نقشه موقعیت قنات‌های قدیمی دو منطقه قزوین در محیط GIS تهیه شد

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین گفت: هدف از اجرای این پروژه تهیه نقشه جانمایی موقعیت میله چاه و مسیر قنات‌های قدیمی در محدوده مناطق یک و دو شهر قزوین در مختصات شبکه‌ای جهانی UTM (محیط GIS) است.

به گزارش ایمنا، محمداسماعیل حافظی اظهار کرد: با توجه به وجود ۹ رشته مسیر و میله قنات متروکه و نیمه‌فعال در ناحیه بیرونی و شمال شهر و منطقه و امتداد آن در مناطق یک و دو بافت‌های قدیمی شهر قزوین، مجاری زیرزمینی مسیر این قنات‌ها با عمق‌های متفاوت از سطح زمین، در بخشی از شهر از زیر خیابان‌ها، ساختمان‌ها و مستحدثات شهری واقع شده‌اند که ممکن است در جریان توسعه شهری به خصوص در بافت قدیمی شهر، مشکلاتی را در ساخت و ساز ایجاد کرده و حادثه‌ساز شوند.

حافظی خاطرنشان کرد: با در اختیار داشتن این نقشه مدیریت شهری می‌توان با پایدار و ایمن‌سازی، از حوادث مرتبط با قنوات و مجاری پنهان در زیرزمین، از جمله افکن، فروریختن و نشست ساختمان‌ها و معابر جلوگیری کند.

وی ادامه داد: افزایش ایمنی و پایدارسازی ساختمان‌ها، ابنیه و شریان‌های حیاتی به خصوص بافت‌های قدیمی دست‌نخورده از جمله اهداف اصلی مطالعات این پروژه است.

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین افزود: تعیین موقعیت میله و مسیر قنات‌های قدیمی قزوین در منطقه سه، در بهمن سال ۹۵ به پایان رسیده و جزو اسناد بالادستی پروژه حاضر است.

حافظی اضافه کرد: ۹ رشته قنات مطرح شامل قنات آخوند، قنات‌های حاتم بیک و خاتونی، قنات طیفوری (کیفوری)، قنات خیابان، قنات حلال آب، قنات آقا جمالی، قنات خمارتاش، قنات میرزا رسول و قنات شاه است.

وی اظهار کرد: ممکن است مشاور در جریان مطالعات پروژه حاضر به سایر رشته قنات‌های دیگر که از اطراف و حومه قزوین سرچشمه گرفته و در مناطق یک و دو وارد شهر قزوین شده‌اند نیز، دست یابد.

کد خبر 400366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.