جوانان ‌ماری ‌جوآنا و گل را با افتخار مصرف می کنند

رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، گفت: باسوادترین جوانان با موقعیت مالی، امکانات و هوش بالا در حال مصرف گل هستند و دچار آسیب می شوند. به دلیل اینکه نگاه آنها به گل مانند قلیان و سیگار بوده و نگران کننده است و اگر کار اصولی و مبارزه فرهنگی ‌صورت نگیرد گسترش زیادی پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ سرگرد مجید طاهر زاده بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش استانی هفته مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی در مدارس با اشاره به اقدامات چهل ساله انقلاب در کشور در جهت مبارزه با اعتیاد، اظهار کرد: با انجام این اقدامات اکنون زمان چیدن میوه و گل این محصول است که توانستیم نسلی را تربیت کرده و تحویل جامعه دهیم که اعتیاد درون آن زیاد شایع نباشد.

وی ‌با بیان اینکه ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، افزود: کنوانسیون های جهانی سه لیست معروف دارند که همه مواد اعتیاد آور و مواد پیش سازی که در راه تولید مواد مخدر استفاده می شود را  ایندر کنوانسیون تصویب کردند و همه کشورهای جهان در قوانین خود مبارزه با آن در دستور کار قرار دادند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، گفت: به دلیل اینکه اعتیاد یک معضل جهانی است و مبارزه منطقه ای و کشوری در جهان جوابگوی آن نیست، بایستی همه کشورهای جهان در این زمینه مبارزه کنند تا بتوان این غول بزرگ را به زمین زد.

طاهر زاد با تاکید بر اینکه بسیاری از این برنامه ها شعار است، گفت: در جهان کشورهای معاند وجود دارد و کمک جهانی در راه مبارزه با مواد مخدر نمی شود و حتی سنگ اندازی هم می شود. تولید افغانستان از دو دهه  گذشته تا کنون چند صد برابر شده است.

شناسایی  ۷۰۰ نوع ماده اعتیاد آور سنتزی

 وی ادامه داد: این تولید در سال ۲۰۰۱ حدود ۲۰۰ تن بوده و اکنون این رقم به ۱۲ هزار تن تولید مواد مخدر سنتی جهان است و در کنار این تولید و ظهور مواد صنعتی جدید نیز وجود دارد. مطابق آمارهای رسمی نزدیک به ۷۰۰ نوع ماده اعتیاد آور سنتزی با خانواده ام پی اس ها اکنون در لیست ورود به بازار مصرف جهان است و متاسفانه به ایران هم می رسد.

رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، اظهار کرد: به همین دلیل هیچ کشوری در جهان نیست که با این معضل دست و پنجه نرم نکند. هر کشوری نسبت به ژئوپولوتیک، جغرافیا، وضعیت اقتصادی و سیاسی تکنیک هایی را برای کنترل و مبارزه با مواد مخدر اتخاذ کرده است. تعدادی از کشورهای اروپایی با این مساله کنار آمده اند و برخی از مصرف ها را قانونی کردند و مبارزه بسیار جدی نیست و مواد صنعتی اعتیاد آور تجارت می شود.

وی ‌تصریح کرد: در تعدادی از کشورها مصرف بعضی از موادها به دلیل سیاست های خود آنها آزاد اعلام شده است، نکته جالب اینکه معمولا نسخه های این کشورها به درد همدیگر نمی خورد، آرزوی ما بعد از سال‌ها فعالیت در ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که به نسخه داخلی برای کنترل اعتیاد و مواد مخدر برسیم به دلیل اینکه نسخه های جهانی به درد ایران نمی خورد.

به گفته طاهر زاده؛ اوایل انقلاب با قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال ۵۸ تصویب شد مسیرهای مبازره را طی کردیم و در دهه های ۳۰ و ۴۰ شفاخانه را در کشور داشتیم که معتادان به طور رسمی و دولتی در این مراکز مواد مصرف می کردند. همچنین ارائه کوپن های مواد و کارت های سهم اشتراک مواد دولتی را داشتیم و اغلب این تکنیک ها را اتخاذ کردیم.

وی ‌با تاکید بر اینکه اکنون دهه پیشگیری است و بسیاری از کشورها چند سال کار پیشگیری را اصولی انجام دادند تا توانستند اعتیاد را کنترل کنند، گفت: چین با جمعیت میلیاردی بنیان گذار مصرف مواد مخدر جهان بوده و تریاک و وافور از کشفیات چینی ها است و با جمعیت بالا در فرهنگ شان مصرف مواد را داشتند. با زیاد شدن اعتیاد چند دهه کار پیشگیری را انجام  دادند تا در جمعیت یک میلیاردی بتوانند اعتیاد را کنترل کنند و اکنون از کشورهای موفق هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: ایران هم در طول ۴۰ سال انقلاب هر برنامه ای را در مبارزه با مواد مخدر انجام داده است. به طور یقین در حوزه پیشگیری بسیار به صرفه تر و عاقلانه تر است که سرمایه گذاری و کار کنیم. حوزه مقابله به بهترین وضعیت انجام  می شود و مبازره یک تیغ دو لبه است.

