یزد، کلانشهری برای سرمایه‌گذاری

ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری همواره یکی از مهمترین چالش‌های فراروی مدیران شهری بوده است، آنها تلاش می‌کنند با ایجاد ساز و کارهایی کارآفرینان و صاحبان سرمایه را به حضور در شهرها ترغیب کنند، اما گاه این فرایند با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر یزد با تاریخی کهن و موقعیتی استراتژیک در کانون فلات ایران قرار دارد؛ این شهر از دیرزمان به رونق و آبادانی شهره بوده و مردم از مناطق مختلف برای تجارت و سیاحت و سکونت به آن رفت و آمد می‌کردند. مدیران این شهر از سالیان گذشته تلاش کرده‌اند بستر مناسب برای حضور صاحبان سرمایه را فراهم کنند و از این رهگذر زمینه رشد و شکوفایی بیشتر آن در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی را فراهم کنند.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت سرمایه‌گذاری در این شهر، فرصت‌ها و چالش‌های آن و اقدامات مدیریت شهری برای بهبود اوضاع سرمایه‌گذاری در کلانشهر یزد با محمد شیبانی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

برنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد برای دعوت و جذب سرمایه‌گذاران چیست؟

اقداماتی در زمینه شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری انجام شده و ضمن انجام کارهای اولیه در حال تهیه طرح‌های مطالعاتی هستیم. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر یزد را به سه سطح تقسیم‌بندی کرده‌ایم. این سطح‌بندی شامل پروژه‌های کلان، خرد و متوسط می‌شود که در تلاش هستیم پروژه‌هایی که در این بخش‌ها قرار می‌گیرند بتوانند درآمدهای پایداری را برای شهرداری و شهر داشته باشند. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر یزد با امکان‌سنجی و مطالعه اولیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت که امیدواریم تا سال آینده این موضوع عملیاتی شود.

نیازهای مردم یزد در بخش سرمایه‌گذاری چیست؟

بر اساس نیاز مردم یزد پروژه‌هایی با کاربری‌های تفریحی و گردشگری در نظر گرفته‌ایم. مطالعات لازم صورت گرفته و تاکنون درباره دو پروژه تفریحی و سرگرمی با سرمایه‌گذار مذاکراتی را نیز انجام داده‌ایم که پس از انتخاب یکی از سرمایه‌گذاران، کار وارد فاز اجرایی می‌شود. معتقدیم فرصت‌هایی که در شهر یزد به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد علاوه بر بحث گردشگری لازم است اوقات فراغت مردم یزد را نیز پرکند و چون مورد نیاز مردم است توجیه اقتصادی دارد.

یکی دیگر از نیازهای شهر یزد که مرتبط با صنعت گردشگری نیز هست، بحث حمل‌ونقل ریلی و هوایی است. البته در این حوزه نقش دولت و سایر سازمان‌های مرتبط مؤثر است و همراهی همه تصمیم گیران را می‌طلبد تا ضعف حمل‌ونقل به مقصد یزد و ایجاد خط بین‌المللی به مقصد یزد رفع شود؛ مذاکراتی صورت گرفته و جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده است.

سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری  در زمینه گردشگری چه برنامه‌ای دارد؟

یکی از وظایف سازمانی ما برند سازی یزد است از همین رو در بحث ثبت جهانی یزد باید برند مناسبی از این شاخصه ارائه دهیم. بنابراین مقرر کرده‌ایم با استفاده از توان نیروهای تحصیل‌کرده بومی و اساتید دانشگاه و گروه‌های مجرب ملی و بین‌المللی برند سازی یزد را دنبال کنیم. در این برند سازی به زوایای مختلف شهر یزد از جمله فرهنگ، تاریخ، میراث فرهنگی، صنعت و بازرگانی توجه خواهد شد و چندبعدی اقدام می شود. شعار، سیاست‌ها و نشان‌واره‌ی شهر یزد خروجی این برند به‌حساب می‌آید.

در بحث بازآفرینی شهری چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

در بحث بازآفرینی شهری با نگاه ویژه شهردار یزد اجرای پروژه مغفول مانده پیامبر اعظم (ص) که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده بود را دنبال کردیم و چند روز گذشته موفق شدیم با سرمایه‌گذار این پروژه به تفاهم اولیه برسیم. این طرح می تواند به موتور رونق اقتصادی شهر تبدیل شود و و وضعیت اشتغال‌ یزد را بهبود بخشد. پروژه پیامبر اعظم (ص) ایجاد معبری به همراه مجموعه‌ای از امکانات رفاهی، تفریحی است که از سه‌راه تعاون شهر یزد آغاز و به خیابان چمران ختم می‌شود. در این پروژه اراضی توسط شهرداری تملک و با مشارکت مردم اجرا می‌شود و سود آن نصیب ساکنان منطقه می شود.

عملیات اجرایی این پروژه چه زمانی آغاز می‌شود؟

این پروژه دارای ابعاد وسیعی است و لازم است ابتدا و قبل از ورود به طرح اصلی زمینه کار اجرایی آن فراهم شود. امیدواریم اوایل سال ۹۹ این رخداد مهم شهری اجرایی شود.

نقش مردم در اجرای این پروژه چیست؟

مردم و ساکنان منطقه با پیشنهادهای متفاوتی در حین اجرای طرح روبرو خواهند شد. این پیشنهادها می‌تواند از مشارکت در طرح تا فروش ملک خود و گرفتن ملک یا زمین جایگزین باشد. قرار است مردم در این طرح مشارکت داشته باشند و منفعت اقتصادی ببرند.

کد خبر 401006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.