غیر قابل خرید شدن خودروهای هیبریدی پس از گرانی بنزین!

خبر افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی خودروهای هیبریدی در بازار در حالی از طرف یکی از اعضای اتحادیه نمایشگاه داران تهران اعلام شد که بر اساس مشاهدات میدانی قیمت این خودروها ۳۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان افزایش را در بازار های خودروی اصفهان تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت بنزین در سال های گذشته بر ارزش خودروهای گازسوز موجود در چرخه حمل و نقل جاده ای کشور تاثیرگذار بوده و قیمت این نوع از وسایل نقلیه پس از افزایش نرخ بنزین دولتی، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

اما ترویج استفاده از وسایل نقلیه برقی (هیبریدی) در سال های اخیر موجب شده تا آخرین سیاست اعمال شده افزایش قیمت بنزین که از سوی شورای هماهنگی سران قوا تصویب شده بود، نه تنها بر قیمت خودروهای گازسوز بازار بلکه بر قیمت خودروهای هیبریدی نیز تاثیر بگذارد و عاملی برای رشد ارزشی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی در برخی از مدل ها باشد.

رسم اقتصادی وارونه کشور ما

در این میان البته خودروهای بنزینی نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند و این در حالی است که نظریه های اقتصادی افزایش نرخ بنزین دولتی را عاملی برای کاهش قیمت خودروهای بنزینی می دانند و شگفت انگیز است که این رسم اقتصادی در کشور ما وارونه است.

بازار خودرو پس از اعمال سیاست افزایش نرخ بنزین از سوی دولت، تاکنون افزایشی بوده و قیمت اغلب خودروهای بنزینی، گازسوز، دوگانه و هیبریدی در آن افزایش پیدا کرده است و به نظر می رسد بازار خودروهای سنگین که بیشتر آنها از گازوئیل استفاده می کنند نیز تا حدودی تحت تاثیر این موج افزایشی قیمت قرار گرفته باشد زیرا بر اساس آمار ارائه شده از سوی شبکه ایران کالای رسانه ملی، انواع خودروهای گازوئیل سوز سیستم حمل و نقل سنگین کشور، افزایش ۵ تا ۱۲ میلیون تومانی را در دو هفته گذشته تجربه کرده اند.

افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی خودروهای هیبریدی

علیرضا پورحسنی، عضو اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران چندی پیش در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده بود: پس از تغییرات قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، قیمت خودروهای گازسوز از هفت تا ۱۰ میلیون تومان و قیمت خودروهای هیبریدی نیز از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون افزایش یافتند. تا پیش از اعلام ناگهانی قیمت جدید بنزین و سهمیه‌بندی آن، شاهد یک شیب ملایم افزایش قیمت بودیم که علت اصلی آن نیز عرضه کم از سوی خودروسازها و تعویق تعهدات آنها بود. در کنار این عوامل افزایش و سهمیه‌بندی بنزین سبب شد که شاهد یک جهش قیمتی در بازار خودرو باشیم.

احتکار خودروهای برقی

حسن اسماعیلی، یک نمایشگاه دار اتومبیل های خارجی که در شرق اصفهان فعالیت می کند، در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: تاثیرگذاری افزایش نرخ بنزین بر قیمت خودروهای بنزین سوز و بالا رفتن ارزش آنها بسیار تعجب برانگیز است و در هیچ یک از مناطق جهان این اتفاق نمی افتد. تعداد مشتری های نمایشگاه در روز به کمتر از پنج نفر رسیده و هیچ یک از آنها نیز قصد خرید ندارند، بلکه برای اطلاع از قیمت های بازار به نمایشگاه آمده اند.

وی ادامه می دهد: فروش خودروهای هیبریدی در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و چندی پیش یکی از همکاران شنیده بود واردات این خودروها به کشور متوقف شده و دیگر فروشندگان نمی توانند درخواست خودروهای برقی بکنند. اغلب همکارانم نیز خودروهای هیبریدی موجود در نمایشگاه های خود را از دید عموم خارج کرده اند و سعی می کنند با احتکار مدل های مختلف خودروهای هیبریدی پس از کمیاب شدن آنها در بازار، منفعت هنگفتی به جیب بزنند.

این نمایشگاه دار اضافه می کند: احتکار خودروهای هیبریدی حماقت محض است زیرا اگر در این وضعیت راکد بازار، مشتری برای آنها پیدا شود و ما آنها را نفروشیم، هیچوقت دیگری قادر به فروش آنها نخواهیم بود زیرا وضعیت اقتصادی و درآمد خانواده های جامعه به سمتی می رود که دیگر نمی توانند اتومبیل جدیدی تهیه کنند.

