واکنش ها به سخنان جنجالی کارشناس قرآنی تلویزیون در خصوص حکم اغتشاشگران+ فیلم

یک استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به اظهارات کارشناس رسانه ملی مبنی براینکه اینکه حکم اغتشاشگران در قرآن زجر کش کردن است، گفت: ایشان معترضان را محارب خطاب کرده است در صورتی که معترض، محارب نیست و اعتراض حق مردم است.

آیت‌الله احمد عابدینی، در واکنش به اظهارات کارشناس رسانه ملی که گفته بود حکم اغتشاشگران در قرآن زجر کش کردن است به خبرنگار ایمنا گفت: آیه ۳۳ سوره مائده که ایشان آن را اینگونه تفسیر می کنند که باید اغتشاش گران را کشت و یا قطع عضو کرد، در ظاهر چنین تفسیری دارد، اما حکم آن برای فرد محارب است و محاربی که پیوسته در زمین فساد کند، اما اعتراضات اخیر مردم به گرانی بنزین بود. یعنی ایشان معترضان را محارب خطاب کرده است در صورتی که معترض، محارب نیست و اعتراض حق مردم است.

وی افزود: محارب کسی است که اسلحه بردارد و طبق فعل "یُحَارِبُونَ" پیوسته ضد خدا و رسولش حرب و در زمین فساد کند. آیا این آیه چنین حکمی را برای معترضین بیان می کند؟ این احکام که در قرآن ذکر شده برای این است که بگوید این رفتار در دوران جاهلیت با چنین افرادی انجام شده، نه اینکه بگوید انجام دهید. در اینجا فعل "یقتلون" باید معنای مجهول بدهد، نمی گوید شما بکشید، اگر میخواست اینگونه بگوید می گفت "اقتلوهم" و امر می کرد در صورتی که در این آیه امر نمی کند و تنها می خواسته محارب بترسد اما اجازه نمی دهد کسی این رفتارهای خشن را با آن ها داشته باشد. آیه ۳۴ سوره مائده نیز می فرماید "إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا"، یعنی توبه کنندگان قبل از اینکه بر آن ها قدرت پیدا کنیم دستگیر شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جامعه برای متحد شدن و دوری از جنگ و خون ریزی نیازمند عفو و بخشش حاکمان و بزرگان است؛ مانند پیامبر اکرم که همه اهل مکه را مورد بخشش خود قرار داد و امام حسین (ع) که به لشکر حر آب داد، اما این حکم های خشن به این صورت باعث بیشتر شدن درگیری و خشونت می شود و جامعه را منفک می کند.

عابدینی در پاسخ به این سوال که اینگونه اظهار نظرها چه تاثیری بر روی جامعه خواهد داشت؟ گفت: اولین تاثیر آن این است که دین در بین مردم به بدترین شکل جلوه پیدا می کند. دین یک امر فطری است و مردم باید آن را قبول داشته باشند. وقتی دین را اینگونه خشن نشان دهند اولین تاثیر آن بی دین شدن مردم است و وقتی بی دین شوند دیگر نمی توان آن ها را کنترل کرد؛ اما زمانی که مردم دین دار باشند می توان با حرف دین، خدا و پیامبر جامعه را کنترل و اخلاق مدار کرد. اینکه به این صورت خشونت عریان را در رسانه ملی منتشر می کنند کار بسیار اشتباهی است.

به گزارش ایمنا، شبکه یک سیما در برنامه "آفتاب شرقی" که به بررسی معارف قرآنی می پردازد، به تحلیل جرم و نحوه محاکمه اغتشاشگران اعتراضات اخیر در کشور پرداخت. کارشناس برنامه ابوالفضل بهرام پور، مفسر قرآن جرم اغتششاگران را محاربه و حکم آنان را بنابر آیات قرآن، زجر کش کردن، بریدن دست و پا، نفی بلد عنوان کرد که باعث واکنش های بسیاری در رسانه ها و فضای مجازی شد.

به گزارش ایمنا، در روزهای گذشته انتشار بخشی از یک برنامه تلویزیونی که در آن کارشناس قرآنی با تفسیر آیاتی از قرآن از مجازات شدید برای اغتشاشگران می‌گوید، واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشته است.

