۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به کشورهای همسایه شناسایی شده است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به کشورهای همسایه شناسایی شده است، همچنین به ثمر رسیدن موافقتنامه های تجارت ترجیحی به خصوص در چارچوب موافقتنامه موقت اتحادیه اوراسیا، ظرفیت جدید صادراتی را برای کشور فراهم می کند.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، حمید زادبوم در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران اظهار کرد: در سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم؛علاوه بر این ، ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به کشورهای همسایه شناسایی شده است. البته دو سوم صادرات کالاهای غیرنفتی با ارزش افزوده پایین بوده که برنامه ریزی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در دست انجام است‌. به ثمر رسیدن موافقتنامه های تجارت ترجیحی به خصوص در چارچوب موافقتنامه موقت اتحادیه اوراسیا، ظرفیت جدید صادراتی را برای کشور فراهم می کند. همچنین رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران، در سال جاری توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه برای رسیدن به یک جهش صادراتی است.

وی افزود: صادرکنندگان نمونه سال جاری در این شرایط جنگ اقتصادی توانستند به عنوان نمونه بدرخشند، کشور تاکنون چنین تجربه سختی را در تجارت خارجی و فشار حداکثری نداشته است. جهادگران حوزه تجارت خارجی نیز تمام تلاش خود را برای نیل به اهداف تجارت خارجی به کار بسته اند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: بیش از ۳۰۰ متقاضی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که ۴۳ صادرکننده نمونه و ممتاز انتخاب شدند که از این تعداد  ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و بقیه در حوزه صنعت و معدن بوده است.

زادبوم اضافه کرد: امسال با تاکیدات وزیر صمت بر توجه به شرکت های صادراتی دانش بنیان، با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهور صادرکنندگان نمونه شرکتهای دانش بنیان نیز شناسایی و تقدیر می شوند.

کد خبر 399104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.