آخرین وضعیت اجرایی خط دوم متروی اصفهان

گزارش آخرین روند پیشرفت قطار شهری اصفهان در یکصد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ارائه شد.

به گزارش خبرنگار، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: عملیات اجرایی پنج ایستگاه زینبیه، دارک، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله از سال گذشته با فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مرحله اول انجام شد.

محمدرضا بنکدار با بیان اینکه در حال حاضر چیزی در حدود ۳۷۲ میلیارد تومان از این ۵۰۰ میلیارد تومانی که در مرحله اول فروش اوراق مشارکت بود، هزینه شده است، افزود: قراردادی برای خط دو قطار شهری با شرکت سابیر بین الملل به مبلغ اولیه ۲۰۶ میلیارد تومان منعقد شد؛ این قرارداد قسمتی از شافت ورودی دارک و حفاری دو تونل است.

وی تصریح کرد: از ایستگاه دارک تا امام علی(ع) به صورت دو چشمه با دو تی بی ام حرکت می‌کنیم؛ این تی بی ام متعلق به شهرداری است که کاتر آن را عوض کردیم و برای آغاز عملیات در اختیار پیمانکار قرار دادیم تا پس ۷.۵ کیلومتر حرکت به امام علی (ع) برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: قرارداد مبلغ اولیه ایستگاه دارک ۲۰۶ میلیارد تومان بوده و پیشرفت برنامه‌ای پروژه در حال حاضر ۳۲.۷۱ درصد و پیشرفت واقعی ۲۷ درصد است؛ مبلغ تجمعی قراردادی که تاکنون در این قسمت پرداخت کردیم به غیر از پیش پرداخت ۳۸.۴ میلیارد تومان است و قرارداد براساس پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود. 

وی ادامه داد: مرحله اول را طی کردیم یعنی از ایستگاه دارک تا ایستگاه زینبیه دو تی بی ام در ایستگاه زینبیه مستقر شد و هفته گذشته تی بی ام از ایستگاه زینبیه به سمت عاشق اصفهانی حرکت کرد و ظرف یک ماه آینده اولین تی بی ام در ایستگاه عاشق مستقر خواهد شد که با فاصله زمانی ۱۵ روز تی بی ام این مسیر را طی می‌کند.

بنکدار با اشاره به اینکه ایستگاه بعدی ایستگاه حرم زینبیه است که تی بی ام از آنجا حرکت کرد عملیات اجرایی آن را طوری برنامه ریزی کرده بودیم که سازه و استراکچر آن قبل از پروژه تی بی ام آماده شود که پیشرفت خوبی داشت، ادامه داد: در این ایستگاه مقداری عقب ماندگی در سال گذشته داشتیم که با تزریق منابع مالی شرایط بهتر شد؛ با این وجود پیشرفت برنامه حدود ۸۹ درصد و پیشرفت واقعی حدود ۷۴ درصد است؛ مبلغ ۳۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تاکنون از مجموع ۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته به آن را پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ایستگاه عاشق اصفهانی با مبلغ اولیه ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ تومان نیز درحال انجام است، اضافه کرد: این ایستگاه نسبت به ایستگاه قبل مبلغ پایین تری دارد چون بخش زیادی از عملیات از رو انجام شده و شرایط از زیر را ندارد یعنی مبلغ قراردادها و پروژه هایی که از زیر انجام می شود دو برابر است. آن قرارداد ۵۲ میلیارد بود و این ۲۷ میلیارد است که خیلی خوب پیشرفت کرده است و آخرین مبلغ تجمعی که برای آن پرداخت کردیم ۱۸.۵ میلیارد تومان است و براساس پیشرفت فیزیکی که کار انجام می دهد پرداختش انجام می گیرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه این ایستگاه در شرایط خوبی قرار دارد، اظهار کرد: در سال گذشته توانستیم محور اتوبان اصلی را در دو مرحله ببنیدم عملیات ساخت را اجرا کردیم و مجددا اتوبان را برگرداندیم و از آن رد شدیم؛ با قولی که پیمانکار داده اوایل دی ماه تی بی ام وارد این ایستگاه خواهد شد و با مقدار جزئی تر از این ایستگاه رد می‌شود. 