چند روز گذشته صحبت‌های ابوالفضل بهرام‌پور کارشناس قرآنی برنامه آفتاب شرقی باعث شد که واکنش هایی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی وارد شود.

بهرام‌پور در این برنامه تلویزیونی که پنجم آذر ماه از شبکه یک پخش شد، اغتشاشگران را «محارب» خواند و خواستار زجرکُش کردن، قطع دست و پا و همچنین اعدام خشونت‌بار آن‌ها شد.

او با تاکید بر اینکه «این درست نیست که می‌گویند معترضان یک عده جوان هستند، احساساتی شدند، مرخص‌شان کنیم»، گفت: «آن‌ها اگر احساساتی شدند چرا به نفع نظام احساساتی نشدند.»

بهرام پور که به عنوان کارشناس علوم قرآنی صدا و سیما خواستار اجرای چنین مجازات‌هایی علیه اغتشاشگران شده است متولد ۱۳۲۰ در شهر زنجان و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و از کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی تهران، است. برنامه «آفتاب شرقی» که در آن کارشناس این برنامه خواستار زجرکش کردن معترضان شد از تولیدات گروه معارف شبکه یک سیما صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که با تهیه کنندگی سعید عباسی و اجرای هادی صلح جو، علیرضا قوامی و ندا ملکی، پخش می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی صداوسیما به ترجمه و تفسیر آیه ۳۳ سوره مائده در قرآن پرداخت و گفت که دستگیرشدگان باید "زجرکش" شوند، "به دار آویخته شوند." او همین‌طور از "قطع دست و پا" و تبعید به عنوان احکام اسلام برای "محاربان" نام برد و گفت: "نفی بلد نه به شیراز، در وسط دریا که آنجا در یک کشتی قراضه زندگی کند تا بمیرد."

همچنین محمدرضا زائری در اکانت توئیترش به صحبت‌های این کارشناس تلویزیون در تفسیر آیاتی از قرآن واکنش نشان داد.

محمدرضا زائری در اکانت توئیترش با یادی از کارشناسان مذهبی که حضورشان در برنامه‌های تلویزیونی مدتی است ممنوع شده است نوشت: «آقای بهرام‌پور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجت‌الاسلام نقویان و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی ممنوع‌التصویرند! جالب نیست؟»

«زجرکش» کردن در معنای لغوی، با شکنجه کشتن و با آزار فراوان به قتل رساندن است. در قانون مجازات اسلامی که در حال حاضر در جمهوری اسلامی اجرا می‌شود مجازاتی با عنوان زجرکش کردن تعیین نشده است اما در خصوص «محاربه و افساد فی‌الارض مجازات‌هایی چون قتل، آویختن به دار، اول قطع دست راست و سپس پای چپ و نفی بلد» تعیین شده است.

ابوالفضل بهرام‌پور در ترجمه و تفسیر کلمه "یُقَتِّلُ" گفت که معنی این کلمه کشتن نیست بلکه "زجرکش کردن" است. او در تعریف این عمل به "قطع دست و پا خلاف یکدیگر" اشاره کرد و سپس با ذکر روایتی از زمان پیامبر اسلام به "درآوردن چشم و کشتن" دشمنان پرداخت. او گفت: "این حکم کسانی است که در اختیار مایند. در جلوی چشم عموم [باید اجرا شود ] که اونها که منتظر دستور آمریکا هستند به دار آویختن آنها را به چشم ببینند."

تفسیر آقای بهرام‌پور و توصیه‌ به روش‌های نامتعارف مجازات معترضان در شبکه‌های اجتماعی واکنش بسیاری از کاربران را برانگیخت. گروهی به پخش این سخنان از شبکه سراسری تلویزیون اعتراض کرده و بعضی کاربران اظهارات او را با "عملکرد داعش" مقایسه کرده‌اند.

محمدرضا زائری نیز در واکنش به این برنامه در اکانت توئیترش با یادی از کارشناسان مذهبی که حضورشان در برنامه‌های تلویزیونی مدتی است ممنوع شده است نوشت: «آقای بهرام‌پور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجت‌الاسلام نقویان و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی ممنوع‌التصویرند! جالب نیست؟»

آقای بهرام‌پور نیز در این برنامه گفت: "آنها که می‌گویند جوانان احساساتی شدند، اشتباه است. چرا به نفع شهدا و نظام احساساتی نشدند؟ همین‌ها [معترضان ] را پریروزها نصیحت می‌کردی ما را می‌کشتند."

