ممیزی رمان های مجازی برعهده خانواده است

یک نویسنده گفت: والدین باید آنچه را که مورد مطالعه فرزندان شان قرار می گیرد، کنترل کنند و در خصوص رمان‌های مجازی باید گفت که ممیزی به عهده خانواده‌ها است. پدران و مادران باید مراقب باشند تا کودکانشان آنچه را که مناسب سن آن ها نیست و وقت آن ها را تلف می کند مطالعه نکنند.

مجید زهتاب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص رمان های مجازی اظهار کرد: چنین رمان هایی بدون نام نویسنده ودر برخی موارد با محتوای های مبتذل در فضای مجازی منتشر و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: فضای مجازی نیز مانند بسیاری از جاهای دیگر که در آن محتوای خوب و مبتذل وجود دارد، است. که این امر در فضای رمان و شعر نیز به همین شکل است.

این نویسنده در خصوص نظارت بر محتوای این رمان ها ادامه داد: نظارتی بر این محتواها نیست و نمی شود بر آن نظارت داشت بنابراین ضروری است که هر فرد بتواند خود آثار را ممیزی کند و به توان تشخیص شعر، رمان و مطلب مناسب برساند.

زهتاب با اشاره به اینکه فضای مجازی پر شده از آنچه خوب و بد است، ادامه داد: اینکه می گویم امکان نظارت در این خصوص وجود ندارد را از این رو می گویم که اگر امکان آن بود تا کنون انجام شده بود.

وی در خصوص روند چاپ یک کتاب رمان اضافه کرد: زمانی که رمانی بخواهد چاپ شود باید زیر نظر فرهنگ و ارشاد مجوز چاپ بگیرد و اگر مجوزی نباشد چاپ خانه آن را چاپ نمی کند، اگرهم چاپ کند با آن برخورد می شود.

این نویسنده ادامه داد: حال فضایی را در نظر بگیرید که بدون چنین زحمت هایی  با یک کلیک رمان در اختیار همگان قرار می گیرد و کنترل این امر مانند بسیاری دیگر از امور که کنترل آن ها در فضای مجازی دشوار است، کاری بسیار مشکل است.

زهتاب با بیان اینکه انتشار رمان های مجازی بدون نام نویسنده و با محتوای مبتذل پدیده ای جدید است، افزود: کسانی که اهل مطالعه هستند باید آنقدر مطالعه کنند و سطح معلومات خود را بالا ببرند تا بتوانند صواب و ناصواب را از هم تشخیص دهند.

وی با اشاره به نقش والدین در این خصوص تصریح کرد: والدین باید آنچه را که مورد مطالعه فرزندان شان قرار می گیرد، کنترل کنند و در خصوص این رمان ها باید گفت که ممیزی به عهده خانواده ها است. پدران و مادران باید مراقب باشند تا کودکانشان آنچه را که مناسب سن آن ها نیست و وقت آن ها را تلف می کند مطالعه نکنند و والدین خود مسیر درست حرکت در مطالعه را برای آن ها ترسیم کنند.

این نویسنده در خصوص این راهکار گفت: البته باید توجه داشت که این راهکار نیز برای همه خانواده ها میسر نیست علت آن هم این است که همه خانواده ها اهل مطالعه نیستند و فرد اگر بخواهد به فرزندش بگوید چه بخواند و چه نخواند باید ابتدا خودش مطالعه داشته باشد و این نیز خود یک مساله اساسی است.

کد خبر 401030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.