آشنایی با بیماری های پوستی دوران کودکی

مشاهده برجستگی، جوش و لکه‌های قرمز روی بدن کودکان بسیار شایع است. خوشبختانه اکثر آن‌ها نگران‌ کننده نیست، اما بعضی مواقع ممکن است جدی و نیازمند رسیدگی پزشکی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد در مورد وجود جوش، تاول یا برآمدگی روی پوست فرزند خود کنجکاو هستند. بیماری، حساسیت و گرما یا سرما، اغلب عامل تغییرات پوستی در کودکان است. اکثر مشکلات پوستی کودکان مسئله‌ای جدی نیست و درمان آنها آسان است. در ادامه شما را با بعضی از مشکلات پوستی دوران کودکی آشنا می‌کنیم:

عفونت قارچی پوست به شکل حلقوی

کرم‌ها باعث بروز بیماری کرم حلقوی نمی‌شوند. این بیماری ناشی از قارچی است که در بافت مرده پوست، مو و ناخن زندگی می‌کند و به‌صورت یک لکه قرمز یا پوست قرمز رنگ شروع می‌شود که نیازی به خاراندن ندارد. سپس حلقه قرمز خارش‌دار ایجاد می‌شود. این حلقه دارای مرزهای برجسته، تاول‌زده یا پوسته‌ پوسته است. بیماری کرم حلقوی از طریق تماس پوستی با شخص یا حیوان منتقل می‌شود همچنین کودکان ممکن است از طریق استفاده مشترک از مواردی مانند حوله یا وسایل ورزشی به این مشکل مبتلا شوند. پزشک این بیماری را با پمادهای ضد قارچ درمان می‌کند.

بیماری پنجم کودکان

این بیماری مسری و معمولاً خفیف طی چند هفته بهبود می‌یابد. بیماری پنجم با علائمی مانند آنفلوآنزا شروع می‌شود. جوش‌های قرمز روشن ابتدا روی صورت و به‌ دنبال آن روی بدن ایجاد می‌شود. هفته قبل از ظاهر شدن جوش، این بیماری از طریق سرفه و عطسه سرایت می‌کند. این بیماری با استراحت، نوشیدن مایعات و مصرف داروهای ضد درد، درمان می‌شود. اگر فرزندتان مبتلا به بیماری پنجم است و شما نیز باردار هستید، به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات پوستی دوران کودکی چیست؟

آبله‌مرغان

این جوش‌ها که زمانی بین کودکان شایع بود، امروزه به دلیل وجود واکسن آبله‌مرغان زیاد دیده نمی‌شود. این بیماری بسیار مسری است، به راحتی منتقل می‌شود و جوش‌های خارش‌دار و لکه‌های قرمز یا تاول‌ها را در سرتاسر بدن بر جای می‌گذارد. ابتدا تاول بیرون می‌ریزد، سپس تاول از هم باز و خشک شده و پوسته‌ پوسته می‌شود. آبله‌مرغان ممکن است بسیار جدی باشد. همه کودکان خردسال، همچنین نوجوانان و بزرگسالانی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده‌اند باید واکسن آن را تزریق کنند.

زگیل

ویروس باعث رشد این برجستگی‌های پوستی بدبو، اما عمدتاً بی‌ضرر می‌شود. زگیل به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود همچنین این عارضه با لمس شئ توسط شخص مبتلا به ویروس، گسترش می‌یابد. زگیل اغلب در انگشت و دست دیده می‌شود. برای جلوگیری از شیوع زگیل، به فرزند خود بگویید که آن‌ها را با ناخن خراش ندهد. زگیل‌ها را با بانداژ بپوشانید، اکثر آن‌ها به خودی خود از بین می‌روند.

عرق‌سوز شدن

مجراهای مسدود شده عرق، عامل بروز این عارضه پوستی است که در آن جوش‌های کوچک قرمز یا صورتی معمولاً روی سر، گردن و شانه نوزادان مشاهده می‌شود. این جوش‌ها معمولاً هنگامی بروز پیدا می‌کند که والدین لباس بسیار گرم بر تن کودک خود کنند، اما در هوای بسیار گرم نیز ممکن است این مشکل برای هر کودکی اتفاق بیفتد. در این صورت تعداد لباس‌های کودک‌تان را کم کنید. در نظر داشته باشید که دست‌ها و پاها باید کمی خنک باشد.

مشکلات پوستی دوران کودکی چیست؟

بیماری دست، پا و دهان (Coxsackie)

این بیماری برخلاف نام ترسناکش، در دوران کودکی شایع است. بیماری با تب شروع می‌شود و به دنبال آن زخم‌های دردناک دهان و جوش‌های بدون خارش بروز می‌کند. جوش‌ها روی دست، پا و گاهی باسن و ران بیرون می‌زند. ویروس "کوکساکی" از طریق سرفه، عطسه و پوشک منتقل می‌شود. این بیماری جدی نیست و معمولاً طی حدود یک هفته به خودی خود رفع می‌شود.

اگزما

کودکان مبتلا به آلرژی و آسم ممکن است مستعد ابتلا به اگزما باشند. علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما کودکانی که دچار این عارضه پوستی می‌شوند، دارای سیستم ایمنی حساس هستند. مراقب جوش‌های برجسته با پوست خشک و خارش شدید باشید. درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزما است. اگزما در برخی کودکان با بالا رفتن سن پیشرفت می‌کند یا در مواردی خفیف‌تر می‌شود.

روزئولا یا بیماری ششم

روزئولا، یک بیماری خفیف است که نام خود را از لیست ۶ نوع جوش شایع در کودکان گرفته است. کودکان خردسال ۶ ماه تا دو سال به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می‌شوند. ابتلا به این بیماری بعد از چهار سالگی نادر است. روزئولا با سرماخوردگی شروع شده و به دنبال آن چند روز تب بالا ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث تشنج شود. سپس تب به‌طور ناگهانی پایان می‌یابد. پس از آن، برآمدگی‌های کوچک کمی برجسته یا مسطح و صورتی رنگ مشاهده می‌شود. این وضعیت ابتدا بر سینه و پشت، سپس دست و پا ایجاد می‌شود.

کد خبر 400499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.