طاهر زاده با اشاره به اینکه وجود این همه موفقیت جهانی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در حوزه مقابله بی نظیر است، اظهار کرد: پلیس کشور مقدار کشفیات مواد مخدری را که دارد همه مصرف کشور نیست و بخش عمده آن به این دلیل که از کشور این مواد برای مصرف جهان عبور می کند و اکنون ۹۴ درصد هروئین جهان را افغانستان می دهد.

وی ادامه داد: پلیس کشور در راه مبارزه با مواد مخدر تلاش گسترده ای انجام داده است و سند معتبر آن خون پاک چهار هزار شهید است و کسی نمی تواند این عملکرد مقابله ای را انکار کند. به همین دلیل تولید کننده ها و قاچاقچیان مواد مخدر در فن و بدل هستند به دلیل اینکه این برنامه یک تجارت جهانی پر سود بوده و منفعت در دست آنها است و بعد از فروش نفت سومین تجارت جهان است.

رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، گفت: از سویی قوای مبارزه با این افراد واقف هستند که اعتیاد بزرگ ترین بلایی است که می‌توان بر سر کشوری آورد. اعتیاد از جنگ گرم هم خطرناک تر و پر هزینه تر است و این واقعیت انکار ناپذیر است.

در ایران چهار میلیون معتاد مساله دار وجود دارد

وی ‌تصریح کرد: با نگاه خوش بینانه اکنون در ایران چهار میلیون معتاد مساله دار وجود دارد که  در عین حال چهار میلیون خانواده چند نفره درگیر این افراد معتاد هستند و جمعیت بالایی از کشور از اعتیاد فرسایش می گیرد. همچنین نیروها مقابله ای، مبارزه ای، نیروهای درمان وامکانات درگیر این نگهداری از معتادان و کاهش آسیب این افراد، تامین بهداشت، سلامت و جمع آروی آنها هستند.

طاهر زاده معتقد است نباید در مدارس و دانشگاه نگران اعتیاد باشیم و باید به این فکر باشیم که چه نیرویی تربیت کنیم که به توسعه و پیشرفت کشور کمک کند. مشکل اعتیاد در کشور انرژی زیادی از کشور را می گیرد و سد بزرگی برای توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه اگر اساس توسعه کشور را انسان بدانیم اول باید انسان را بسازیم تا کشور ساخته شود، افزود: تریبت انسان بر عهده سیستم آموزش و پرورش است. بخشی از سرمایه کلان تولید مواد مخدر در جهان برای فراهم کردن بازارهای تولید مواد مخدر به نفع تولیدکننده است. قاچاقچیان سیستم پویایی دارند و در طول تاریخ از منسوخ شدن مواد جلوگیری کرده و مواد جدید دیگری را جایگزین می کنند و اکنون با تولید شیشه و رواج آن در ایران افراد بسیاری درگیر این ماده کردند و متاسفانه شیشه همچنان در کشور جولان می دهد.

وی یادآور شد: اکنون مصرف شیشه در دست بزهکاران جامعه است و به دلیل تاثیرگذاری این ماده مخدر، در بین جوانان محبوب نیست؛ برای بازار جدید با این جمعیت با نیاز سنجی ها و بررسی ها توزیع دخانیات را ترویج دادند تا جمعیت گسترده تری از جامعه مشتری قاچاقیچیان باشد.

طاهر زاده با اشاره به اینکه جوانان ماری جوآنا و گل را با افتخار مصرف می کنند و این موضوع نگران کننده است، اظهار کرد: این مواد در بین جوانان محبوب است، اگر پیشگیری اصولی انجام نشود این جوانان با مصرف زیاد معتادان مساله دار جهان می شوند. اعتیاد به مواد مخدر روند متفاوتی را طی می کند و اکنون اعتیاد توانایی ورود به خانه ها را دارد و نوجوانان و جوانان گل را مصرف می کنند.

وی ‌تاکید کرد: باسوادترین جوانان با موقعیت مالی، امکانات و هوش بالا در حال مصرف گل هستند و دچار آسیب می شوند. به دلیل اینکه نگاه آنها به گل مانند قلیان و سیگار است و اگر کار اصولی و مبارزه فرهنگی صورت نگیرد گسترش زیادی پیدا می کند.

کد خبر 400704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.