آیا ادعای پایان مرگ مغزی صحت دارد؟

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب استان اصفهان گفت: ادعای مدیر مرکز صدمات مغزی دانشکده پزشکی استنفورد درباره تشخیص و درمان مرگ مغزی در چند ثانیه هنوز در حد یک فرضیه است و به عنوان یک روش تشخیصی به اثبات نرسیده است.

وحید شایگان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه  ادعای درمان مرگ مغزی فقط در حد یک فرضیه است، اظهار کرد: ادعای تشخیص مرگ مغزی و جلوگیری از مرگ افراد مرگ مغزی توسط "جمشید قاجار" تنها یک فرضیه و هنوز به اثبات نرسیده است، " جمشید قاجار" یکی از استادان دانشگاه استنفورد است و علاوه‌ بر سایر تحقیقاتی که داشته، در چند سال اخیر بر روی حرکات چشم و ضربه‌های مغزی خفیف نیز کار کرده‌ است، چرا که ضربه‌های مغزی در آمریکا به طور مثال در فوتبال آمریکایی شایع است.

وی با توضیح اینکه جمشید قاجار طبق تحقیقاتی که انجام داده، معتقد است، ممکن است در ضربه‌های خفیف مغزی نشانه‌ای در معاینات و یا MRI  دیده نشود، اما از روی حرکات چشم می‌توان متوجه شد که تغییراتی فیزیولوژیکی در مغز فرد ایجاد شده، ادامه داد: هنوز مقاله‌ای معتبر با عنوان تشخیص مرگ مغزی از این راه توسط جمشید قاجار منتشر نشده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: ادعای تشخیص مرگ مغزی در چند ثانیه بیشتر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و هنوز مقاله‌ای در این باره منتشر نشده که ثابت کند تشخیص مرگ مغزی با روش مذکور ممکن شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تشخیص مرگ مغزی معیارهای مانند گرفتن نوار مغز، شرایط بالینی بیمار و ... وجود دارد، اضافه کرد: برای اثبات یک فرضیه علاوه بر چاپ مقاله در آن مورد باید آن ادعا به اثبات رسیده باشد و چند صاحب نظر در دنیا آن را تایید کنند تا  به طور مثال در این مورد بتوان آن روش را به عنوان یک روش تشخیصی برای مرگ مغزی اعلام کرد.

شایگان‌نژاد تصریح کرد: این روش تشخیصی برای مرگ مغزی را نه می‌توان رد کرد و نه تایید، چرا که احتمال می‌رود هنوز در حال کار بر روی آن هستند، اما هنوز شواهد بالینی و کاربردی در این مورد کافی نیست.

به گزارش ایمنا، چندی پیش جمشید قاجار، مدیر مرکز صدمات مغزی دانشکده پزشکی استنفورد ادعا کرده است که می‌تواند هر نوع صدمه مغزی را در ۶ ثانیه شناسایی و از مرگ حتمی بر اثر آسیب مغزی جلوگیری کند.

کد خبر 400248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.