گرانی بنزین را به استهلاک خودروی برقی ترجیح می دهند

غلامرضا محقق دیگر فروشنده اتومبیل های هیبریدی که در جنوب اصفهان فعالیت می کند نیز پیرامون وضعیت بازار خودروهای برقی به خبرنگار ایمنا می گوید: نخستین بار است در حالی که تقریبا هیچ مشتری برای این نوع خودرو در بازار وجود ندارد، قیمت آن افزایش پیدا می کند؛ در حقیقت تا پیش از افزایش نرخ بنزین هیچ کس برنامه ای برای خرید خودروی برقی نداشته و پس از اجرای این قانون نیز برنامه ریزی اقتصادی کسی تغییر نکرده است.

وی ادامه می دهد: قیمت تجهیزات این نوع از خودروها در بازار نیز به شدت افزایش پیدا کرده و همین امر استهلاک خودروها برای دارندگان آنها را تا حد زیادی گران کرده است. اغلب افرادی که یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی دارند، گرانی بنزین را به استهلاک خودروی برقی خود ترجیح می دهند و استفاده از بنزین آزاد جایگاه ها برای آنها به صرفه تر است.

روکش صندلی خودروهای برقی هم گران شده است

یک کلکسیونر اصفهانی خودروهای برقی نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: قیمت لوازم یدکی ماشین های هیبریدی به شدت افزایش یافته و حتی نرخ خدمات و لوازمی که مربوط به بخش های غیر هیبریدی خودروها می شود نیز بالا رفته است؛ روکش صندلی مدل های هیبریدی به عنوان یک کالای کاملا غیر مرتبط با بخش های برقی خودرو افزایشی چشمگیر را در روند افزایشی اخیر بازار تجربه کرده و به جرئت می توان گفت بیش از ۳۰۰ درصد گران شده است.

وی اضافه می کند: موج افزایشی قیمت کالاها و خدمات در بازار برای اغلب افراد حاضر در جامعه ایران به امری طبیعی تبدیل شده است و هیچ یک از دوستان من که از خودروهای هیبریدی استفاده می کنند، واکنش خاصی به اتفاقات اخیر و افزایش نرخ بنزین نداشته اند؛ تنها تعدادی از آنها از مسدود شدن خیابان ها و محروم شدن از "دور دور" در شب های پائیز در اثر اعتراضات بنزینی گلایه داشتند.

قابل ذکر است که بر اساس جزئیات اعلام شده از سوی اتحادیه های صنفی و مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، قیمت انواع مدل های کمری و پریوس خودروسازی تویوتا که از سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد تولید شده است، پس از سهمیه بندی بنزین، ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است.

همچنین در میان خودروهای برقی تولید شده توسط شرکت خودروسازی هیوندا، مدل های سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ خودرو سوناتا با افزایش ۵۰ تا ۷۳ میلیون تومانی در بخش های مختلف بازار مواجه شده است.

البته به رغم استقبال جهانی از مدل های مختلف خودروهای برقی شرکت های خودروسازی متفاوت و عرضه گسترده این نوع از وسایل حمل و نقل شخصی در بازار خودرو کشورهای مختلف، تنها تعداد محدودی از مدل های این نوع از خودروها به بازار ایران آمده و بسیاری از فعالان بازار معتقدند علت استقبال ناچیز ایرانی ها از خودروهای برقی، فراهم نبودن ظرفیت و زیرساخت های تامین انرژی برای این خودروها در کشور است و هزینه نگهداری بسیار بالای آنها به ریال در دراز مدت نیز مزید بر علت شده تا اغلب سرمایه داران ایرانی پیش از سهمیه بندی بنزین از خرید خودروهای برقی خودداری کنند.

خودروی هیبرید چند؟

میانگین قیمت سوناتای هیبریدی سال ۲۰۱۷ به عنوان تنها عضو خانواده برقی شرکت خودروسازی هیوندا که در ایران حضور دارد در تیپ های مختلف، ۵۰۰ تا ۵۶۰ میلیون تومان است و این قیمت نشان دهنده افزایش ۷۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی این خودرو پس از سهمیه بندی بنزین است.

همچنین میانگین قیمت مدل صفرکیلومتر هیوندای سوناتا هیبرید سال ۲۰۱۸ میلادی در بازار در مدل های ارائه شده با آپشن های متفاوت ۸۵۰ تا ۹۱۰ میلیون تومان است و این قیمت نشان دهنده افزایش بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی ارزش این خودرو در بازار است.

قابل ذکر است قیمت مدل های هیبریدی تویوتا که پریوس، کمری و تویوتا سی اچ نام دارد و تا پیش از سهمیه بندی بنزین ارزان ترین خودروهای هیبریدی ایران محسوب می شد، نیز به ترتیب با ۵۰، ۲۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان افزایش به ۴۵۰، ۸۰۰ و یک میلیارد تومان رسیده است و به گفته نمایشگاه داران اصفهانی، مدل سال ۲۰۱۸ میلادی خودروی تویوتا سی اچ نیز به شدت در بازار کمیاب شده است.

مدل اوتلندر هیبریدی شرکت خودروسازی میتسوبیشی به عنوان مهجور ترین خودروی برقی- بنزینی موجود در ایران، نیز پس از سهمیه بندی بنزین افزایش ۷۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است و قیمت آن در مدل های مختلف در محدوده ارزشی ۷۲۰ تا ۹۲۰ میلیون تومان قرار دارد.

