جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی در بیرجند

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند از آمادگی شهرداری برای دریافت پسماندهای الکترونیکی قابل شارژ مجدد در سطح استان خبر داد.

به گزارش ایمنا، احمد لطایفی، اظهار کرد: وسایل الکترونیکی از وسایلی است که کاربرد زیادی در جوامع بشری دارد و با پایان یافتن عمر مفید آن‌ها به پسماندهای الکترونیکی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به انواع و اقسام پسماندها طبق قانون مدیریت پسماند، افزود: یک دسته از پسماندها، پسماندهای ویژه‌ای است که دارای خصوصیات خطرناکی از جمله برندگی و مسمومیت و ... است.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند با اشاره به ماده هفت قانون مدیریت پسماند مبنی بر اینکه مدیریت همه پسماندها به جز صنعتی و ویژه در شهرها با شهرداری‌ها است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که وسایل الکترونیکی در دسته پسماندهای ویژه قرار دارد، طبیعتاً مدیریت آن برعهده تولیدکننده است و شهرداری وظیفه‌ای در قبال آن ندارد.

لطایفی ادامه داد: پسماندهای الکترونیکی دارای جیوه و کادمیوم است و چنانچه همراه با پسماندهای عادی دفن شود و مدیریت اجرایی عادی داشته باشد، باعث آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی و بروز آتش‌سوزی‌های ناخواسته می‌شود و به محل‌های دفن زباله شهرداری آسیب می‌رساند به همین دلیل این پسماندها از پسماندهای عادی جدا و از حوزه کاری شهرداری خارج می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده بهینه از وسایل الکترونیکی عنوان کرد: در ابتدای سال جاری نخستین کارخانه بازسازی باتری‌های لیتیومی که دارای قابلیت شارژ مجدد است همانند باتری لب تاپ و موبایل در پایتخت راه‌اندازی شده و شهرداری بیرجند آماده جمع‌آوری این نوع باتری‌ها را دارد تا با ارسال به کارخانه، مورد بازسازی قرار گرفته و دوباره به چرخه اقتصاد بازگردد.

کد خبر 398897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.