اختصاص ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های بیابان‌زدایی

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از محل اعتبار پیش بینی شده در بند (ﻫ) تبصره یک قانون بودجه، ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع کانون‌های بحرانی گرد و غبار و تپه‌های شنی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرارگرفته است.

به گزارش ایمنا، خسرو شهبازی با اشاره به اینکه کشور در کمربند خشک دنیا قرار دارد، اظهار کرد: حدود ۶۱ درصد از وسعت کشور ما را از نظر اقلیمی مناطق خشک و فراخشک تشکیل می‌دهد که در معرض بیابانی شدن هستند.

وی افزود: ۳۲.۵ میلیون هکتار از اراضی دچار پدیده‌های بیابان شده و از تپه‌های ماسه‌ای، دَغ (زمین بدون گیاه) و کویر تشکیل شده‌است.

شهبازی تأکید کرد: اگر مدیریت بحران انجام نشود در بقیه مناطق کشور هم امکان تشکیل بیابان وجود دارد؛ به همین دلیل باید اقدامات لازم برای بیابان‌زدایی به صورت کشوری انجام شود.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با اعتبار تخصیص یافته به سازمان جنگل‌ها برای بیابان‌زدایی اذعان کرد: با تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی و موافقت مقام معظم رهبری، مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در اختیار سازمان محیط‌ زیست قرار داده شد که از این مبلغ ۲۶.۵ میلیون یورو در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت تا کار بیابان‌زدایی را با این اعتبارات انجام دهیم.

وی پیش‌بینی کرد: حدود ۲۵ هزار هکتار از عرصه‌ها را با کاشت جنگل بیابان‌زدایی خواهیم کرد.

شهبازی ادامه داد: در عرصه‌های دیگر، مرطوب‌سازی، حفاظتِ قرق و در برخی اراضی دیگر مالچ پاشی انجام می‌شود که از محل اعتبار پیش بینی شده در بند (ﻫ) تبصره یک قانون بودجه، ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع کانون‌های بحرانی گرد و غبار و تپه‌های شنی در اختیار سازمان جنگل‌ها قرارگرفته است.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با اهداف ترسیب کربن گفت: از اهداف نهضت جنگل‌کاری، ترسیب کربن و کاهش میزان co۲ و تبدیل آن به چوب است.

 وی افزود: این کربن را در زمین به‌صورت مواد آلی در خاک نگهداری کرده و یا در عمق دریاها و اقیانوس‌ها ذخیره می‌کنیم تا افزایش میزان اکسیژن را در کشور داشته باشیم.

منبع: ایانا

کد خبر 400015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.