کیا اپتیما هیبرید نیز به عنوان تنها نماینده برقی شرکت خودروسازی کیا در جهان و پرطرفدارترین خودروی هیبریدی ایران، پس از افزایش نرخ بنزین، کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده و با کمتر از ۳۰ میلیون تومان افزایش به کانال ۷۸۰ میلیون تومان وارد شده است. قیمت لوکس ترین خودروی هیبریدی موجود در ایران که متعلق به شرکت لکسوس بوده و لکسوسی "ایکس" نام دارد نیز در بازار افزایشی ۱۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و میانگین ارزش نسخه صفر کیلومتر آن در بازار یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است.

افزایش قیمت خودروهای برقی، کمترین تاثیر سهمیه بندی بنزین بود

مصطفی ایمانی پور، کارشناس اقتصادی، معتقد است افزایش قیمت خودروهای هیبریدی در ایران کمترین تاثیر را از سهمیه بندی بنزین پذیرفته و علت اصلی گران شدن خودروهای برقی در کشور، ایجاد یک موج افزایشی قیمت در همه بازار های مرتبط مستقیم و غیر مستقیم با بنزین، پس از افزایش قیمت آن بوده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار می کند: علت افزایش قیمت همه کالاهای بازار و نیازهای اساسی مردم پس از سهمیه بندی بنزین ایجاد یک موج جدید افزایشی در بازار و بی شک تاثیر این موج زودتر از همه بازار ها، به بازار خودروهای برقی رسیده است؛ اغلب خودروهای برقی موجود در کشور تنها از برق استفاده نمی کنند بلکه برقی-بنزینی بوده و اکنون صاحبان آنها سعی می کنند تا دردسر استفاده از برق برای فعالیت خودرو را به گرانی بنزین ترجیح دهند.

ایمانی پور اضافه می کند: افزایش قیمت خودروهای هیبریدی کوچک ترین و کم اهمیت ترین تاثیر سهمیه بندی بنزین در بازار های مختلف است و به زودی شاهد صعودی شدن قیمت اغلب کالاهای اساسی در اثر بی توجهی مسئولان به نظام عرضه و تقاضا پس از فروکش کردن اعتراضات بنزینی خواهیم بود. بسیاری از فعالان اقتصادی به احتکار اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم پرداخته و همین موضوع نشان دهنده آینده ناگوار نظام اقتصادی ایران در زمستان ۹۸ است.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: بیشتر دولت های جهان سعی می کنند با تسهیل روش های استفاده از خودروهای برقی در جاده های شهری و ایجاد اماکن شارژ به تعداد زیاد در جاده های اصلی کشور و ارائه معافیت های مختلف مالیاتی-تبلیغاتی به فروشندگان و استفاده کنندگان خودروهای هیبریدی، میزان استفاده از انرژی پاک این خودروها در کشورشان را افزایش دهند و در مقابل هزینه کمتری برای آلودگی های ایجاد شده در اثر استفاده از سوخت فسیلی پرداخت کنند.

ایمانی پور خاطر نشان می کند: دولت ایران نه تنها هیچ تسهیلاتی برای استفاده از این خودروها در نظر نگرفته؛ بلکه با محدود کردن و ارائه بسته های ارزش افزوده و تعرفه های چشمگیر واردات خودروهای برقی را تا حد زیادی کاهش داده و به نظر می رسد برنامه ای هم برای ترویج استفاده از انرژی پاک این خودروها توسط دولت تدوین نشده است.

گزارش از: سپهر زارع خبرنگار ایمنا

کد خبر 399826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 2
    ماشالله به دولت ما
    • NL ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      1 4
      چه ربطی به دولت داره تصمیم توی سران قوا گرفته شده
  • حسن یزدانی NL ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 1
    واقعا یکی بیاد توضیح بده که چرا خودروی هیبریدی که هیچ ربطی به بنزین نداره باید گرون بشه چه معنی میده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
  • ahmad IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 1
    ای کاش یکمم به فکر محیط زیست بودیم واقعا این خوب نیست که نسل های آینده فحش و بد و بیراه نثار ما کنن که الان در حال تخریب حق طبیعی اونها هستیم
  • محمدرضا GR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 1
    یعنی باریکلا به ما، همه جای دنیا دولت استفاده از این ماشینا و خودروها رو تسهیل میکنه، دولت ما فقط بلدهع محدود کنه؛ کی زمان آزادی و خوشی این مردم میرسه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • 02223232 GB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 1
    مردم نون ندارند بخورن شما به فکر ماشین هیبریدین؟؟ گرونی بنزین فقط رو پول توجیبی که بابام به من میده تاثیر نذاشته همه چیو دارن گرون میکنن و هیشکیم به هیشکی نیست
  • sara US ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 0
    خوش به حال اونایی که ماشین هیبریدی دارن و فکر پول بنزین نیستن