احیای ۲۲ تپه در سنندج

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، گفت: با اجرا شدن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری حدود ۵۰ تپه در شهر سنندج توسط تیم مشاور دانشگاه کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ تپه قابلیت احیا با رویکرد کاربری فضای سبز، ورزشی و تفریحی را دارند.

به گزارش ایمنا، مجید شاه اویسی با اشاره به اهمیت تپه‌ها در هویت سنندج، اظهار کرد: سنندج، به‌عنوان شهر هزار تپه و نیز هزار مسجد شناخته شده و این بیانگر آن است که تپه‌ها و مساجد نمادهای شهر است، همچنین با توجه به وجود چشمه‌هایی شاخص نمی‌توان این شهر را از چشمه‌ها و محلات قدیمی آن جدا دانست.

وی با بیان اینکه نام‌گذاری برخی محلات شهر متأثر از اسامی تپه‌ها بوده است، افزود: در ۴۰ سال گذشته جمعیت شهر سنندج افزایش چشم‌گیری داشته و با توجه به‌ضرورت سرپناه، ساخت‌وساز در حاشیه شهر بیشتر و متأسفانه در بعضی از موارد به حریم بسیاری از تپه‌ها دست‌درازی شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی نیز تپه‌های شهر سنندج را به تصرف خود درآورده و تغییر کاربری داده‌اند که از آن جمله می توان به تپه "الله‌اکبر" در تکیه و چمن و "توس نوذر" و پارک کشاورزی اشاره کرد. همچنین در تعدادی دیگر از تپه‌ها به بهانه احداث منبع آب، در سطحی بزرگ دیوار بتنی به دوره تپه‌ها کشیده‌ و دسترسی مردم از این ثروت طبیعی و خدادادی را محدود کرده‌اند، تپه پیر غریب حسن‌آباد نیز نمونه‌ای از این دیوارهای بتنی است.

وی اضافه کرد: هرگونه دخل و تصرف در تپه‌ها ممنوع است و باید برای هرکدام از تپه‌ها با برنامه‌ریزی‌ و طراحی و آماده‌سازی اقدام کرد.

شاه اویسی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۶ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون ساماندهی حفاظت و احیا تپه‌ها و چشمه‌ها در منظر طبیعی شهر سنندج مبنی بر ضرورت توجه ویژه به منظر طبیعی شهر سنندج و اهمیت عناصر طبیعی در شکل‌دهی ساختار و استخوان‌بندی کالبدی فضایی شهر سنندج، به جهت ارتقای کیفیت محیط شهری از جنبه تجدید ساختار شهر و احیای عرصه‌های عمومی و فضاهای باز و سبز شهری و توسعه گردشگری در شهر سنندج تدوین شده است.

وی گفت: با اجرا شدن این مصوبه حدود ۵۰ تپه در شهر سنندج توسط تیم مشاور دانشگاه کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ تپه قابلیت احیا با رویکرد کاربری فضای سبز، ورزشی و تفریحی را دارند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، افزود: برج‌سازی نباید بدون مطالعه انجام بگیرد، زیرا زمانی که تپه‌ها به برج تبدیل می شوند اشرافیت و سایه‌اندازی بر سایر خانه‌های اطراف ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین تپه‌های واقع در مرکز شهر به نام "قوپال" در حال تغییر کاربری برای ساخت چندین برج بود، که با همکاری و تلاش چندین نفر از مسئولین از این اقدام جلوگیری به عمل آمد.

شاه اویسی با اشاره به اینکه تپه‌ها ظرفیت ارزشمندی در شهر سنندج هستند، در گفت‌وگو با ایمنا اضافه کرد: با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، از دست‌اندازی به تپه‌ها جلوگیری شده است که با تحقق این مهم به تعریف فعالیت‌های گردشگری در اقتصاد شهر سنندج و ایجاد فضاهای عمومی نیز کمک خواهد شد.

کد خبر 398052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.