مذاکره با واشنگتن نیست چون آمریکا با خروج از برجام، مذاکره با این کشور را به تجربه‌ای بد و ناموفق تبدیل کرده است.

عراقچی در این گفت‌وگو تصریح کرد: ایران هیچ گاه تحت فشار مذاکره نمی کند زیرا مذاکره تحت فشار مذاکره برای تسلیم خواهد بود تهران اعتماد خود را کاملا به آمریکا از دست داده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد کاهش تعهدات ایران در در برجام نیز گفت: ایران خواستار حفظ این توافق است و به دنبال از بین بردن آن نیستیم؛ به همین دلیل هم بعد از خروج آمریکا از آن از برجام خارح نشده ایم.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهدات ایران در قالب برجام را پاسخی به خروج آمریکا از برجام عنوان کرد و گفت: هیچ کسی ما را سرزنش نمی‌کند چون کاهش تعهدات ما پاسخی به عملکرد آمریکا بود؛ هر چند ما تصمیم گرفتیم به دیپلماسی فرصت دیگری بدهیم. ما هنوز در توافق هستیم و سعی می‌کنیم راهکارهای موجود در توافق را برای حفظ آن به کار ببندیم.

عراقچی افزود: باید میان تعهدات ایران در برجام و مزایای آن توازن برقرار شود اما اکنون ایران از رسیدن به مزایای آن بی بهره است؛ بنابراین ما دنبال احیای تعادل در این توافق هستیم.

این مقام وزارت خارجه در مورد اعتماد ایران به طرف های اروپایی برجام نیز گفت: اگرچه نا امید نیستیم اما اعتماد کمی نسبت به برجام داریم ما از شرکای برجام می‌خواهیم مطابق وعده هایشان، راهکارهای کاربردی را برای حفظ برجام پیدا کنند در غیر این صورت آینده‌ای برای این توافق وجود ندارد هیچ کشوری در توافقی که نفعی در آن وجود نداشته باشد نمی ماند گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کرده است ایران از سال 2015 کاملا به توافق پایبند بوده است.

وی در مورد آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت: تحریم‌ها اگرچه سختی‌هایی به بار آورده‌اند اما فرصت‌هایی نیز ایجاد کرده‌اند. ایران پس از 18 ماه از برقراری مجدد تحریم‌ها، از طریق معامله پایاپای با شرکا، تبادل با ارز محلی، برنامه‌ریزی برای اقتصاد نفتی، اقتصاد باثبات‌تری داشته و از شوک‌های ابتدایی خروج آمریکا از برجام فاصله گرفته است.

عراقچی همچنین درباره فعالیت‌های روسیه، در منطقه با اشاره به اینکه روسیه پیوندهایی تاریخی با برخی کشورها در خاورمیانه داشته است گفت که این کشور به دنبال احیای این پیوندها بوده و به خاورمیانه رو کرده‌اند و ایران، روسیه را یک عامل بین‌المللی در منطقه می‌داند که می‌تواند نقشی سازنده داشته باشد که نمونه آن مشارکت روسیه در مذاکرات آستانه به همراه ایران و ترکیه در راستای دستیابی به راهکاری سیاسی برای مشکل سوریه است.

معاون وزیر امور خارجه درباره برنامه ایران برای مبارزه با تروریسم نیز گفت: تروریسم تهدیدی مشترک است و تمام کشورها مسئولیتی مشترک برای مبارزه با  آن دارند ایران نیز سهم خود را با هدف دفاع از امنیت ملی ایران و امنیت منطقه در مبارزه با داعش انجام داده است.

وی در مورد نقش چین در مساله برجام نیز گفت: پکن هم مانند مسکو نقش سازنده ای در مشکلات خاورمیانه و مناطق دیگر از جمله تحقق و اجرای برجام داشته است برای مثال مدیریت پروژه باز طراحی تاسیسات هسته‌ای اراک توسط چین بیانگر نقش سازنده این کشور در مساله برجام است.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باره اخبار مربوط به دستگیری هشت نفر به اتهام ارتباط با سازمان سیا در ایران نیز گفت: دستانی خارج از کشور سعی در سوء‌استفاده از اعتراض مردم به افزایش قیمت بنزین داشت و اعتراض مدنی مردم را به مسیرهای دیگری کشانده و ناآرامی و خشونت گسترده‌ای در کشور ایجاد کردند؛ در همین راستا نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و پلیس ما برخی افراد مرتبط با سیا یا سازمان‌های دیگری در خارج را دستگیر کردند.

عراقچی با اشاره به اینکه سیاست فشار حداکثری آمریکا شامل تحریم‌های اعمال شده گسترده‌ علیه ملت و ایجاد بی‌ثباتی در ایران است و این‌ها اقدامات واضح آمریکا علیه ایران بوده است افزود: ما در 40 سال گذشته به این سیاست‌ها عادت کرده‌ایم بنابراین فکر می‌کنم دستگیری جاسوس های وابسته به سازمان سیا، چیزی قابل درک بوده و نیروهای اطلاعاتی ما در حال کار کردن بر روی این پرونده هستند تا به طرح واقعی پی ببرند.

وی در مورد آخرین وضعیت برجام نیز گفت: برجام به دنبال خروج آمریکا اوضاع خوبی ندارد کشورهای باقی‌مانده در آن از ما خواستند در توافق بمانیم و آن‌ها نیز راهکارهایی برای ادامه همکاری با ایران پیدا خواهند کرد که به ایران اجازه می‌دهد از منافع توافق بهره‌مند شود ما معتقدیم چین و روسیه تا حدی در تلاش‌هایشان موفق بوده‌اند اما سه کشور دیگر اروپایی کاملا در اجرای تعهداتشان و پیدا کردن راهکارهای کاربردی برای ادامه یافتن تجارت با ایران، ناموفق بوده‌اند.

معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: آن‌ها در چارچوب بیانیه‌ای که پس از نشست وزیران برجام صادر شد به ما وعده دادند و خود را در 11 عرصه بانکی، تجاری، حمل‌ونقل و بیمه متعهد کردند تا طبق وعده‌شان، راهکاری کاربردی بیابند، اما نتوانستند. تنها راهکاری که بر سر آن به نتیجه رسیده‌اند، سازوکاری مالی به نام اینستکس است که هنوز اجرایی نشده است.

عراقچی ادامه داد:  ایران، یک سال کامل به آن‌ها فرصت داد تا تعهداتشان را اجرا کنند اما اجرایی نشد؛ بنابراین در هشتم ماه مه سال جاری، تصمیم گرفتیم از مکانیسم ماشه در توافق استفاده کنیم و احقاق حقوق‌مان را به عنوان راهکاری استفاده کنیم تصمیم گرفتیم تعهداتمان را کاهش دهیم که بر اساس پاراگراف 36 برجام کاملا حق آن را داشتیم؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم به طور جزئی آن را انجام بدهیم و گام‌هایی تدریجی برای کاهش تعهداتمان برداریم و به آن‌ها و به دیپلماسی باز هم فرصتی بدهیم تا راهکاری پیدا شود.

وی دو هفته پیش به منظور دیدار با همتایان خود از چین و ژاپن به پکن و توکیو سفر کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 401689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.