هوشمندسازی شهرها بدون همراهی مردم محقق نخواهد شد

شهردار اراک با تاکید بر نقش شهروندان در افزایش بهره‌وری مدیریت شهری، گفت: شهر اراک تلاش دارد در موضوعاتی همچون زیست‌پذیری شهری، تسهیلگری و حمایت از شهروندان از مشارکت شهروندان بهره برده و زیست‌اپ‌های موجود را نیز به خدمت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد کریم شفیعی، امروز -چهارشنبه ۶ آذر ماه - در نخستین همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری، اظهار کرد: ایجاد محیط شفاف و پاسخگو به خصوص برای شهرداری‌ها که بیش از ۳۵۰ فعالیت انجام می‌دهند یکی از ضروری‌ترین اقدامات است.

وی افزود: اگر شهرداری را یک بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم، این نهاد باید رضایت اجتماعی را سرلوحه کار قرار دهد و از همه آنچه در اختیار دارد برای خدمت به مردم و ایجاد رضایتمندی به کار گیرد.

شهردار اراک گفت: در راستای خدماتی که برای مردم ارائه می‌شود، ساده‌سازی، در دسترس بودن، سلامت کار و ... فضایی را ایجاد کرده است که به سمت دولت‌های الکترونیک حرکت کنیم.

شفیعی افزود: در شهرهای هوشمند موضوع اصلی دسترسی نیست و باید ارباب رجوع بتواند برای گرفتن خدمات نیازی به مراجعه مستقیم نداشته باشد، در بیشتر فعالیت‌های شهرداری مردم باید به شهرداری‌ها مراجعه کنند که این موضوع منجر به ایجاد رانت می‌شود.

وی افزود: شهرهای هوشمند زیست‌پذیر تر شاتر با کیفیت‌تر و با نشاط بیشتری هستند؛ مدیران شهری مسئولیت اجتماعی دارند که بتوانند برای فضاهای حاشیه شهر نشاط راحتی و شادی را فراهم کنند.

شهردار اراک با بیان اینکه اقتصاد شهری یکی از مولفه‌های شهر هوشمند است، گفت:  اراک ۹ محله حاشیه‌نشین دارد؛ برای محیا کردن شرایطی برای توانمندسازی افراد ساکن در این محلات دفاتر تسهیل گری را تاسیس کرده‌ایم، در یکی از محله‌های شهر اراک که منظر شهری زیبایی نداشت زیباسازی‌هایی انجام شد که توانسته نشاط زیادی را به مردم آن محله ارائه دهد.

شفیعی افزود: در پیاده‌راه سازی مسیر دوچرخه ئو حرکت به شهر انسان محور مطالعات زیادی انجام شده و می‌خواهیم بافت تاریخی اطراف بازار اراک را به سمت پیاده‌راه سازی ببریم.

وی اضافه کرد: در موضوع حقوق شهروند، زیست‌پذیری شهری، تسهیلگری و حمایت از شهروندان، شهر اراک به عنوان شهر یادگیرنده از طرف یونسکو معرفی شده است و در زمینه پسماند و تفکیک از مبدا نیز تلاش داریم زیست‌آپ‌هایی را که در این موضوع کمک می‌کند به کار گیریم.

شهردار اراک گفت: در راستای هوشمندسازی خدمات شهری در شهر اراک سامانه ۱۳۷، که در خواست‌ها و انتقادات شهروندان را دریافت می‌کند، سامانه عیان، که برای شفاف سازی خدمات شهرداری اراک نیز در اختیار مردم قرار داده شده است، در این سامانه تمام جزئیات اطلاعات شهرداری موجود است، در سامانه نقشه همراه اول نیز  ۹۳ لایه نقشه های شهری اراک ارائه شده است.

شفیعی افزود: برای نخستین‌بار درکلانشهرها تمام املاک و مستغلات شهرداری‌ها در سامانه عیان در اختیار مردم قرارداده شده است، استفاده از تجربه دیگران نیز یکی از کارهایی است که به بهره‌وری کمک می‌کند.

کد خبر 398463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.