نیویورک برای مقابله با سیل احتمالی چه کرد؟

شهردار نیویورک با توجه به افزایش سطح آب دریاها به دلیل تغییرات آب و هوایی، از طرح گسترش خط ساحلی منهتن خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به منظور تقویت مقاومت خطوط ساحلی در برابر افزایش سطح آب دریاها که از تغییرات آب و هوایی ناشی می‌شود، نیویورک از طرح جدید خود مبنی بر طراحی مجدد سواحل آسیب‌پذیر نواحی منهتن جنوبی و گسترش خط ساحلی این ناحیه مهم اقتصادی به سمت رودخانه شرقی پرده‌برداری کرد.

منهتن جنوبی شبه‌جزیره‌ای است که شامل مجموعه‌ای از محله‌ها هم‌چون منطقه اقتصادی (Financial District)، بندرگاه خیابان جنوبی (South Street Seaport)، منطقه مسکونی  "بتری پارک سیتی"  و دو پل (Two Bridges) می‌شود و با سه آبراه بزرگ در تعامل است؛ رودخانه شرقی، رودخانه هادسون و خلیج نیویورک که در امتداد اقیانوس اطلس قرار دارد.

همین امر منجر به افزایش سطح آب و درنتیجه فوران رودخانه و افزایش خطر وقوع سیل در این ناحیه می‌شود و منطقه منهتن جنوبی را در معرض خطر جدی ویرانی به دلیل وقوع سیل در طول ۳۰ سال آینده قرار داده است، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود ۳۷ درصد از بخش‌های داخلی و ۵۰ درصد از املاک منهتن جنوبی تا سال ۲۰۵۰ کاملا به زیر آب فرو روند. همچنین بنا بر پیش‌بینی‌های جهانی، تا سال ۲۱۰۰ سطح آب دریاها تا یک‌متر و ۸۰۰ سانتی‌متر افزایش می‌یابد که در این صورت ۲۰ درصد از خیابان‌های این شبه‌جزیره را خطر سیل و جزر و مد تهدید خواهد کرد.

به منظور بستن شکاف موجود و محافظت از این منطقه در برابر چنین خطراتی، سازمان توسعه اقتصادی نیویورک (NYCEDC) خبر از اجرای طرحی با عنوان "برنامه جامع پایداری آب و هوایی ناحیه اقتصادی و بندرگاه منهتن" طی مدت دو سال خبر داد که دربردارنده برخی اقدامات دائمی و موقتی در خط ساحلی این ناحیه است. پس از پیاده‌سازی کامل این طرح چند میلیارد دلاری، ساحل منهتن هم‌چون سدی عظیم در برابر سیل‌های ناشی از فوران رودخانه و طوفان‌های ساحلی عمل خواهد کرد و از زندگی ساکنان شهر محافظت به عمل خواهد آورد. اجرای این طرح شامل گسترش بندرگاه و ایجاد یک شرکت عام‌المنفعه برای سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز و مدیریت پروژه است.

طرح جامع پایداری، شامل گسترش ۱۵۲متری منطقه مذکور به منظور هم‌سطح شدن و یا بالاتر قرار گرفتن آن نسبت به سطح دریا می‌شود که جزئیات آن همچنان در دست بررسی قرار دارد، ولی میزان دقیق گسترش و ساخت آن طی یک فرایند مشارکت عمومی مشخص خواهد شد. ایجاد پارک، کاشت چمن و ساخت حصارهای مقاوم و مستحکم در برابر طوفان از دیگر طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده در طول این پروژه است.

لازم به ذکر است که ارتفاع کم منهتن جنوبی، اسکله‌های فعال آن، نبود فضای کافی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم چه در زیر زمین و چه بر سطح آن، محدودیت فضای منطقه به علت وجود خطوط متروی A/C/E، بزرگراه FDR و تونل منطقه مسکونی "بتری پارک سیتی" (Battery Tunnel)، در کنار مشکلات محیط زیستی هم‌چون عوامل ایجاد شده در اثر تغییرات آب و هوایی شامل وقوع سیل، افزایش شدت طوفان‌ها، بارش باران‌های شدید، امواج گرمایی و بالا رفتن سطح آب، انجام اقدامات لازم برای محافظت از منطقه و اجرای این پروژه را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است؛ ولی تنها راه ممکن برای حفاظت از این منطقه آسیب‌پذیر و مهم اقتصادی، گسترش جزیره در طول همین پروژه به حساب می‌آید که می‌تواند ۷۰ درصد منطقه را در پوشش حفاظتی خود قرار دهد.

از سوی دیگر بالا رفتن سطح آب دریا منجر به اشباع سفره‌های زیرزمینی و حتی سرریز شدن آن‌ها می‌شود که این امر در هفت درصد از موارد با تخریب پی ساختمان‌ها و بی‌ثباتی آن‌ها همراه خواهد بود و خیابان‌هایی را که به منظور اجرای پروژه‌هایی هم‌چون خطوط مترو از فضاهای زیرزمینی بهره‌برداری کرده‌اند، در معرض فرسایش قرار می‌دهد.

با این حال چهار پروژه خصوصی مربوط به طرح جامع، در دست اجرا قرار دارد و یا برای آغاز آن‌ها برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی انجام گرفته است. یکی از این پروژه‌ها که مربوط به طرح‌های اولیه بندر خیابان جنوبی (South Street Seaport)، منطقه اقتصادی (Financial District) و دو پل (Two Bridges) است و مدیریت اضطراری (EM) در آن‌ها شامل ترکیبی از سدهای فوری و تکیه‌گاه‌های موقت می‌شود، در حال حاضر به مرحله اجرا گذاشته شده است.

پروژه بزرگ دیگر این طرح نیز مربوط به منطقه مسکونی "بتری پارک سیتی" است و شامل بازسازی محوطه گردشگاهی پارک و ایجاد فضای بیشتر به‌ منظور سازگاری با شرایط آب و هوایی جدید می‌شود که قرار است در سال ۲۰۲۰ و توسط مسئولان منطقه پیاده‌سازی شود. علاوه بر این قرار است که در این منطقه یک اسکله، یک گردشگاه جدید و یک حصار محافظ جدید در فضای پشتی پارک به‌ منظور افزایش استقامت خط ساحلی ایجاد شود. البته بر طبق برنامه‌ریزی‌ها این طرح دوم در سال ۲۰۲۱ و با همکاری سازمان توسعه اقتصادی نیویورک (NYCEDC)، اداره پارک‌های نیویورک (NYC Parks) و سازمان حفاظت از منابع طبیعی منطقه مسکونی پارک "بتری پارک سیتی" اجرا شود.

آخرین پروژه برنامه جامع نیز مربوط به دو پل (Two Bridges) است که به منطقه‌ای مثلثی‌شکل در کنار رودخانه شرقی منهتن جنوبی و محصور در میان دو پل بروکلین و منهتن گفته می‌شود. این پروژه شامل ترکیبی از سیستم موانع دائمی برای محافظت در برابر وقوع سیل با حفاظ‌های موقت قابل جابجایی است که اجرای آن در سال ۲۰۲۱ توسط سازمان طراحی و ساخت و ساز شهری (DD) آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که علاوه بر اقدامات اولیه شهری و دولت فدرال در راستای حفاظت از منهتن جنوبی، تیم‌های محلی نیز در جستجوی راهکارهای جدید و پایدار برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی در این منطقه هستند و در این زمینه برنامه‌های انعطاف‌پذیری هم‌چون استفاده از سیستم‌های ممانعت از سیل را ارائه داده‌اند.  

کد خبر 398096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.