وی عملیات اجرایی ایستگاه عمان سامانی را عملیاتی بسیار سخت و کانلا در زیر زمین دانست و گفت: مبلغ اولیه برای این ایستگاه ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ بوده و قرارداد آن به صورت ۵۰ - ۵۰ است یعنی ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد غیر نقد است.

بنکدار اضافه کرد: در این ایستگاه یک مشکل در بحث پرداختی داریم و از نظر غیرنقدی که یک سری املاک بود که در قرارداد دیده شده و به دلیل شرایط بازار فروش نرفته یعنی واگذار شده و پیمانکار نتوانسته بفروشد و مبالغ و فروشش را خواسته تبدیل کند که مشکلات مالی دارد؛ این مشکل با حمایت‌های مالی هفته بعد حل می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این ایستگاه در حالی انجام شد که لوله فاضلاب هزار و ۶۰۰ در بالای سر کارگران حرکت می‌کرد و طرح اولیه این بود که این لوله را جابه جا کنیم و با بررسی ها و تمهیدات این جابه جایی را که چیزی حدود هشت میلیارد هزینه داشت، کنسل کردیم چون تحمیل این هزینه کار را یک سال عقب می انداخت اما توانستیم بدون مشکل از زیر آن رد شویم و حالا سازه‌ای که در این قسمت داشتیم هفته گذشته تمام شد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه در ایستگاه شاهد شرایط خوبی داریم و مجوزهای ترافیکی آن گرفته شده و در حال تجهیز کارگاه است. به دنبال توافق برای آزادسازی زمین هستیم که آن هم شهرداری منطقه ۱۰ قرار است انجام بدهد. حدود ۷.۵ میلیارد برای این آزادسازی اعتبار لازم است، ادامه داد: تا آخر امسال شرایط ایستگاه طوقچی را نیز فراهم می‌کنیم. براین اساس تا به حالا ما شش ایستگاه را وارد عملیات اجرایی کردیم و برنامه داریم تا آخر امسال بتوانیم ایستگاه طوقچی را هم فعال کنیم. 

وی با بیان اینکه فاز دو اجرایی در منطقه غرب اصفهان و در محل ایستگاه مدرس نجفی که همان ایستگاه کهندژ است نیز آغاز شده است، گفت: برای قسمت غرب تصمیم گرفتیم قراردادها را به صورت غیرنقد ببندیم و از منابع غیرنقدی شهرداری استفاده کنیم. بودجه قرارداد حدود ۵۰ درصد به صورت غیرنقدی پیش‌بینی شده که در منطقه شهید کشوری به ارزش ۱۹۲ میلیارد املاک را شامل می‌شود که به مرور و باتوجه به پیشرفت فیزیکی و شرایط قراردادی نسبت به واگذاری این زمین‌ها اقدام می‌کنیم در حال حاضر زمین تصرف شد و شهرداری منطقه ۹ کمک کرد و زمین را در اختیار پیمانکار قرارداد ما باید در این ایستگاه یک شافت برای ورود تی بی ام قرار بدهیم.

بنکدار افزود: برای شروع حفاری این قسمت، شفت مساحت زیادی لازم دارد که طبق برنامه ریزی تا اوایل سال آینده این شفت اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد ایستگاه چهارسوق که روبروی ایستگاه کاشانی قرار دارد نیز با شرکت شمس عمران به مبلغ ۵۱ میلیارد و ۳۰۰ منعقد شده و در حال تحویل زمین آن هستیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تصریح کرد: تا پایان سال ایستگاه خلجا که در ادامه این مسیر است را شروع می‌کنیم و ایستگاه امام حسین (ع) دو را نیز تا قبل از سال عملیات اجرایی و قرارداد آن را منعقد می‌کنیم و عملا با ایستگاه قسمت‌های شرق و غرب ۱۲ ایستگاه از ۱۶ ایستگاه خط دو را فعال خواهیم کرد و در سال آینده عملیات اجرایی چهار ایستگاه بعدی را نیز شروع می‌کنیم. 

کد خبر 401348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.