بزرگترین مانع تاب‌آوری شهری درگیر شدن با سلایق مختلف است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درگیر شدن به سلایق مختلف بزرگترین مانع استفاده از روش‌های موثر در ایجاد تاب‌آوری شهری است و مهمترین ویژگی شهرهای تاب‌آور پیدا کردن خود در مواقع بحران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی عصر امروز (پنجشنبه) در نهمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری در جمع مهمانان داخلی و خارجی با اشاره به اینکه تاب‌آوری در حالت عادی اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: موضوع تاب‌آوری مختص زمان‌های عادی نیست بلکه استفاده آن در شرایط غیرنرمال است هرچند توانایی این موضوع را باید در زمان‌های عادی در جامعه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۵۰، ۸۰ درصد جوامع به سمت شهرنشینی بروند، افزود: شهرها برای ادامه حیات خود نیازمند برنامه‌ریزی در جهت جلوگیری یا کنترل حوادث غیرمترقبه هستند و در این راستا کارشناسان مقوله بحران معتقدند باید برای بحران و کنترل آن از تعاریف موثر و بومی استفاده کرد و هر کجا که تعادل زندگی بهم می‌خورد، حالت بحران را برای آن جامعه تعریف کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، شهر را یک موجود زنده دانست و تصریح کرد: برای کنترل بحران نیازمند شناسایی ابعاد فاجعه هستیم و باید بدانیم بحران‌های موجود به هشت دسته بحران‌های شدید، نوظهور، کند، ویژه، انعکاسی، عادی، برنامه‌ای و اداری تبدیل می‌شوند که برای کنترل ابعاد یک بحران باید آمادگی راهبردها را کشف و در این راستا شناسایی، ارزیابی و کنترل خطر از مهم ترین اموری هستند که باید در نظر داشت.

مدیریت یک شهر تاب‌آور به شهروندان پاسخگوست

وی توجه به بیمه و تأمین منابع مالی در برخورد با بلایا و خطرات را از امور مهمی دانست و گفت: باید توان پاسخگویی بعد از بحران در مدیریت‌ها و دولت‌ها وجود داشته باشد و باید بتوانند پس از بحران توانایی بازیابی فردی و اجتماعی را داشته باشند تا سریعاً خود را به حالت عادی و قبل از بحران برگردانند.

محمدی با بیان اینکه واژه مهمی در توسعه پایدار است، اظهار کرد: مدیریت بحران یا خطرپذیری بلایا عبارت است از فعالیت سیستماتیک سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای کاهش اثرات منفی ناشی از مخاطرات.

وی با تأکید بر اینکه جمعیت شهری در حال رشد است، گفت: تمرکز بر سطح ملی باعث فراموشی توازن شهری می‌شود و حکومت‌های محلی را گاهی ضعیف می‌کند چرا که حکومت‌های محلی به قدرت حکومت مرکزی نیستند به همین دلیل در برخی موارد مدیریت ناکارآمد منابع آب یا مشکلات زهکشی شهری می‌تواند باعث تبدیل یک باران به بحران شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت یک شهر تاب‌آور پاسخگو به شهروندان است، اظهارکرد: یک شهر تاب‌آور باید برای قبل، حین و بعد از بحران برنامه داشته باشد و بتواند در مواقع بحرانی با فوریت عمل کند.

وی بزرگترین مانع ایجاد تاب‌آوری در شهرها را درگیر شدن با سلایق مختلف عنوان کرد و گفت: سلیقه‌های مختلف بزرگترین مانع استفاده از روش‌های موثر است و اگر بخواهیم ویژگی شهرهای تاب‌آور را بگوییم پیدا کردن خود در مواقع بحران برای یک شهر ضروری است.

مقامات محلی باید بتوانند در مواقع بحران مدیریت هماهنگ ایجاد کنند

محمدی درخصوص مدل‌های تاب‌آوری شهری، اظهار کرد: تاب آوری آینده‌نگرانه، همزمان و تاب‌آوری گذشته نگر از انواع تاب‌آوری است که با تمرکز بر برگشت‌پذیری و بهبودی پس از آسیب برای بلایا برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مقامات محلی باید بتوانند با یکدیگر در مواقع بحران مدیریت هماهنگ ایجاد کنند، گفت: دولت محلی باید برای تقویت تاب‌آوری در مواقع بحران رهبری را به دست بگیرد و بخش‌های زیرساختی محیط زیست، آموزش، حمل ونقل، بهداشت و غیره را در مدیریت بحران به طور ویژه در نظر بگیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اجرای اصول ده‌گانه تاب‌آوری شهرها را در مواقع بحران ضروری دانست و افزود: سازماندهی و هماهنگی، اختصاص بودجه، ارزیابی خطرپذیری، حفظ زیرساخت‌های حیاتی و توجه به ایمنی تأسیسات درمانی آموزشی، همچنین حفاظت از اکوسیستم‌ها و حریم‌های طبیعی و برآورده کردن نیازهای جمعیت آسیب‌پذیر باید در تاب‌آوری بعد از بحران مورد توجه باشد.

وی پیش‌بینی اعتبارات و بودجه در زمان‌های قبل از بحران را از امور مهم دانست و گفت: باید به حفظ زیرساخت‌های اساسی و نوسازی زیرساخت‌های فرسوده توجه شود همچنین آموزش عمومی شهروندان، سازمان‌ها و نهادها به طور ویژه مورد توجه باشد و به ایجاد سامانه هشدار و واکنش در شهرها همت گمارد و سرویس‌های واکنش سریع به مدیران و شهروندان جامعه را ایجاد کرد.

کد خبر 400860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.