پیگیر احقاق حقابه کشاورزی گلپایگان در وزارت نیرو هستیم

مدیر امور منابع آب گلپایگان با بیان اینکه برای احقاق حقابه کشاورزی گلپایگان تلاش فراوان انجام شده و پیگیر آن از وزارت نیرو هستیم، گفت: از طرح بازنگری مجدد در حقابه کل رودخانه قمرود یا اناربار از سرشاخه‌های دز تا سد ۱۵ خرداد توسط وزارت نیرو در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، بهمن نکویی عصر دوشنبه_۴ آذرماه_  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سالانه به طور متوسط میزان بارندگی در گلپایگان یک سوم بارش کشور است.

مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: سالانه در این شهرستان بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب آب‌ از منابع زیر زمینی برداشت می‌شود و بارندگی‌های سال گذشته جبران ۳۰ سال برداشت بی رویه آب را نخواهد کرد و باید در مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی نهایت صرفه‌جویی شود.

نکویی افزود: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ روند برداشت آب‌های زیر زمینی مثبت بود اما از سال ۹۰ تا کنون با شیب بسیار تند مواجه بوده که به همین دلیل ارتفاع آب‌های زیر زمینی افت داشته است و این شهرستان از سال ۷۰ تا ۹۷، منطقه ممنوعه معرفی و اکنون به منطقه ممنوعه بحرانی تبدیل شده به طوری که با شهرستان کاشان و آران و بیدگل تفاوتی ندارد.

وی گفت: فرو نشست زمین در شهر گلشهر به دلیل برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی است و تنها راه جلوگیری از آن طرح احیا و تعادل بخشی بوده که به معنای کنترل ورودی و خروجی آب‌ به سطح زمین است و با وجود وضع بحرانی شهرستان کف شکنی‌ها محدود و چاه‌های غیر مجاز پر می‌شود.

نقشه برداری ۲۰۰ کیلومتر حریم رودخانه‌های گلپایگان

مدیر امور منابع آب گلپایگان با بیان اینکه نقشه برداری ۲۰۰ کیلومتر حریم رودخانه‌های شهرستان به زودی اجرا می‌شود، افزود: انجام این نقشه برداری مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفت و با هر گونه تصرفی برخورد می‌شود.

نکویی گفت: عوامل فیلمبرداری سریال مولانا تعهد محضری برای تخریب دکور پس از ساخت سریال (شهرک سینمایی در روستای وانشان) را دادند اما به تعهد خود عمل نکردند و به دلیل اینکه در حریم رودخانه قرار داشت آب منطقه‌ای وارد عمل و آن را تخریب کرد و در پی بارش‌های فروردین ماه امسال دبی آب رودخانه به ۳۰ متر مکعب رسید که اگر تخریب نشده بود برای منطقه خطر سیلاب را همراه داشت.

وی با بیان اینکه سطح آب‌های زیر زمینی شهرستان گلپایگان ۸۰ متر و سطح آب مادر چاه قنات سفالیزن ۴۰ متر است، گفت: بنابراین ارتباطی با افزایش عمق آب‌های زیر زمینی ندارد و اگر آبی از آن جاری شده به دلیل آب سطح منطقه و بارندگی‌های فروردین ماه بوده است که به صورت زهاب خارج شده بود، فعال شدن قنوات به تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی ربط دارد.

رایزنی در وزارت نیرو برای احقاق حقابه کشاورزی گلپایگان

مدیر امور منابع آب گلپایگان گفت: برای احقاق حقابه کشاورزی گلپایگان تلاش فراوان انجام شده به طوری که از طرح بازنگری مجدد در حقابه کل رودخانه قمرود یا اناربار از سرشاخه‌های دز تا سد ۱۵ خرداد توسط وزارت نیرو در دست بررسی است.

نکویی گفت: خوانسار از محل انتقال آب سرشاخه‌های دز به سد کوچری حقابه دارد و اکنون تأمین آب برای این شهرستان از محل تونل انجام می‌شود، سهم حقابه آن‌ها از محل دریاچه پس از اتمام مراحل عمرانی پمپاژ آب از تونل خاموش و به طور مستقیم از محل دریاچه سد آب برداشت دارند.

وی با بیان اینکه نیروگاه برق آبی روی سد گلپایگان احداث می‌شود، افزود: طرح احداث به شرکت آب واگذار شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است که در صورت عدم وقفه ظرف مدت دو ماه آینده کلنگ این پروژه آغاز خواهد شد.

کد خبر 398079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.