ابوالفضل بهرام‌پور در ادامه گفت: "توبه بعد از دستگیری مقبول نیست. این نظر قرآن است. اینها همه‌شان از دم محاربند شک نکنید."

محمدهادی صلح جو، مجری در ادامه برنامه به آقای بهرام‌پور گفت: "خواسته مردمی که در میدان انقلاب تهران جمع شدند برخورد جدی و قاطع با کسانی است که آرامششان را بر هم زدند. این خواسته مردم است ولی آرامش جامعه هم مهمه. وجدان جامعه خدای نکرده به هم نخورد. اینها مصالحی است که باید در نظر گرفته شود. یک طیفی از مردم در رنج و سختی هستند و طاقتشان طاق شده و اعتراض کردند. اعتراض مردم را باید به رسمیت شناخت و با آنها همراهی کرد."

ابوالفضل بهرام‌پور سپس با یادآوری برخورد علی ابن ابوطالب، امام اول شیعیان با خوارج گفت: "اگر ده هزار نفر را که سرباز پیاده نظام دشمنند در جامعه ایران بکشیم، افراط نکردیم. امنیت نباشه هیچی دیگر نیست. این نظر امیرمومنان است. اگر قاطعیت در حکومت نباشد و رحم داشته باشند بر دشمن، باید جمعش کنند. از اینکه اروپا انتقاد کند نترسید."

کد خبر 398523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • شهریار IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    35 3
    خلخالی به خاطر همین تفکر منفور شد و کرم تو بدنش افتاد و سقط شد تو هم مواظب حرف زدنت باش. قرآن میفرمایند بترسید از قهر خدا زمانی که با مخلوق با خشونت و زشتی برخورد میکنید. عبرت بگیر آقا و بترس از خشم خدا.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    4 42
    درست میگه. اغتشاشگران باید زجر کش شوند.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    15 4
    آنچه که من از متن مذکور فهمیدم اینست که خداوند در آیه 33 سوره مائده می فرماید هر آنکه پیوسته خداوند را نفی کند و پیوسته با رسولش در جنگ و ستیز باشد حکم محارب و مفسد فی الارض بر او می دهند حال نکته اینجاست آیا اغتشاشگران پیوسته خداوند را نفی کرده و با رسولش در جنگ بوده اند یا به گرانی بنزین و سختی معیشت معترض بوده اند سپس در مورد حکم آنها تصمیم گرفته شود .
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    16 12
    اغتشاشگرها از اون ور بوم افتادن , این یارو از اینور بوم. هر دو تندرو و افراطی.
  • ایرانی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    5 6
    آدمی که خودش تو جای گرم و نرم میخوابه به موقع زن گرفته نه غم گوشت داره نه غم نون داره نه محصل داره نه کرایه خونه داره آخه چه انتظاری ازش میره که بیاد بشینه بالای منبر برای ما حکم صادر کنه آقای محترم که راحت حکم صادر میکنی چرا یه کلمه از درد دل مردم نمیگی که اگه اعتراضی داشته باشن کجا باید حرفشونو به گوش شما برسونن اگه تونستین از روی عدالت اون اغتشاشگر واقعی رو پیدا کنید و به جاش معترض بدبخت و نگیرید اونوفت منم موافقم که دست و پاشو قطع کنید و زجر کشش کنید
  • رها AE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    12 2
    اونهایی که میلیاردی اختلاس می کنند چه حکمی دارند حتما باید پست بالاتری را به آنها داد چرا در مملکت ما هیچکس حق اعتراض ندارد باید به حال مر م گریست تو م واقعی بالای ۵۰ در صد است منت افزایش حقوق ۱ه درصدی میزارن
  • ناشناس IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    1 14
    آخه من نمی دونم اون برنامه رو ندیدم ولی کسی که بانک رو آتیش می زنه باعث می شه سه روز از ترس نیایم سر کار و خونه ها رو آتیش می زنه معترض نیست ، محاربه .