۱۹ آذر روز جهانی حقوق بشر؛ از تاریخچه تا شعار سال

روز جهانی حقوق بشر هرسال در ده دسامبر برابر با ۱۹ آذرماه برگزار می‌شود، یونسکو این روز را با هدف جلب توجه جهانی به حق آزادی و برابر تمامی انسان‌ها به‌عنوان روز جهانی حقوق بشر نام‌گذاری کرد.

به گزارش ایمنا حقوق بشر از مکان‌های کوچک، مانند خانواده آغاز می‌شود و تا اجتماعات بزرگ‌تر مانند شهر و کشور و جهان ادامه می‌یابد، تا زمانی که این حقوق در خانه و خانواده معنی نداشته باشد ، در هیچ‌کجا معنا نخواهد یافت. یونسکو تاریخ دهم دسامبر را به‌عنوان روز جهانی حقوق بشر به این دلیل انتخاب کرده است که اعلامیه جهانی حقوق بشر در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در پاریس به تصویب رسیده است. وقوع جنگ‌ و بی‌عدالتی و نسل‌کشی علیه میلیون‌ها انسان سبب شد تا حقوق بشر تعریف شود، امروزه بااینکه شاهد جنگ‌های جهانی و گسترده نیستیم ولی درگیری در نقاط مختلف نظیر سوریه و عراق، سبب نگرانی نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان ملل شده است.

شعار روز جهانی حقوق بشر چیست؟

سازمان ملل متحد هرسال به مناسبت روز حقوق بشر یک شعار و درون‌مایه خاص را برای توجه به جنبه‌های مختلف حقوق بشر و تلاش در جهت آگاهی بخشی ملت‌ها از حقوق بشر و برابری انسان‌ها و محقق شدن این برابری اعلام می‌کند، این شعار در سال ۲۰۱۸ ایستادگی برای برابری، عدالت و کرامت انسانی اعلام شد.

شعار روز حقوق بشر در سال ۲۰۱۹

ایستادگی جوانان برای حقوق بشر شعار روز بین‌المللی حقوق بشر در سال ۲۰۱۹ است.


برنامه سازمان ملل  این است که از نقش رهبری جوانان در جنبش‌های جمعی و نیروی جوانان به‌عنوان منبع الهام‌بخش برای آینده بهتر برخوردار شود. هدف سازمان ملل این است که با فراخوان جهانی ایستادگی در برابر حقوق بشر از پتانسیل جوانان به‌عنوان عوامل سازنده تغییر و تقویت صدای جوانان و درگیر کردن طیف گسترده مخاطبانی از سراسر دنیا در جهت ارتقا و حمایت حقوق بشر استفاده کند. سازمان ملل اعلام کرد: مشارکت جوانان برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است. آن‌ها در رأس بسیج‌های مردمی برای ایجاد تغییرات مثبت قرار دارند و ایده‌ها و راه‌حل‌های تازه‌ای را برای دنیایی بهتر به ارمغان می‌آورند، جوانان غالباً در حاشیه رانده‌شده‌اند و حمایت از حقوق و توانمندسازی آن‌ها برای شناخت بهتر باعث ایجاد مزایایی در سطح جهان خواهد شد.

اعلامیه حقوق بشر چیست؟

اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بین‌المللی است که سه سال پس از تأسیس سازمان ملل متحد توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. این اعلامیه نتیجه مستقیم جنگ جهانی دوم بوده و برای اولین بار حقوقی را که همه انسان‌ها بدون توجه به نژاد، مقام، شرایط جسمی، اجتماعی و اقتصادی مستحق آن هستند بیان می‌کند، درنتیجه حقوق بشر به حقوقی گفته می‌شود که همگان در همه زمان‌ها و مکان‌ها از آن برخوردارند. این اعلامیه شامل سی ماده است که حقوق مختلف بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی‌ که همه انسان‌ها در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند را مشخص کرده است. در سال ۱۹۷۶ و هنگامی‌که لایحه جهانی حقوق بشر توسط تعداد زیادی از کشورها مورد تأیید قرار گرفت، به حقوق بین‌الملل تبدیل شد. طبق گزارش کتاب رکوردهای گینس، اعلامیه جهانی حقوق بشر رکورد بیشترین ترجمه را در بین مکتوبات در طول تاریخ به خود اختصاص داده است و متن آن تابه‌حال به ۳۰۰ زبان مختلف ترجمه شده است.

مفاد اعلامیه حقوق بشر

این اعلامیه شامل مقدمه و سی ماده است: مقدمه دلایل تاریخی و اجتماعی که منجر به نیاز برای نوشتن یک اعلامیه بود را، مطرح می‌کند.
مواد ۱ و ۲ پایه اصلی مفاهیم کرامت، آزادی، برابری و برادری را بنا می‌کنند و نخستین ماده آن صراحتاً می‌گوید: تمام افراد بشر آزاد زاده می‌شوند و ازلحاظ حیثیت و کرامت و حقوق باهم برابرند.
مواد ۳ تا ۵ به حقوق فردی دیگر مانند حق زندگی و منع برده‌داری می‌پردازند و ماده سه می‌گوید: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
مواد ۶ تا ۱۱ به اساس قانونی حقوق بشر با تمهیداتی برای دفاع در زمان نقض قوانین اشاره می‌کنند و در ماده ۱۱ گفته‌شده: هیچ‌کس برای انجام دادن یا انجام ندادن عملی که در موقع ارتکاب آن، به‌موجب حقوق ملی یا بین‌المللی جرم شناخته نمی‌شده، محکوم نخواهد شد.
مواد ۱۲ تا ۱۷ به حقوق فردی در جامعه می‌پردازند، در بخشی از ماده ۱۶ آمده است: ازدواج حتماً باید با رضایت کامل و آزادانه زن و مرد صورت گیرد.
مواد ۱۸ تا ۲۱ به آزادی‌های سیاسی، عمومی و روانی ازجمله آزادی اندیشه، نظر، دین، وجدان، حرف و آزادی انجمن می‌پردازند و ماده ۱۸ تأکید می‌کنند هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود.
مواد ۲۲ تا ۲۷ بر حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد ازجمله حق سلامتی تأکید می‌کنند، در بخشی از ماده ۲۶ گفته‌شده هر شخصی حق دارد که از آموزش‌وپرورش بهره‌مند شود.
مواد ۲۸ تا ۳۰ بر روش استفاده از قوانین اعلام‌شده و همچنین مواردی که قابل‌اجرا نیستند، می‌پردازند و ماده ۲۹ بیان می‌کند: هر فردی فقط در برابر آن جامعه‌ای وظایفی بر عهده دارد که رشد آزادانه و همه‌جانبه او را ممکن می‌سازد.

این اعلامیه بر حقوق افراد در جامعه تأکید دارد و اعلام می‌دارد که نباید این مواد به‌گونه‌ای استفاده شود که با اهداف ملل متحد در تضاد باشد.

یونسکو چیست؟

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد که به‌طور خلاصه یونسکو  (UNESCO) نامیده می‌شود، یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است و در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی و بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

کد خبر 400350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.