حذف نام شهید از تابلوهای تهران در انتظار پرده آخر

پس از نزدیک به ۷۰ روز از تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب حذف واژه شهید از تابلوهای شهری تهران، گزارش این کمیته در جلسه پیشروی شورای شهر قرائت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر تابستان امسال و در آستانه هفته دفاع مقدس بود که انتشار تصاویری از حذف واژه "شهید" از نام تابلوی چند خیابان و معبر پایتخت، به سرعت به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

از کاربران شبکه‌های اجتماعی گرفته تا رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف همین موضوع را دلیلی بر انتقاد به شورا و شهرداری تهران دانسته و مدیریت شهری را به اقدام تعمدی درقبال حذف واژه شهید از تابلوهای شهری متهم کردند.

مدیران شهرداری اما در واکنش به این تصاویر، موضوع را مربوط به تابلوهای پرچمی که وظیفه هدایت‌گری در برخی معابر را برعهده دارند دانستند؛ این تابلوها که پنج سال پیش در تهران نصب شده‌اند با نام اختصار نوشته می‌شوند تا رانندگان بتوانند در حین تردد معبر مورد نظر خود را پیدا کنند.

با این توضیحات شهرداری اما، حواشی همچنان ادامه داشت و حتی گروهی به‌طور خودجوش اقدام به اضافه کردن واژه شهید به تابلوهای شهر کردند که در برخی از این موارد، بنیاد شهید در پاسخ به استعلام شهرداری از وجود چنین شهدائی ابراز بی اطلاعی کرد.

آغاز حساسیت رسانه‌ها در شهرهای مختلف

رفته رفته چشم‌ها برای رصد تابلوهای شهرهای کوچک و بزرگ ایران تیزتر شد و تابلوهایی که تا پیش از این عمدا یا سهوا فاقد واژه شهید بود، بهانه‌ای برای انتقاد از شهرداری‌ها شد؛ از یک طرف گروه‌های مختلف با اسپری و به‌طور دستی رد کلمه شهید را به تابلوها می‌گذاشنند و از طرفی شهرداری‌ها خود را از اتهام شهیدزدایی از تابلوها مبرا می‌دانستند.

این رویه آنقدر دنبال شد که خانواده شهیدان در برخی شهرها را نیز حساس کرده و بعضی اعضای شوراها نیز با کشاندن این موضوع به صحن شورا، موصوع را ادامه‌دار کردند و حتی تریبون نماز جمعه‌ها نیز از پرداختن به موضوع بی نصیب نماند.

اوج این حواشی و انتقادات در تهران بود و اقدام شورای شهر را می‌طلبید؛ جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران مدعی شد ۳۵ درصد از نامگذاری‌ها در شورای پنجم به نام شهیدان بوده است، زهرا نژادبهرام دیگر عضو شورا منشا این اقدام را بیرون از بدنه شهرداری معرفی کرد و دیگران نیز از انتساب خود به خانواده شهیدان گفتند تا مشخص شود مدیریت شهری عنادی در حذف واژه شهید از تابلوهای شهری ندارد.

تشکیل کمیته حقیقت یاب در تهران

با این حال با دستور محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، از ابتدای مهرماه کارگروهی برای واکاوی درخصوص این موضوع به مسئولیت علی اعطا، سخنگوی شورا تشکیل شد تا جوانب مختلف حذف واژه شهید از تابلوها بررسی و نتایج آن به صحن شورای شهر تهران ارائه شود.

از آن روز تاکنون اعطا هیچ توضیح جامعی درباره نتایج این گزارش ارائه نداده و خبرنگاران را به روز ارائه این گزارش در صحن شورا ارجاع داده است.

وی در آخرین نشست خبری خود بار دیگر درباره حذف واژه شهید از تابلوهای شهری مورد سوال قرار گرفت که در پاسخ گفت: بر اساس تصمیمی که ریاست شورا در خصوص حذف نام شهید از تابلوی برخی از معابر شهر تهران گرفت، کمیسیون حقوقی و نظارت باید ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار می‌داد و به دلیل حساسیت و ارائه پاسخی روشن به افکار عمومی، کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شد. این گزارش مدتی است که آماده شده و قرار بود یکشنبه گذشته در صحن شورا ارائه شود که به دلیل قطعی اینترنت، ممکن بود نتایج آن به شکل شایسته‌ای منتشر نشود؛ بنابراین درخواست دادیم این روند به تعویق بیفتد. 

اعطا ادامه داد: در این راستا مقرر شد یکشنبه آینده گزارشی در خصوص نتایج بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص که نتایج جدی و عمیقی است، در صحن شورا ارائه شود. به نظر می‌رسد بخشی از مجموعه نتایج این گزارش، محرمانه است بنابراین من و دیگر اعضا تا زمان ارائه در صحن، مصاحبه‌ای در خصوص آن نخواهیم داشت.

ماجرای پر سر و صدای تابلوهای مزین به نام شهید تقریبا در اکثر شهرهایی که حاشیه‌ساز شد و توسط برخی رسانه مورد بازتاب قرار گرفت، حل شده است و باید منتظر گزارش کمیته حقیقت یاب شورای شهر تهران درخصوص پایتخت ماند تا فردا(یکشنبه) پرده آخر حواشی مربوط به این تابلوها با جزئیات کامل در صحن شورای شهر رسانه‌ای شود.

کد خبر 398727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.